July 16, 2001
Hoj, skulle hjälpa brorsan att fixa bredband igår, han har det hos Glocalnet. Hursomhelst så var det omöjligt att få någon IP tilldelad från DHCP, försökte i flera timmar utan framgång, allt verkar vara som det ska, alla kontrollampor lyste som de skulle på modemet och det har funkat innan, trodde att det kunde vara något tillfälligt fel hos ISP men nu har det varit så i några dagar så man börjar ju fundera...
Kan brandväggen vara så idiotiskt inställd så att den skulle blockera IP-tilldelning, detta kollade jag aldrig då jag inte kunde föreställa mig något sådant, fast nu börjar jag fundera...
Kan det vara troligt att det är en nertid hos Glocalnet på flera dagar?
Eller är det så att någon del av utrustningen är trasig (vilket jag tvivlar på ganska mycket då han fick grejerna för en vecka sen ungefär)?
Skulle vara väldigt tacksam för svar då detta håller på att göra mig tokig.
July 16, 2001
GroundX wrote: hade samma problem förut... var nån brygga som ställde till det för mig... (har jag för mig), testa utan några bryggor kanske kan vara värt ett test
Brygga?? 😕
Hehe, hur menar du då, i brandväggen eller??? Är inte så insatt som jag borde vara tyvärr, förklara gärna mera ingående.
Blaxxor: Jo, brorsan ska göra det (eller så har han redan ringt, han har inte hört av sig än). Han tog ett sånt där säkerhetspaket ifrån dem, så är det några inställningar som ska göras så borde väl dom kunna hjälpa till.
Starscream: Nope, ingen router används.
September 11, 2002
Det kan vara PPPoE som används även om du inte har någon klient på datorn som du använder för att ansluta.
Gör som någon annan föreslog, att ta kontakt med kundtjänst i första hand. Det är det självklara jag skulle gjort om jag vore du. Eftersom du verkar känna dig osäker på vad det är du ska göra, hur det fungerar och vad det inte är som funkar så kan det ju vara bra att börja där och låta dem guida dig. På så sätt vet du att du har konfigurerat allt rätt som de rekommenderar att man ska göra.
January 3, 2005
Sorry att jag tar upp den här tråden igen, men fick du någon lösning på det här? Jag har ganska nyligen skaffat Glocalnet och nu har jag inte fått en ny IP-adress på ca 1 dygn, på deras kundtjänst sa de att jag skulle avvakta lite till eftersom de inte såg något känt fel hos mig.
1 Guest(s)