September 16, 2002
Jag får inte igång ett lokalt nätverk mellan min stationära dator och min laptop. (Jag struntar i PDAn)
Min stationära dator är kopplad till mitt modem och har ett eget IP ut på internet.
På modemets andra port (som ger ett annat IP till internet) har jag en WLAN-router.
Laptopen kör WLAN till WLAN-routern.
Så internet för båda datorer är inga problem, men jag får inte igång ett lokalt nätverk, så att jag kan hitta datorerna sins emellan.
Någon som kan hjälpa mig?
April 7, 2002
Jo jag antar att du får en publik adress till din stationära burk som är direktkopplad mot ditt modem. Sedan antar jag också då som du beskriver att du får en publik adress till din router.
Eftersom du på nätet bakom din router troligtvis inte har publika adresser utan så kallde privata adresser kan din stationära dator inte prata med de datorer innanför din router.
Det är alltså skillnaden mellan publika och privata adresser som gör hela skillnaden.
http://en.wikipedia.org/wiki/P.....te_network
Vad har du för, modem, router, internetoperatör?
Du kanske kan konfigurera din router som en brygga till din operatörs nät så du får publika adresser på alla datorer.
September 16, 2002
HardCoder wrote: Vad har du för, modem, router, internetoperatör?
Det som BBB erbjuder sina kunder. NetGear, BBB.
HardCoder wrote: Du kanske kan konfigurera din router som en brygga till din operatörs nät så du får publika adresser på alla datorer.
Låter nice... Men hur?
April 7, 2002
Kizo wrote: [quote=HardCoder]Du kanske kan konfigurera din router som en brygga till din operatörs nät så du får publika adresser på alla datorer.
Låter nice... Men hur?
Det beror på hur din router fungerar, vilken netgear är det? modell?
Får du ett subnät av BBB eller får du bara addresser i ett större nätverk?
Om du inte vet hur du tar reda på det...
win + r
cmd
ipconfig /all
Så får du upp info om din nätverkskonfiguration.
posta den så ser jag hur det ligger till.
April 7, 2002
Eftersom du inte får ett eget subnät så blir det mycket svårt att använda routern för att routa de adresser som dina datorer skulle bli tilldelade...
Men det kanske gå att lösa ändå... det du gör är att du helt enkelt kör routern som en switch...
Se om du kan inaktivera wan-anslutningen.
Istället för att koppla in modemet i wan-porten så kopplar du in den i en av lan-portarna. Den andra datorn kopplar du också in i en av lan-portarna. De trådlösa klienterna borde också kunna fungera och få riktiga adresser...
Det är långsökt. Har aldrig testat något sådant själv men det borde fungera. 😕 Hör gärna av dig om det fungerar.
EDIT: Glöm inte att datorerna kommer vara direktanslutna mot internet och du kommer behöva brandväggar på dem.
September 16, 2002
Jag använder nu ett till nätverkskort (10mb) i den stationära datorn, som jag har kopplat in till routern med sladd.
Så:
Dator 1: Ett nätverkskort kopplat till modemet med sladd.
WLAN-Router: kopplad till modemet.
Dator 2: WLAN till router.
Dator 1: Ett annat nätverkskort kopplat till Routern (med sladd).
Dator 1 har IP 192.168.1.2 och Dator 2 har IP 192.168.1.3, ändå får jag dem inte att hitta varandra. Det går inte att pinga varandra i cmd med ping ip.
April 7, 2002
Din lösning är rätt intressant och borde fungera bra. Anledningen till att det inte fungerar att få kontakt via 192.168.1.0/24 nätverket kan vara att att routen till 192.168.1.1 inte har lika hög prioritet(metric) som BBB routen.
skriv i en cmdruta.
route PRINT
Det kan tänkas att du behöver lägga till en route där, om det nu beror på det som jag tror.
route ADD 192.168.1.0 MASK 255.255.255.0 192.168.1.1 METRIC 1 IF x
Det sista x vet jag inte vad du behöver ha, det beror på vilket nätverkskort som har vilket nummer hos dig.
För att veta vad som ska vara x behöver du titta på outputen från route PRINT det står i början av det som printas på formen 0x1 eller 0x2 osv.
Om det är kortet 0x3 som sitter kopplad mot din router på nätverket 192.168.1.0/24 så ska x = 3
Lycka till.
Om du är osäker så kan du posta outputen från route PRINT så kollar jag på det.
September 16, 2002
Jag är inte säker på vad jag ska skriva. Behöver DELETE inget mer än ett IP?HardCoder wrote: På 11:e raden står det.
192.168.1.0 255.255.255.0 192.168.1.2 192.168.1.2 30
testa att ta bort den raden.route utan några växlar borde visa dig hur du gör det.
HardCoder wrote: Efter att du kört route ADD som jag gav dig, hur ser route PRINT ut då?
Är ADD jag gjorde förut kvar, eller ska jag göra den igen och visa dig PRINT?
April 7, 2002
Kizo wrote: Jag är inte säker på vad jag ska skriva. Behöver DELETE inget mer än ett IP?
Som jag förstår det så behöver du ange hela routen på samma sätt som du gjorde när du använde ADD
Kizo wrote: Är ADD jag gjorde förut kvar, eller ska jag göra den igen och visa dig PRINT?
Den "ADD" som du gjorde förut ska ligga kvar och visas med route PRINT tills du startat om datorn.
September 16, 2002
Jag lyckas dock inte hitta datorerna i något windowsnätverk.
När jag trycker "Visa datorer i arbetsgruppen" så hittar min stationära dator (skynet) sig själv men inte laptopen (lapdance) medan laptopen inte hittar någon alls.
Och försöker jag med lapdance från skynet, eller vice versa så får jag bara upp ett fel att Windows inte hittar datorn.
April 7, 2002
Kizo wrote: Nu går de pinga, jag fick hjälp av en kompis. Det var för att allt IMCP var föbjudet på båda datorerna.
Vet inte vad det är, men jag aktiverade allt.
ICMP är det protokoll som används av kommandot ping. 🙂 Fungerar det nu även utan min route?
Kizo wrote: Jag lyckas dock inte hitta datorerna i något windowsnätverk.
När jag trycker "Visa datorer i arbetsgruppen" så hittar min stationära dator (skynet) sig själv men inte laptopen (lapdance) medan laptopen inte hittar någon alls.Och försöker jag med lapdance från skynet, eller vice versa så får jag bara upp ett fel att Windows inte hittar datorn.
Windows kan ha lite problem med detta... Allmänt känt. Skriv in ip-addresserna till datorerna istället. Då borde det fungera. 🙂
September 16, 2002
HardCoder wrote: Antar att du testat att stänga av allt vad brandväggar heter på det lokala nätverket.
Kizo wrote: Men även "Visa datorer" fungerar (Laptopen hittar båda, Stationära hittar sig själv) om jag stänger av brandväggen. Jag använder XP's egen brandvägg.
Ja.
HardCoder wrote: Inklusive tillåter full access från 192.168.1.0/24 på den stationära.
Hur menar du?
April 7, 2002
Ledsen, är ingen expert på windows fildelning direkt... vet dock att det kan krångla en del med rättigheter om man inte sätter de på rätt sätt. Jag har ingen Windowsdator lätttillgänglig just nu som jag kan kolla på... enklast är nog att starta en ny tråd om det problemet, borde inte vara så svårt att lösa. Antar att du testat att stänga av allt vad brandväggar heter på det lokala nätverket. Inklusive tillåter full access från 192.168.1.0/24 på den stationära.
September 16, 2002
HardCoder wrote: Antar att du testat att stänga av allt vad brandväggar heter på det lokala nätverket.
Kizo wrote: Men även "Visa datorer" fungerar (Laptopen hittar båda, Stationära hittar sig själv) om jag stänger av brandväggen. Jag använder XP's egen brandvägg.
Ja
HardCoder wrote: Inklusive tillåter full access från 192.168.1.0/24 på den stationära.
Hur menar du?
Råkade editera mitt förra inlägg när jag bara skulle quota det. 😀
April 7, 2002
På den stationära datorn har du ju nu 2 nätverkskort, det ena är direktkopplat mot internet där måste du ha en brandvägg. På det andra kortet som är kopplat till din router/switch använder du det privata nätverket 192.168.1.0/24 (motsvarar addresserna 192.168.1.1 - 192.168.1.254). Det är här din laptop finns och för att ge laptopen tillgång till den stationära så måste du se till att den datorn inte blockeras av brandväggen på den stationära.
Du borde kunna ställa in i din brandväg så att trafik antingen från det interface som är kopplat mot routern eller nätverket 192.168.1.0/24 inte ska blockeras.
1 Guest(s)