Får internet av Telia 7 veckor efter lovad leverans, stämma?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får internet av Telia 7 veckor efter lovad leverans, stämma?
MRZ999
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 18, 2008 - 11:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan börja med att säga att ordet "stämma" från rubriken är fel ordval, men kom inte på något passande ord för fick inte plats med bredare rubrik.

Grejen är att jag flyttat till en lägenhet och jag beställde internet hos Telia den 4 November och killen sa att det tar 2-3 veckor, men mer åt två. Jag beställde telefon och bredband (något paket med "allt i ett").

Jag skrev ett mejl för några dagar sedan och sa att jag inte fått det jag beställt av dem och undrade hur de kommer kompensera mig och det enda jag fick till svar var att det är planerat att jag ska få deras tjänst och hårdvara den 15/1. Jag vet inte om allt kommer vara klart att användas, eller om det bara är så att jag får sakerna då och måste vänta på att "kontot" ska aktiveras som kommer dröja en till flera dagar.

Jag tycker detta är riktigt dåligt och jag undrar; för ni är ju proffs på datorer och liknande saker. Kan jag kräva ersättning av Telia? Att inte ha internet kostar ju mig massor av pengar i form av mobilsamtal (eftersom de inte levererar telefon) och resor för att åka till andra och ladda ner saker, samt surfa.

Nu blev det lite långt, men jag hoppas någon kan säga från egna erfarenheter hur jag ska agera om det nu finns hopp att få ersättning i någon form från telia.

Hälsningar Andreas

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1211262
December 18, 2008 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Att stämma ett sådant stort bolag är svårt men inte omöjligt, vad du skulle få ut är knappast i närheten av vad du skulle bli tvungen att komma in med.
mitt tips är att du ringer telia (läs felia) och begär sänkt avgift/rabatt, annars kommer du att "vidta lagliga åtgärder samt informera intresserad media"

Så fort du kommer fram i supporten be om att få prata med den personens chef och fråga om namn mm, skräm dem!

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1211263
December 19, 2008 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Tycker att den här passar bättre i Nätverk/Internet.

*flytt*

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
1211264
December 19, 2008 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

Att sätta en hög hotnivå leder ingenstans. Använd rätt hotnivå, försök att hitta win-win situationer men låt de inte komma undan med lama ursäkter, låt de inte prata förrän du har sagt klart ditt, det visar att du är bestämd. Ange bland annat att det här dröjsmålet är:
1. Inte rimligt ur vad som utlovats av företaget och vad som normalt förväntas
2. Har orsakat dig en olägenhet, du känner dig handikappad, du har inte kunnat betala dina fakturor online, dina studier/ditt jobb kräver att du är uppkopplad med relativ snabb anslutning.
3. KRÄV minst en månad som kompensation.

Har du fått igång telefon? Fått några räkningar osv?

Mvh

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1211265
December 19, 2008 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Tycker att den här passar bättre i Nätverk/Internet.

*flytt*

🙁 Bättre i Allmänna forumet juh, fler får se hur de stora bolagen behandlar sina kunder

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1211266
December 19, 2008 - 12:47 am
sp_Permalink sp_Print

Mina erfarenheter har varit mest framgångsrika av att maila en ansvarig på företaget det gäller. Oftast har den du pratar med inte befogenhet eller intresset av det extra arbetet som det medför honom/henne att kompensera dig.

Som Wingman skrev, använd sakliga argument så skall du nog lyckas få en skälig kompensation.

MRZ999
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 71
1211267
December 19, 2008 - 12:50 am
sp_Permalink sp_Print

Wingman wrote: Att sätta en hög hotnivå leder ingenstans. Använd rätt hotnivå, försök att hitta win-win situationer men låt de inte komma undan med lama ursäkter, låt de inte prata förrän du har sagt klart ditt, det visar att du är bestämd. Ange bland annat att det här dröjsmålet är:
1. Inte rimligt ur vad som utlovats av företaget och vad som normalt förväntas
2. Har orsakat dig en olägenhet, du känner dig handikappad, du har inte kunnat betala dina fakturor online, dina studier/ditt jobb kräver att du är uppkopplad med relativ snabb anslutning.
3. KRÄV minst en månad som kompensation.

Har du fått igång telefon? Fått några räkningar osv?

Mvh

Jag har inte fått telefon än.

Jag är utbildad säljare på högskolan, så jag vet lite om hur man ska vara i tonen, men inte vilka knappar man ska trycka på för att de ska bjuda på kompensation om de nu gör det. Hade varit kul att veta hur andra gjorde för att få kompensation, men att hitta de människorna är nog svårt. Men jag försöker iaf. 🙂

En månad är bara runt 350kr och det är inget mot mina utgifter. Men jag får åka hem till mina föräldrar och ringa därifrån. Men jag gillar inte riktigt att prata i telefon och låta bestämd. Men jag väntar med att ringa. Får se vad de skriver i sitt mejl först.

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1211270
December 19, 2008 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju inga färdiga genvägar för kompensation, utan använd dig av argumenten som Wingman gav dig... eller vill du ha ett färdigskrivet manus?

Om du tycker att 350:-/1månad är för lite så får du säga till Telia vad du tycker är lämpligt.

När jag varit i kontakt så har jag använt saker som "....för att bibehålla god relation...." "...Tidigare varit nöjd som kund, låt inte detta förstöra det..." Även tagit upp saker som varit positiva som negativa, ordbajsa helt enkelt, på ett bra sätt 🙂

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1211275
December 19, 2008 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Det är mycket lättare att få sin vilja igenom när man pratar med dom i telefon...

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
1211278
December 19, 2008 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

MRZ999 wrote: Jag har inte fått telefon än.

Jag är utbildad säljare på högskolan, så jag vet lite om hur man ska vara i tonen, men inte vilka knappar man ska trycka på för att de ska bjuda på kompensation om de nu gör det. Hade varit kul att veta hur andra gjorde för att få kompensation, men att hitta de människorna är nog svårt. Men jag försöker iaf. 🙂

En månad är bara runt 350kr och det är inget mot mina utgifter. Men jag får åka hem till mina föräldrar och ringa därifrån. Men jag gillar inte riktigt att prata i telefon och låta bestämd. Men jag väntar med att ringa. Får se vad de skriver i sitt mejl först.

Tråkigt, det tar nämligen ca ännu en vecka från det att man har fått ton tills att bredbandet sätts igång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 367
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL