Får kontakt med trådlöst nät, men får ingen IP-adress|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får kontakt med trådlöst nät, men får ingen IP-adress
Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 21, 2006 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett gigantiskt problem på mitt jobb.
Jag har just installerat om ett antal datorer med nya inställningar för att fungera bättre i vårt nätverk. Nu har jag ett antal bärbara (Dell Latitude D510) som ska ansluta trådlöst. Mitt problem är som följer:

Kontakt fås med nätverket, tom perfekt kontakt. Signalstyrkan är utmärkt och hastigheten är den maximala (54). Men, jag får ingen IP-adress. Eller, snarare är det så att jag får en begränsad anslutning, en 169.xxx.xxx.xxx.
Inställningarna är korrekta, att automatiskt få IP-adress osv. Accesspunkterna fungerar bra, annars hade jag ju inte fått kontakt till att börja med.

ipconfig /release fungerar bra att köra, men inte med efterföljande växeln /renew. Då fås ingen kontakt med DHCP-servern (om jag minns formuleringen korrekt).

Om jag försöker reparera anslutningen får jag felmeddelande som går ut på att jag inte kan inaktivera nätverkskortet samt att jag ska kontrollera att jag installerat det korrekt. Det har jag gjort, både med hjälv av medföljande drivrutinsskiva samt uppdaterad drivrutin från Dells supportsida.

Vad ska jag göra för att få en IP-adress som fungerar?

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017152
February 21, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter som det skulle kunna vara problem med att krypteringen (om det är aktiverat) inte stämmer överens på korten/AP.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017156
February 21, 2006 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är också skumt. Jag har exakt samma inställningar som tidigare gällande kryptering. Dessutom har jag en annan Latitude, med likadant trådlöst nic, som fungerar bra. Så, även om det verkar som att det är något med krypteringen så är det ändå inte det, eller...? Jag satt över 6 timmar idag och letade inställningar och klurade utan att lyckas komma på vad jag ska göra... 🙁

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1017163
February 21, 2006 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa att skriva in wep nyckeln i hexadecimal på dom datorer som inte fungerar.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017206
February 21, 2006 - 11:18 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Testa att skriva in wep nyckeln i hexadecimal på dom datorer som inte fungerar.

Dvs alla datorer då. Inte en enda vill fungera. 🙁
Jag ska testa det förslaget iaf.
Fler teorier/förslag?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
April 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1017216
February 22, 2006 - 12:13 am
sp_Permalink sp_Print

Ibland kan det på en del AP med äldre firmware behövas att man sätter broadcast ssid på "on".
Om inte det är påslaget så testa att göra det.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017256
February 22, 2006 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Broadcast är på. Jag hittar automatiskt nätverket i listan över tillgängliga nätverk. Det är när jag ska ansluta som något händer. Jag blir ansluten, men får ingen ok IP-adress.

Accesspunkterna är av märket Orinoco (modellnummer kan jag återkomma med om det är av stor vikt att veta) och är ca 1,5 år gamla, så där borde inte något problem finnas.

eXcore
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 411
Member Since:
April 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1017257
February 22, 2006 - 8:11 am
sp_Permalink sp_Print

det är förmodligen om du har typ wep eller något sånt och du har skrivit in fel nyckel om det inte är det så har du förmodligen skaffat mac adress skit så du måste ha ett vist mac adress på den bärbara och sen få du adda en mac adressen i wlanet..

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017259
February 22, 2006 - 8:20 am
sp_Permalink sp_Print

eXcore wrote: det är förmodligen om du har typ wep eller något sånt och du har skrivit in fel nyckel om det inte är det så har du förmodligen skaffat mac adress skit så du måste ha ett vist mac adress på den bärbara och sen få du adda en mac adressen i wlanet..

Fel nyckel: nej
endast access för nic med specifica mac-adresser: nej

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1017260
February 22, 2006 - 8:23 am
sp_Permalink sp_Print

Prova stäng av krypteringen en gång då?

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017358
February 22, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt så kan man logga in med fel WEP nyckel men man får ingen ip eller kan läsa någon information, ser dock ut som man är ansluten osv.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017363
February 22, 2006 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Men, om jag vet att jag skrivit in rätt nyckel, vad kan då göra att den uppfattas som fel?
Jag har testat att mata in den hexadecimalt också, men det hjälpte inte heller. 🙁

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1017549
February 23, 2006 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du verkligen en DHCP-server igång överhuvudtaget på det trådlösa nätverket då? Om det är lite häftigare saker du försöker få att funka kanske de är standardinställda på att det ska finnas en extern?

Prova med att ställa in ett statiskt IP på någon av datorerna (korrekt map aktuell gateway mm!), och testa om det funkar då. Hjälper inte det så ligger problemet någon annanstans, i alla fall delvis.

Veric
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
March 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1017671
February 23, 2006 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Accesspunkterna agerar endast som switchar, dhcp-server sitter på en helt annan plats i nätverket (som jag inte har någon som helst kontroll över).
Rent formellt kan jag inte sätta fasta ip-adresser då resten av nätet inte är anpassat för det (jag jobbar under en rätt reglerad verksamhet).

Men, av någon anledning har det faktiskt börjat fungera på en av D510:orna. Snabbt som ögat gjorde jag en image som nu tankats över på de andra så att allt fungerar.

Problemet kvarstår på ett sätt fortfarande... hur gör jag nästa gång? Någonstans måste det finnas en logisk förklaring till varför det krånglat och hur jag ska göra för att undvika detta problem igen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 68
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL