Får snart en trådlös router från telia|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Får snart en trådlös router från telia
Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2006 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag får lov att vänta med att säga vilken router det är jag får eftersom jag inte kommer ihåg vad människan sa (hävde bara ur sig något i form av att jag får en router istället för en mobil ifall jag vill när jag tecknar). Vad jag har förstått så kan folk sitta och snålglida på min lina när jag kör Wlan, och jag undrar hur man förhindrar detta. Jag är orolig för det här med inbyggd brandvägg, för när jag senast köpte en sådan router så ramlade vi i nätverket ur hela tiden, och det gick inte att köra msn. Tydligen skulle man öppna någon gateway, och det var bara att följa instruktionerna :bok: Fattade noll, och jag har 15årig datavana! 😮 Säkert en baggatell, men vi skaffade en annan router och då var problemet löst... tack för den. Så vad måste jag göra för att inte lämna ut linan, samt undvika problem med brandväggen?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1095806
November 21, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Aktivera WPA, sätt en lång krånglig nyckel.

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1098749
December 2, 2006 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Aktivera WPA, sätt en lång krånglig nyckel.

Som jag trodde så blev det problem.

Så här ser det ut när jag klickar på min anslutning:

[Image Can Not Be Found]

Som ni ser så står det att nätverket är öppet så att alla kan se informationen. Så ville jag ju inte ha det. Iof står det att den är skyddad av brandvägg, men det hjälper väl inte så länge det står så här? (notera att det står "inte ansluten", det var jag bara när jag tog screenshot. I vanliga fall står det automatisk) Dubbelnotis: Nu är jag inte ansluten till något nätverk längre, men ändå så är jag ansluten ??? Funkar att surfa mm.

Så jag fick tipset av Adam att aktivera WPA. Då gjorde jag så här:

[Image Can Not Be Found]

Jag skrev in en nätverksnyckel. Har ingen aning om vad det där nätverksnyckel delas ut automatiskt ska betyda. Så hur som helst så gjorde jag det, och sedan fick jag bara detta meddelande:

[Image Can Not Be Found]

Jaha? Men sen är det bara att trycka på anslut så kommer man in igen, men det står fortfarande att nätverket är oskyddat och öppet. I min lilla routerhandbok jag fick med så står det att jag ska ansluta till deras adress http://192.168.1.1 för att göra inställningar, men dit kommer jag aldrig... Och nu när jag sitter här och skriver så märker jag att datorn titt som tätt ramlar ur nätverket. What do I have to do?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1098778
December 2, 2006 - 2:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du aktiverat WPA i routern då? Är du säker på att adressen är/var 192.168.1.1? Standard brukar vara 192.168.0.1

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1098800
December 2, 2006 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur aktiveras WPA i router?

Adressen är 192.168.1.1 testade även den du sa. Jag kommer helt enkelt inte fram till den sidan trots att det står så i instruktionerna.

Så här ser det ut för tillfället. Jag kan inte använda den säkra anslutningen av någon anledning. Det står att den kräver en säkerhetsnyckel. Jag har fyllt i en kod i den fliken där det står att man kan WPA skydda. Sedan går jag ut till den här rutan och försöker trycka anslut. Den bara står och tuggar, sedan kan jag inte använda internet. Hur ska jag kunna verifiera en säkerhetsnyckel om den aldrig frågar efter den?

[Image Can Not Be Found]

Som det är nu så får jag lov att använda den "öppna, oskyddade" anslutningen ifall jag ska använda internet. Men när jag trycker på en knapp där det står inställningar för säkerhet så ser jag att brandväggen skyddar "mot intrång och trojaner". Ska det betyda att andra inte kan ta del av min info, trots att det står så i anslutningsdelen? Hoppas ni hänger med. Duger en sådan inställning?

[Image Can Not Be Found]

Vad jag vill är att andra inte kan vara ute och surfa runt på mitt abonnemang. Då står man ju som skyldig ifall någon idiot laddar ner barnporr eller vad som helst. Det är ju extra känsligt när man bor i lägenhetskomplex med folk överallt. Tack för snabbt svar Adam.[/img]

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1098802
December 2, 2006 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte hänga upp dig så mycket på vad som står i din dator just nu. Det viktiga är att säkra upp routern (brandvägg på datorn hjälper inte).

Du kanske ska försöka med att nollställa routern? Det står säkert hur man gör i manualen.... Försök sedan logga in på den igen... När/Om du kommer in leta dig fram till inställningarna för trådlöst lan...

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1098821
December 2, 2006 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför kan inte någonting bara fungera som 1,2,3? Det var verkligen enkla instruktioner som följde med, men tyvärr, det blev för komplicerat. Jag ska 1. skriva in http://192.168.1.1 och komma till zyxels lilla konfigurationsruta och göra mina inställningar. I verkligheten: Det fungerar icke.

Felsökningen enligt deras bok. Jag ska starta om routern och försöka igen. Funkar inte.

Jag ska gå in i dos promt eller vad den kallas, och skriva in ping och 192.162.1.1 Jaha? och vad nu då? Ingen förändring. Det enda som jag har är de där två dumma alternativen, den ena öppen surfning (som fungerar) eller en skyddad (som inte fungerar). Hur många alternativ har man kvar? Det fungerar helt enkelt inte. Kan det ha något att göra med att jag haft en D-link inkopplad när jag hade den här datorn på ett annat ställe? Då gick man ju in genom en sån där ip-adress och konfigurerade. Kan det vara något som ligger kvar och stör?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1098831
December 2, 2006 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej.. lugn o fin, nu tar vi detta från början...

Hur har du kopplat ihop din dator och routern och ditt modem? Beskriv även om kopplingen är med kabel eller wlan! Rita en skiss i paint!

Stäng även av alla enheter och starta dem därefter i den ordning de är anslutna, från internet till sista datorn...
(Borde bli typ modem, router, dator(er)) Vänta någon minut mellan varje enhet så att den hinner starta upp ordentligt.

När du gjort detta ska vi gå vidare med att kontrollera anslutningen mellan enheterna och sedan säkra upp ditt nätverk!

Börja med att rita lite! 🙂

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1098902
December 2, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

Ok, så här har jag kopplat. Jag tror själva kopplingen fungerar eftersom jag surfar nu. Jag ju förstås inte säker på vilken anslutning jag har! :S

Det som händer nu när jag kör (jag har två anslutningmöjligheter, en säker och en som är öppen) den säkra så tappar jag hela tiden IP adressen med min router :/ Tror det händer när jag kör msn eller någon sorts pokerklient. Något förslag hur jag ska fortsätta nu?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1098911
December 2, 2006 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du skriver "cmd" i kör och sedan skriver "ipconfig /all" så kommer div information visas. Bland annat standard-gateway. Det IPt är routerns IP!

Försök nå det från en webbläsare! (Det är alltid bäst att vara ansluten med kabel till routern när man ska göra inställningar).

Nu vet jag inte exakt vad du har för router och därmed inte exakt hur dina inställningsmöjligheter ser ut... Någonstans bör du kunna slå på WPA samt kunna välja en nyckel. När dessa inställningar har sparats kan du uppdatera listan över tillgängliga nät på din dator. Dubbelklickar du sedan på det nätverket kommer du behöva uppge den nyckel du precis satte i routern!

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1098968
December 3, 2006 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Jag testade att göra som du beskrev. Fick fram ett standard ip som jag skrev in i webbläsaren. Tyvärr gick ju inte det heller. 🙁

Min router är Zyxel P-320W. Jag kan ju ändra på inställningarna i "trådlöst nätverk/egenskaper". Där kan man fylla i wpa/wpa-tsk. Beroende på vad datorn stödjer (vilket jag såklart inte vet). Så fort jag konfigurerar den anslutningen som det står oskyddat nätverk (genom att ge den en nätverksnyckel) så blir jag frånkopplad. Det går ju aldrig att uppge någon nyckel.

Jag förstår liksom inte varför jag inte kan nå adressen http://192.168.1.1 eller med en nolla på slutet som du sa. Rätta mig om jag har fel, men jag antar att det är där man gör inställningar för routern? och skapar nätverket? Som det blev för mig så stoppade jag bara i telias skiva i datorn, lät den göra sitt (men jag tror att den bara skapade brandväggskydd och antivirusprogram) och så var det bara två anslutningar som jag hade att välja mellan. Dessa var som man kan se på bilden högre upp b2_private_23 och ZyXEL. Hur det där fungerar är ju bara en enda stor gåta för mig. Jag kan ansluta till det oskyddade nätverket, men inte till det skyddade. När det står "inte ansluten" som det gör på bilden, så kan man ändå trycka på "koppla ifrån" 😕

När man sedan läser de olika delarna av hjälp så blir man ju helt håglös. Uttryck som jag inte har en aning om vad de betyder bara haglar över en. Den berättar något om ett certifikat som jag kan använda som autentisiering av nätverk. Ok, så jag tog och gjorde några inställningar där, tillsammans med en wpa kryptering. Samma resultat. Någon idé?

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1098974
December 3, 2006 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Ja nått är ju fel när du inte kommer åt din router på ipnr 192.168.1.1, men prova med att stänga av allt vad brandväggar heter i datorn och försök igen. Kör även med kabel till routern och inte trådlöst..

Att du konfigurerar din trådlösa anslutning i datorn har inget med vad du gör i routern, är anslutningen inte skydddad från början spelar det ingen roll vad du ändrar i datorn..

Det där skyddade nätverket "b2_private_23" du försöker ansluta till är säkerligen någon grannes nät och du vet således inte vad nyckeln är och kan inte ansluta..

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1098989
December 3, 2006 - 12:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Står det att du ska nå routern via 192.168.1.1 och du inte gör det skulle jag satsa på en factory-reset. Detta betyder att alla inställningar i routern försvinner, allt blir som den var/är från fabriken....

Hur man gör en factory-reset eller nollställning av routern står i manualen!

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1099057
December 3, 2006 - 4:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag kommit lite längre. Jag kopplade in en kabel, och då gick det att komma in på 192... adressen. Sen följde jag instruktionerna i boken, skapade en wpa-tisk nyckel eller vad den kallades. Och så aktiverade jag OTIST, vad nu det är. Så fick jag äntligen fram min skyddade uppkoppling. Valde den och skrev in min wpa nyckel. Allt funkade bra och jag anslöt, men trots detta så kan jag inte använda internet. Läget är som det ser ut på bilden. Ansluten men "begränsad eller ingen anslutning"

Det går framåt 🙂

[Image Can Not Be Found]

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1099064
December 3, 2006 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska inte aktivera OTIST i routern (såvida du inte har ett Zyxel-kort i datorn). Aktivera endast vanligt wlan och WPA...

Storstan
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 25
Member Since:
November 25, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1099078
December 3, 2006 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jaaaaaaa där löste det sig! 🙂 Tack för hjälpen Adam och Snorch! Jag skulle ju ha använt en kabel från början + låtit bli att använda OTIST saken. Men jag återkommer säkert senare med mer problem laugh wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 94
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL