March 27, 2003
Del ett finns här. 🙂
Nu har vi äntligen fått hem grejorna och min dator kör via kabel och allt funkar fint.
I den lilla snabbguiden som följde med routern står det att den datorn som kör trådlöst ska ha exakt samma inställningar som routerns trådlösa del har. Dvs. SSID-namn, Region, WEP osv...
Men var ställer jag in dessa uppgifter i Win2k? Det enda jag kan ställa in är Erhåll IP och Erhåll DNS osv... Måste jag installera nått?
Stormaz, se nu till att reda ut detta, du som säger att denna routern är så bra! 😉
EDIT: Glömde säga att dator det gäller är en Thosiba Portege R2000...
January 2, 2002
Du använder väll Netgears program till pci kortet? Smart Wireless utility heter det. Då borde du kunna ställa in SSID, Krypterings nyckel osv.
Edit: Om du inte kan ställa in något i det programet beror det på windows konfigurationen. För att stänga av detta gör du (iaf) i xp så här!
Mina Nätverksplatser -> höger klick -> Egenskaper -> Höger klickar på trådlösa anslutningen -> Egenskaper -> Välj fliken Trådlösa nätverk -> Klicka ur Konfigurera Trådlösa nätverk. Då kan man ställa in allt i netgear programet.
May 23, 2001
adamnassjo wrote: Finns det på den sk "Resorce-CD"n eller?
Måste man ha det?Såg du min edit? Datorn har en inbyggd trådlös.. eh, grej.. 🙂
Går ju att ställa in i Windows.
Mina Nätverksplatser -> höger klick -> Egenskaper -> Höger klickar på trådlösa anslutningen -> Egenskaper -> Välj fliken Trådlösa nätverk -> Markera nätverket som du vill konfigruera, klicka på konfigurera.
Fast med netgear kort så föredrar jag att avnända netgears egna program som Pertan skriver. Men man kan ju inte använda netgears egna program med andra tillverkares trådlösa kort...
March 27, 2003
stormaz wrote: Mina Nätverksplatser -> höger klick -> Egenskaper -> Höger klickar på trådlösa anslutningen -> Egenskaper -> Välj fliken Trådlösa nätverk -> Markera nätverket som du vill konfigruera, klicka på konfigurera.
Hey, hey, hold your hourses... Fliken trådlösa nätverk finns inte... 🙁
March 27, 2003
Pertan wrote: Men frågan är om det går att köra 802.11g samtidigt som ett 802.11b på Netgear WGT624 (har en själv men aldrig haft tillfälle att testa).
Jodå.. det funkar tror jag. Det finns iaf en inställning som säger "B and G" jag kan ju testa att ställa ner den på endast B, men just nu är inte de det stora problemet.. ^^
May 23, 2001
adamnassjo wrote: [quote=stormaz]Mina Nätverksplatser -> höger klick -> Egenskaper -> Höger klickar på trådlösa anslutningen -> Egenskaper -> Välj fliken Trådlösa nätverk -> Markera nätverket som du vill konfigruera, klicka på konfigurera.
Finns för mig iaf...
http://www.stormaz.servebeer.com/~upload/gallery/view_photo.php?set_albumName=uploadblandat&id=bjoff
March 27, 2003
http://upload.whitesnake.no-ip.....etwork.jpg
Så ser det alltså ut hos mig.
Har absolut ingen aning om vad jag ska göra nu.... 🙁
January 2, 2002
stormaz wrote: [quote=adamnassjo][quote=stormaz]Mina Nätverksplatser -> höger klick -> Egenskaper -> Höger klickar på trådlösa anslutningen -> Egenskaper -> Välj fliken Trådlösa nätverk -> Markera nätverket som du vill konfigruera, klicka på konfigurera.
Finns för mig iaf...
http://www.stormaz.servebeer.com/~upload/gallery/view_photo.php?set_albumName=uploadblandat&id=bjoff
Men det där är väl endå Win XP. Adamnassjo använde sig utav Win2k
Edit: Vet inte om det hjälper, men jag letade upp drivar till wlanet på bärbara: Laddas hem här.
January 2, 2002
adamnassjo wrote: Stort tack blåtands-killen 😉
Du länkade dock till någon drivrutin till p2000, min heter r2000... Skillnad?
Dessutom känns det inte som ett drivrutinsproblem eftersom enheten fungerar korrekt enligt windoze... :-S
Vet inte, det var den enda bärbara jag hittade som hade ett liknande modell betäckning(stavning). Letar vidare.
Annars kanske du ska fundera på att installera XP pro med sp2. Då kan jag nästan lova att det kommer att funka fin fint.
Edit: Här är en manual för Portégé 2000 från 28 Maj 2002. Jag kan inte läsa den eftersom mitt internet är lite segt, laddar i ~5kb/s
March 27, 2003
Xp med lite uppdateringar funkar säkert bra men nu är det inte min dator... 🙂
En annan fråga: Just nu kör jag med en annan router innan den nya routern (pga att den gamla har inbyggt ADSL-modem), hur ska jag ställa in den gamla så all trafik går obemärkt förbi till den andra routern?
May 23, 2001
adamnassjo wrote: Xp med lite uppdateringar funkar säkert bra men nu är det inte min dator... 🙂
En annan fråga: Just nu kör jag med en annan router innan den nya routern (pga att den gamla har inbyggt ADSL-modem), hur ska jag ställa in den gamla så all trafik går obemärkt förbi till den andra routern?
Sätta din nya router som DMZ i din gamla router borde väl fungera.
1 Guest(s)