December 9, 2003
Jag gjorde såhär:
Jag drog 2 nätverkskablar från övervåningen till undervåningen (ca 13 m). Kablarna ligger bredvid varandra i en kabel-list. Köpte kabel på rulle och satte vanliga kontakter på ena änden (till routern) och väggmonterad kontakt i andra änden. Bad han som jobade i affären att sätta på de vanliga kontakterna eftersom jag då skulle slippa köpa ett verktyg.
Problemet är att han verkar ha satt den ena (enligt standard B) med 3:an och 4:an omkastade på ena kabeln.
[Image Can Not Be Found]
Jag tänkte att det inte gjorde något så jag bara kastade om 3:an och 4:an i kontakten också.
På andra kabeln verkar 2 av ledarna (de mittersta) inte komma enda längst fram (ca 1-1,5mm för kort). Denna kopplades normalt i kontakten.
Det visar sig nu att det som kopplades normalt inte fungerar alls. När jag sätter i kabeln i den andra kontakten står det "Anslutning 100.0MBit" men den får ingen kontakt med routern så jag får inget IP. Lyckades förut komma in i routerns inställningar genom denna kabel men nu verkar inte det gå heller.
Vad är fel?
Antec P180 | Corsair 620HX | Gigabyte P35-DS4 (rev. 1.1) | Q6600 (G0 L726A951) @3,2GHz (400x8) 1,31V | Corsair TwinX XMS2 CL5 2x1GB + OCZ 2x2GB 800MHz | Gigabyte GTX 460
May 23, 2001
Nu minns jag inte exakt hur det var men man skall kasta om två par tror jag iaf för att för en korsad kabel. Om vi säger att tex 568B är en "rak ända" av en kabel så skall kabeln se ut så i båda ändarna ifall man vill ha en rak kabel. OM man däremot vill ha en korsad skall ena änden se ut som 568B och den andra som 568A.
Korsad kabel = mellan datorer
Rak kabel = mellan dator - switch, hubb router osv. Korsad gäller även mellan t.ex switch-switch om man inte har någon uplink port på någon av switcharna.
December 9, 2003
Jag ska ha en rak. Har kopplat båda ändarna lika.
Fick låna en TP-testare från affären där jag köpte kabeln. Den sa att den som var omkastad fungerade. Men jag får inget IP från routern. Datorn kan inte komma åt något annat på nätverket.
Antec P180 | Corsair 620HX | Gigabyte P35-DS4 (rev. 1.1) | Q6600 (G0 L726A951) @3,2GHz (400x8) 1,31V | Corsair TwinX XMS2 CL5 2x1GB + OCZ 2x2GB 800MHz | Gigabyte GTX 460
December 9, 2003
stormaz wrote: Kan ju vara något annat fel än kabeln faktiskt. För om det står att du är ansluten i windows ska du vara ansluten 🙂
Vad kan det vara? Är kabeln för lång? Det funkar om man sätter en färdigköpt kabel till routern ju. (Fick mitt 8Mbit igår. Det fugerar utmärkt på datorn som står där nere inkopplad i routern.)
December 9, 2003
stormaz wrote: En TP ska kunna vara 100 meter lång så det ska inte vara det problemet.
Alltså, fungerar kabeln med en annan dator?
Vet ej. Kan inte testa eftersom jag inte har någon korsad kabel. Fungerar inte i routern.
October 7, 2002
Kläm om kabeln. Har ledare 3 och 4 av misstag blivit bytta (även om de är bytta på samma sätt i bägge ändar) så förstår jag att kabeln inte funkar.
Anledningen till detta är enkel - den färgade och vita/färgade kabeln är internt i kabeln partvinnade - dvs de är snurrade runt varandra längs hela kabelns längd, istället för som i vanliga kablar där alla ledare är snurrade runt varandra gemensamt (dissekera gärna en bit tp-kabel och en bit vanlig). Anledningen till att man gör så här är att kablar med höga överföringshastigheter är känsliga för elektriska störningar. Partvinnade ledare utsätts för "samma" störningar, och om man skickar en signal genom bägge ledarna samtidigt, utsätts de för samma störningar och de "tar ut varandra". Detsamma gäller de störningar som sänds ut av ledarna (alla signaler skapar elektromagnetiska fält som kan störa andra signaler)
Med kabeln du har gjort, bryter du partvinningen och förlorar till en rejäl bit denna trevliga egenskap. Dessutom kommer en ledare i ett par ligga precis bredvid en ledare ur ett annat par. Det kommer leda till att den blir starkt utsatt från störningar från denna ledare...
May 23, 2001
TERdON wrote: En massa vettig text...
Jag vet att på korta kablar spelar inte detta någon större roll. Har själv klämt många där jag bara gjort lika i båda ändarna och det har fungerat, då jag inte kan färgschemat utantill och jag inte har orkat kolla upp det. Men du vet inte vid vilken meter ungefär som det börjar bli stora störningar eller nått sånt? Naturligtvis ska man väl egentligen jämt göra rätt, men ibland blir det fel ändå 🙂
December 9, 2003
Stort tack för alla bra svar. Verkligen uppskattat.
Det är fixat nu (bara ena kabeln). Den som inte fungerade alls förut. Det visade sig att kontakten (honan) var dåligt lödd på något sätt, förmodligen kallödning. I brist på en likadan att byta ut den med lödde han i affären om alla lödningar på den. När vi satte tillbaka ledarna fungerade det perfekt. På den andra får jag nog göra om kontakten på båda sidor.
October 7, 2002
stormaz wrote: [quote=TERdON]En massa vettig text...
Jag vet att på korta kablar spelar inte detta någon större roll. Har själv klämt många där jag bara gjort lika i båda ändarna och det har fungerat, då jag inte kan färgschemat utantill och jag inte har orkat kolla upp det. Men du vet inte vid vilken meter ungefär som det börjar bli stora störningar eller nått sånt? Naturligtvis ska man väl egentligen jämt göra rätt, men ibland blir det fel ändå 🙂
Nej, vet tyvärr inte riktigt när det blir känsligt. Jag gör rätt istället. 🙂
Hur som helst, du kan prova att tvinga nätverkskort(en) som är kopplade till kabeln till 10 Mbit som en temporär lösning, om du inte orkar klämma om den. Lägre hastighet innebär högre störkänslighet...
EDIT störokänslighet ska naturligtvis sista ordet vara 🙂
December 9, 2003
TERdON wrote: Nej, vet tyvärr inte riktigt när det blir känsligt. Jag gör rätt istället. 🙂
Hur som helst, du kan prova att tvinga nätverkskort(en) som är kopplade till kabeln till 10 Mbit som en temporär lösning, om du inte orkar klämma om den. Lägre hastighet innebär högre störkänslighet...
Ska nog fixa den snart om jag får låna verktyg från affären igen. De har varit väldigt schyssta. Var nästan beredda att åka hem till mig för att fixa det.
EDIT: Allt fixade sig. Kastade man tillbaka kablarna i den andra så fungerade det perfekt.
2 Guest(s)