Fejka status på nätverkskortet (connected fast det egentligen inte är det) | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fejka status på nätverkskortet (connected fast det egentligen inte är det)
This topic is locked
fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
december 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 2, 2014 - 7:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag sitter med en mjukvara som läser en del information från nätverkskortet, och som kräver att nätverkskortet är ”connected” för att starta ordentligt i vissa scenarion.

Det spelar ingen roll vad som faktiskt sitter i porten, jag har tidigare bara kopplat en kabel från nätverksporten till en i övrigt tom switch när problemet uppstått. Problemet är att jag till och från sitter med fjärrskrivbord mot maskinerna det gäller, och kan således inte fysiskt plugga i någon kabel.

Min tanke är att det inte borde vara omöjligt att ”fejka” statusen på nätverkskortet, eftersom det ändå inte spelar någon roll vad som är inkopplat. Men jag hittar inget uppenbart vettigt på Google om hur detta kan gå till, någon här som har en tanke om hur man kan lösa detta?

(Innan någon frågar hur jag kan fjärrstyra en dator som inte har något nätverk ska jag tillägga att de har tre pluggar. En är ”admin-när”, där jag kommer in. Det är de andra två som jag vill kunna tvinga till ”connected”.)

Avatar
Christer "Apexi" Norrman
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
Member Since:
juni 11, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1293681
april 2, 2014 - 8:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Lite svårt att förstå vad du är ute efter då förklaringen är lite luddig 🙂
Första tanken va att bara köra en mjukvarubrandvägg och blocka allt förutom programmet.

Eller är det så att du inte har något internetåtkomst och vill ”lura” programmet att så inte är fallet?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1293683
april 3, 2014 - 8:00 f m
sp_Permalink sp_Print

Varför vill du läsa information från ett nätverskort som inte används till något? Jag emnar om det inte sitter en kabel i, så används det ju inte till något och då spelar det ju ändå ingen roll, eller har jag missat något? 🙂

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1293684
april 3, 2014 - 8:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Om du inte använder nätverkskortet till något så borde det väl bara gå att stänga av det och då ska ju inte mjukvaran kunna hitta det och försöka få status från det. Eller är det så att mjukvaran kräver ett fungerande nätverkskort för att överhuvudtaget starta?

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
december 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293685
april 3, 2014 - 10:57 f m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1293877 wrote: Eller är det så att mjukvaran kräver ett fungerande nätverkskort för att överhuvudtaget starta?

Huvudet på spiken, jag ska försöka mig på en bättre förklaring:

Datorerna i fråga är ett interface mellan ett grafiskt operatörsgränssnitt och industriell processutrustning. I vanliga fall är de ansluta med tre LAN-kablar, två nät(redundans) till processutrustningen och ett admin-nät mellan datorerna(som även används för fjärrskrivbord). När man startar ”styrmjukvaran” så läser den IP-adresserna på nätverkskorten för att konfigurera sig själv korrekt.

Problemet uppstår om ska testa nånting och vill köra upp en dator utan att den är inkopplad på processnätet. Mjukvaran i sig har inga problem att köras offline, men just när den läser in sina parametrar måste den kunna läsa adresserna från nätverkskorten (Vilket den inte lyckas med om nätverkskorten står som ”disconnected”).

Möjligt att det blev lite klarare iaf 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293686
april 3, 2014 - 11:11 f m
sp_Permalink sp_Print

fungerar det inte bara att sätta fasta IP? Då får du ju en IP även om den inte leder någonstans.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
december 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293687
april 3, 2014 - 11:38 f m
sp_Permalink sp_Print

Internt i styrmjukvaran menar du? Tyvärr inte, som programmet är uppbyggt måste det läsa adresser från nätverkskorten (det ska enkelt kunna flyttas över till en annan maskin utan att någon manuell konfigurering ska behövas).

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1293688
april 3, 2014 - 12:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju inte få ut några IPadresser från ett NIC som är disabled. Men om nu programmet kräver att du har ett IP för att ens kunna starta, så borde det ju gå så länge något av de 3 NICen är igång? Varför slår den bakut när di disablar ett visst NIC?

Det du skulle kunna göra är ett script som först sätter om IP adressen på NICet ifråga till nått blaha (169.x.x.x exempelvis). På det sättet så har du fortfarande fysisk koppling, men inte logisk. Du är altså inte ansluten till processnätet längre.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1293719
april 6, 2014 - 6:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Eller så ge ett nätverkskort en mac-adress och ipadress extra ;=) . Jag vet ännu inte ilket os det handlar om men du kan utföra detta på windows och linux.

fragone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 472
Member Since:
december 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1293732
april 7, 2014 - 1:32 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1293881 wrote: Du kan ju inte få ut några IPadresser från ett NIC som är disabled. Men om nu programmet kräver att du har ett IP för att ens kunna starta, så borde det ju gå så länge något av de 3 NICen är igång? Varför slår den bakut när di disablar ett visst NIC?

Det du skulle kunna göra är ett script som först sätter om IP adressen på NICet ifråga till nått blaha (169.x.x.x exempelvis). På det sättet så har du fortfarande fysisk koppling, men inte logisk. Du är altså inte ansluten till processnätet längre.

Programmet går på namnet på nätverkskortet när det ska hitta adressen det söker, det måste finnas ett ”Net_A”, ett ”Net_B” och ett ”Net_C”, där minst ett av A eller B måste vara aktiva(Prosessnät). Och C såkart(admin nät), för att jag ska kunna komma åt den från remote.

Och för att förtydliga, i mitt scenario så är det bara C-kortet som är ipluggat, de andra saknar fysisk koppling. Och det är Win XP det hela körs på.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1293745
april 7, 2014 - 10:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Du tilldelar korten en fast ip-adress och en egen mask så är dom inte intressanta för varandra.
Typ

Kort A: IP 192.168.0.1 Mask 255.255.255.0
Kort B: IP 192.168.0.200 Mask 255.255.192.0
Kort C: IP 192.168.0.205 Mask 255.255.192.0

Kortet med egen mask hamnar i ett eget nätverk med andra ord.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
81 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL