May 3, 2002
Jag har en kompis som har lite problem med uppkopplingen. Två senaste gångerna han har formaterat hårddisken och sedan konfigurerat internetuppkopplingen(telia ADSL) verkar det som om datorn inte hittar nätverkskortet. Lamporna på modemet lyser som de ska men det finns ingen uppkoppling. Ikonen med två monitorer och ett rött kryss som brukar visa sig i verktygsfältet när man drar ut nätverkssladden reagerar inte heller när man drar ut sladden.
Första gången det hände tog det ett par timmar så hoppade uppkopplingen i gång av sig själv, andra gången tog det ca 10 timmar innan det funkade som det ska.
Tittar man i enhetshanteraren indikerar det inte att det skulle vara något fel på nätverkskortet. Det är förövrigt en ganska ny dator med nätverkskortet inbyggt i moderkortet.
Ett par gånger har det hänt att uppkopplingen har brytits när han surfat och IP-nummret har då börjat på 169...då har det också kommit i gång av sig själv efter ett par timmar.
Vi har noga kontrollerat alla anslutningar, provat att avinstallera och installera på nytt nätverkskortet utan framgång.
Kan det helt enkelt vara något fel på nätverkskortet, eller kanske rent av modemet? Vad kan det annars vara?
May 3, 2002
Han har precis köpt ett nytt nätverkskort, men det skulle ju vara intressant att lokalisera felet. Det kanske är bäst att installera det nya kortet direkt när felet uppstår, funkar det då så är det väl ganska stor möjlighet att det är fel på det inbyggda kortet.
Han ringde förresten också till supporten för Telia ADSL, men de konstaterade bara att det inte var något fel på modemet, de gav också rådet att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet, men jag antar att det kanske kan vara något fel på modemet ändå trots att lamporna lyser som de ska.
August 24, 2002
detta är vanligt hos telia... Det är väl så här bara ibland? inte alltid väl?
Men att telias adsl hoppar lite fram och tillbaka beror nog på överbelastning, ring och hör ni med. Jag ringde och fick inga direkta svar att det var deras fel men, min utrustning funkar fint det är som sagt bara ibland det hoppar ur....
May 3, 2002
Nix, det är inte speciellt ofta det händer som jag uppfattat det. Kan förresten dina avbrott också hålla i sig upp till ca 10 timmar?
Man tycker ju i och för sig att supportpersonalen borde känna till att det här felet kan uppstå om det är vanligt förekommande hos telia.
Jag ska nog säga åt honom att prova formatera hårddisken igen...uppstår felet igen direkt, då kan man väl kanske börja misstänka något hårdvarufel?
Några fler med telia ADSL som upplevt problemet?
May 23, 2001
Mötley wrote: Han har precis köpt ett nytt nätverkskort, men det skulle ju vara intressant att lokalisera felet. Det kanske är bäst att installera det nya kortet direkt när felet uppstår, funkar det då så är det väl ganska stor möjlighet att det är fel på det inbyggda kortet.
Han ringde förresten också till supporten för Telia ADSL, men de konstaterade bara att det inte var något fel på modemet, de gav också rådet att uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet, men jag antar att det kanske kan vara något fel på modemet ändå trots att lamporna lyser som de ska.
Telia säger jämt att felet ligget hos dig ända tills du har överröst dem med fakta och förklaringar så de inte har någon utväg alls att skicka ett nytt modem eller en tekniker till dig. Iaf är det den erfarenheten jag har av Telia support.
January 6, 2003
Om man köra internet rakt in i datorn, utan router och har t.ex varit på lan så fungerar det aldrig direkt, det är något konstigt, man kan få starta om modem och dator + inaktivera nätverket flera gånger utan att få det att funka.
Har nog hänt alla som jag känner som inte har någon router eller server imellan...
Detta gäller Ethernet, vet inte hur det är med usb.
May 23, 2001
ando wrote: Om man köra internet rakt in i datorn, utan router och har t.ex varit på lan så fungerar det aldrig direkt, det är något konstigt, man kan få starta om modem och dator + inaktivera nätverket flera gånger utan att få det att funka.
Har nog hänt alla som jag känner som inte har någon router eller server imellan...
Detta gäller Ethernet, vet inte hur det är med usb.
Detta kan ha att göra med att det kan ta tid innan du får IP av telia om du tex har bytt nätverkskort dvs det blir en annan mac adress. Kan hända att telias DHCP har "tömt" din MAC adress och då tar det lite tid innan du får en ny IP adress.
August 24, 2002
Mötley wrote: Nix, det är inte speciellt ofta det händer som jag uppfattat det. Kan förresten dina avbrott också hålla i sig upp till ca 10 timmar?
Man tycker ju i och för sig att supportpersonalen borde känna till att det här felet kan uppstå om det är vanligt förekommande hos telia.
Jag ska nog säga åt honom att prova formatera hårddisken igen...uppstår felet igen direkt, då kan man väl kanske börja misstänka något hårdvarufel?Några fler med telia ADSL som upplevt problemet?
Jag har aldrig vart med om sådana långa avbrott, dock användsmodemt flittigt och om det slutat fungera, antingen har det hoppat igång efter ett par sekunder...lr en reboot så har det funkat.
10 timmar är orimligt, det ska ni inte tolerera, dock vet jag inte vad ni ska göra. 🙂 Ring supporten och betona tiden som det är nere.
May 3, 2002
Grejen är ju den att kompisen ringde supporten, men de gav bara rådet att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet...trodde absolut inte att det kunde vara fel på modemet.
Kan det vara möjligt att felet beror på någon annan hårdvara än modemet eller nätverkskortet?
Kanske bäst att prova med ett annat nätverkskort, blir det fel trots det så är det väl bara att skylla på telia i så fall...
3 Guest(s)