December 19, 2002
En polare till mig drog fiber ett par hundra meter mellan 2 små hus. Han köpte en rulle 8-pars-fiber på nån elfirma. Alla större firmor har eller kan beställa hem. Det enda svåra är kontakteringen. (Nej du behöver inte 8-pars men han tyckte det var lika bra att passa på när man ändå höll på.)
May 7, 2002
kontakterna för fiber är inte enbart svåra att gör men också ganska dyra.
http://www.direkttronik.se/
June 28, 2001
men finns det inte nya kontakter som man inte behöver slipa fiberkabeln och vela ?
så svårt är det inte att sätta på dom gamla hederliga kontakterna om man har rätt utrustning.
2 tp kablar och en billig repeater är att rekomendera, är det utomhus så gräv bara ner en strömsladd till den och trä några plastpåsar över hubben och tejpa på för fullt och kräv ner den med.
det är la hyfsat kallt i marken året runt.
btw, fiberkabel är farligt på det viset att den tunna fibern inuti är lätt att få in i blodomloppet så kan den flyta runt där i flera år tills den fastnar i hjärnan eller någon annan vital del.
och det är praktistk taget omöjligt att hitta den.
och nej man märker absolut inte att man har en sådan flisa i fingret, har själv haft det och jag drog ut en ur en klasskompis finger för några år sedan.
jävlar vad nissen såg skraj ut när jag upptäckte stickan.
February 16, 2004
Extatic wrote: det behövs en förstärkare för varje 100m patchkabel, det enklaste vore väll att köpa en billig gammal skithubb och sätta emellan 2st 100m kablar, tror det går.
200/2 lika med 100 läs mitt tidigare inlägg jag skrev han skulle använda en switch går inte med en hubb när den inte förstärker signal utan endast skickar den vidare.
2 Guest(s)