September 1, 2002
Två Win2000/XP-workstations i ett nätverk sammakopplade med switch -> routerlåda (ej linuxbaserad) ut mot internet.
Finns det någon möjlighet att ordna fil-och/eller skrivardelning mellan dessa utan att använda NetBIOS över TCP/IP, utan att ha en separat DNS-server mellan arbetstationerna?
Går det att sätta DNS-namn lokalt, som inte gäller ut mot internet, i det lokala nätverket? T.ex.:
dator1.tjofaderittan.se resp.
dator2.tjofaderittan.se
Alternativt, går det att använda "datornamnen" (dvs netbios-namnen) som man redan har satt på datorerna utan att ha NetBIOS aktiverat?
Eller är det enda sättet att smälla upp FTP/DC-server på endera dator för att få kontakt? Då försvinner ju skrivardelningsmöjligheten.
Går det inte att fixa in NFS på något sätt eller något annat liknande, eller är det exklusivt för GNU/Linux/*nix-världen?
June 18, 2001
Enda sättet du kan döda NetBIOS i Win världen är om du kör DFS (Distributed File System). Men då krävs ett 2000/2003 AD (Active Directory).
NetBIOS används ju inte enbart för namnuppslagning, utan är ju själva fil överförings protokollet samt nätverks browsing.
Dum idé att slå av med andra ord!
September 1, 2002
ViU wrote: Editera WINNT(/Windows)System32driversetchosts så kan du koppla vissa ipn till vissa addresser. Utan att köra egen dns server.
Hur man skulle kuna köra skrivardelning utan NetBios vet jag dock inte om man inte kör Novell Netware eller liknande.
Det var precis något sådant jag var ute efter (ungefär som i /etc/hosts i GNU). Skrivardelningen kan jag leva utan. Tack.
2 Guest(s)