July 8, 2001
finns flera olika sätt. du kan sätta upp en ftp. de finns en jätte bra guide här på NH. https://www.nordichardware.se/...../index.php
sen kan du ju göra det med fildelningen i XP.
jag vet inte riktigt hur de funkar, men kolla lite på "mina nätverks platser" så hittar du nog nåt. hmm, jag vet att man ska högerklicka på filen eller katalogen och klicka på dela ut, å lite annat.
May 23, 2001
Du ser till så att gästkontot är aktiverat sen är det bara att dela ut som du gjorde i Win ME, det där me ip adresserna kan du säkert redan eftersom du tydligen kört Win ME och lite nätverk förrut.....
EDIT: Skriver väl hur du akitverar gäst kontot. Det gör du på Kontrollpanelen > Användarkonton
August 31, 2002
Jag har faktiskt ställt exakt samma fråga här i forumet den 2 september under hemmanätverk/fildelning och fått ett antal mer eller mindre begripliga svar. Man skulle ju kunna tro att detta är enkelt, men ack icke. Du måste ha rätt kabel, "korsad", nätverkskort i båda och ställa in ip-nummer rätt i båda m m m m...
May 23, 2001
Detta är inte krångligt det är några saker du ska göra.
1. Se till så båda datorerna har nätverkskort.
2. Om du ska sätta ihop dem direkt med en kabel utan hubb/switch emellan ska du ha en sk korsad TP om du ska ha hubb emellan ska du ha en rak TP.
3. Du ska dela ut mapparna. (I winxp/win2k måste du aktivera gästkontot ockås.) För att kunna dela ut i win98 måste du klicka på egenskaper för nätverket sen så klickar du på avancerat eller vad det står och sen så bockar du för jag vill kunna ge andra tillgång till mina filer på hårddisken eller va det nu står.....
4. Du ska ställa in IP nummrerna så det är i i samma "serie" annars kan det bli problem när du ska nå den andra datorn. Detta gör du på egenskaper för nätverket > tcp/ip.
Borde finnas nån guide för detta någonstans. :bok:
May 9, 2001
I XP behöver man inte aktivera gästkontot. Jag kör XP Pro på båda mina maskiner och har INTE aktiverat gästkontot på någon av dem.
Detta gäller för XP Pro
1: Koppla en korsad TP kabel mellan datorerna. (Själv har jag en Router och kör raka TP kablar)
2: Start --> Settings --> Network Connections
3: Högerklicka på din nätverksanslutning och välj Properties.
4: Dubbelklicka på TCP/IP och bocka för manuella inställningar och knappa in tex. IP 192.168.0.1 Subnetmask 255.255.255.0 på ena maskinen. Sedan är du klar med detta så det är bara att trycka OK.
5: I Utforskaren så högerklickar du på den mapp eller hårddisk du vill dela ut och väljer Sharing and Security...
6: Klicka på texten If you understand.....
7: Bocka i Just enable file sharing.
8: Bocka för Share this folder on the network
9: Ange ett namn för utdelningen
(som standard brukar det vara namnet på mappen eller disken)
Sedan OK. Då borde du få en hand under mappen eller disken som du delat ut.
På den andra maskinen kör du steg 1 till 4 ovan fast med IP 192.168.0.2 istället.
Plus detta:
Gå in i Explorer (Utforskaren)
Uppe i menyn väljer du Tools --> Map Network Drive...
Om den andra datorn som delar ut en mapp eller disk heter Lalala och om du har delat ut en disk som heter C så skriver du detta i rutan Folder:
LalalaC
och trycker OK. Sedan kan man ju bocka av rutan Reconnect at logon om man vill.
Vipps så har du en "disk" som heter C on Lalala
April 1, 2001
Det går att göra det enkla vägen i WinXP, förutsatt att man har aktiverat "enable simple file sharing". Om man har det på det "riktiga" sättet, som det är i Win2k, så är det däremot svårare...
Men vad som är underbart är systemdelningarna av alla hårddiskar.
Jag har bara datorer med Win2k/XP hemma, så om jag behöver komma åt min dator från en annan dator så är det bara o skriva ICEMANC$ och logga in med ett admin konto o vips så har man fulla rättigheter till en hel disk =)
1 Guest(s)