June 21, 2004
Hej, har köpt en laptop med Windows Vista Home Premium och har ett nätverk hemma med datorer och en filserver som alla kör XP pro.
Kan inte få Vista daton att hitta XP datorerna. Självklart har alla samma arbetsgrupp och nätverket är privat och fildelning tillåtet.
XP datorerna kan se Vista datorn men inte ansluta till den, då kan den tydligen inte hittas.
Har läst endel på nätet om detta men inte hittat någon bra lösning som fungerar. Någon som har löst samma problem?
March 8, 2004
Ja, jag hade samma problem när jag fick hem en laptop med vista på, var det inte det här som löste det
http://support.microsoft.com/kb/922120
så tror jag att det har med utdelningen att göra, jag hade en massa problem med att dom inte kom åt vista datorn, dels hittade jag i "network sharing center" lite inställningar, dels slog jag av lösenordsskyddad delning och sen så var jag tvungen att lägga till dom användarna jag ville dela ut till i egenskaperna för varje delad mapp.
Det som ställde till mest problem var dock att det låg nåt norton internet security paket förinstallerat på laptopen som störde ut hela nätet, även mellan dom andra datorerna, så fort jag avinstallerade det så funkade allt som smör.
March 10, 2003
Gästkontot skall vara aktivt om fildelning skall underlättas. Dvs slippa lösenord och skapa konto för varje användare.
Om du är orolig för att någon skall logga in med gästkontot på din dator så får du väl begränsa det ytterligare än standard bara.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
June 21, 2004
Aktiverade gästkontot på min filserver som kör XP pro, inget resultat. Provade också att stänga av windowsbrandväggen där, då hittar jag samtliga XP datorer i nätverket men när jag klickar på dom så går det inte att ansluta(sökvägen finns inte). Observera att jag även hittar XP datorer som jag inte gjort något med än. Skumt.
XP datorerna kan fortfarande inte ansluta(men de kan se) vista datorn.
Vista datorn kan nu se men inte ansluta.
Fler tips?
Edit: Kan pinga på datornamnen på XP datorerna från vista datorn och vice versa
Edit2: Bootade om nu, Vista datorn kan inte längre se XP, men kan pinga på datornamn. Men helt otroligt så kan XP datorn komma åt och kopiera filer från vista datorn. Tråkigt att det inte går åt andra hållet...
March 22, 2008
Hej!
Jag har exakt samma problem som ovanstående, med den lilla skillnaden att jag ibland faktiskt KAN se och komma åt filerna på min XP, men helt plötsligt kommer ett meddelande upp om att "adressen refererar till en plats som inte längre är tillgänglig", eller något i den stilen. Och så försvinner XP'n från nätverket igen. Fast en lustig grej är att jag kan se den från XP'n, men bara på den fullständiga nätverkskartan i nätverks- och delningscentret...
Och jag har verkligen försökt ALLT. Jag har följt varenda manual, felsökare, forum och supportcenter.
Jag har stängt av alla brandväggar, pingat IP-adresser, ställt in allting till punkt och pricka för nätverken och för fildelning, installerat den nya konfigurationen för XP som behövs för att köra fildelning med Vista.
Och att det funkar ibland känns ju som ett bevis på att allting är rätt inställt.
Så vad är det som är problemet?
Det känns som att det glappar i switchen mellan routern och XP'n, men jag kan som sagt konstant komma åt filerna på Vista-datorn från XP'n.
Men inte tvärtom (förutom vid sporadiska tillfällen som Vista verkar välja själv =X)
Tack på förhand
Johannes
1 Guest(s)