Fildelning mellan Vista och XP|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fildelning mellan Vista och XP
Calzone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 94
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 9, 2008 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, har köpt en laptop med Windows Vista Home Premium och har ett nätverk hemma med datorer och en filserver som alla kör XP pro.

Kan inte få Vista daton att hitta XP datorerna. Självklart har alla samma arbetsgrupp och nätverket är privat och fildelning tillåtet.

XP datorerna kan se Vista datorn men inte ansluta till den, då kan den tydligen inte hittas.

Har läst endel på nätet om detta men inte hittat någon bra lösning som fungerar. Någon som har löst samma problem?

[TURK]Hakan
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 128
Member Since:
March 8, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184373
March 9, 2008 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag hade samma problem när jag fick hem en laptop med vista på, var det inte det här som löste det

http://support.microsoft.com/kb/922120

så tror jag att det har med utdelningen att göra, jag hade en massa problem med att dom inte kom åt vista datorn, dels hittade jag i "network sharing center" lite inställningar, dels slog jag av lösenordsskyddad delning och sen så var jag tvungen att lägga till dom användarna jag ville dela ut till i egenskaperna för varje delad mapp.
Det som ställde till mest problem var dock att det låg nåt norton internet security paket förinstallerat på laptopen som störde ut hela nätet, även mellan dom andra datorerna, så fort jag avinstallerade det så funkade allt som smör.

Calzone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 94
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184379
March 9, 2008 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jag hade också norton förinstallerat på min, avinstallerade det nu men det hjälpte inte. inte heller hjälpte patchen från microsoft som skulle göra att jag hitta xp-datorerna.

det här suger ju 🙁

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1184397
March 9, 2008 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Är gäst kontot aktivt ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Calzone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 94
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184398
March 9, 2008 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Är gäst kontot aktivt ?

Nej det är det inte. Läste nått om det. Ska det vara aktivt på XP eller Vista datorn? Eller båda?

Gör inte det att "obehöriga" kan logga in på min dator?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1184401
March 9, 2008 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Gästkontot skall vara aktivt om fildelning skall underlättas. Dvs slippa lösenord och skapa konto för varje användare.

Om du är orolig för att någon skall logga in med gästkontot på din dator så får du väl begränsa det ytterligare än standard bara.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Calzone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 94
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184402
March 9, 2008 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, tack. Ska prova det imorgon. Men som jag ja, ska gästkontot vara aktivierat både på XP och Vista maskinen?

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1184403
March 9, 2008 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Gästkontot skall vara aktivt på den dator som man vill ansluta till och ladda filer ifrån.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Calzone
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 94
Member Since:
June 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1184435
March 10, 2008 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Aktiverade gästkontot på min filserver som kör XP pro, inget resultat. Provade också att stänga av windowsbrandväggen där, då hittar jag samtliga XP datorer i nätverket men när jag klickar på dom så går det inte att ansluta(sökvägen finns inte). Observera att jag även hittar XP datorer som jag inte gjort något med än. Skumt.

XP datorerna kan fortfarande inte ansluta(men de kan se) vista datorn.
Vista datorn kan nu se men inte ansluta.

Fler tips?

Edit: Kan pinga på datornamnen på XP datorerna från vista datorn och vice versa

Edit2: Bootade om nu, Vista datorn kan inte längre se XP, men kan pinga på datornamn. Men helt otroligt så kan XP datorn komma åt och kopiera filer från vista datorn. Tråkigt att det inte går åt andra hållet...

St John
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
March 22, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1186055
March 22, 2008 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har exakt samma problem som ovanstående, med den lilla skillnaden att jag ibland faktiskt KAN se och komma åt filerna på min XP, men helt plötsligt kommer ett meddelande upp om att "adressen refererar till en plats som inte längre är tillgänglig", eller något i den stilen. Och så försvinner XP'n från nätverket igen. Fast en lustig grej är att jag kan se den från XP'n, men bara på den fullständiga nätverkskartan i nätverks- och delningscentret...

Och jag har verkligen försökt ALLT. Jag har följt varenda manual, felsökare, forum och supportcenter.

Jag har stängt av alla brandväggar, pingat IP-adresser, ställt in allting till punkt och pricka för nätverken och för fildelning, installerat den nya konfigurationen för XP som behövs för att köra fildelning med Vista.
Och att det funkar ibland känns ju som ett bevis på att allting är rätt inställt.

Så vad är det som är problemet?
Det känns som att det glappar i switchen mellan routern och XP'n, men jag kan som sagt konstant komma åt filerna på Vista-datorn från XP'n.
Men inte tvärtom (förutom vid sporadiska tillfällen som Vista verkar välja själv =X)

Tack på förhand
Johannes

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 40
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL