December 15, 2002
http://idg.se/ArticlePages/200.....IW.dbp.asp
Känns som lite väl mycket intrång i privatlivet inte sant?
March 19, 2003
Var på Network-Telecom mässan får nått år sen och såg nått administrerings program som isp'er kunde använda sig av, och där kunde de se vilka tjänster man använder t.ex. ftp, dc, kazaa osv osv och de kunde styra bandbredden.
Gjorde en lite förskräckt när man kunde se så tydligt vad privatpersoner sysslade med.
Man får väll börja köra med kryptering på de mesta så de inte kan se rakt av om det är en quake server eller ftp som ligger och tuggar.
Men visst jag kan också förstå att det är trötta på att DC användarna maler all bandbredd som de kan erbjuda och belastar nätet så mycket.
Men man kan ju också se det så när BBB personer skickar fram och tebax så är det till störst del innom egna nätet och därför kostar inte bandbredden ytterligare en vad utrustningen går på.
January 31, 2004
man betalar för 10mbit, men får bara använda 2mbit. Logik?
aa, logiskt... de 10mbit ligger i det egna nätet..2mbit får du när du går utanför det...tex om alla i ett lägenhetsområde på 100st skulle få tillgång till 10mbit utåt genom en router som har 100mbit på sitt interface mot internet skulle det bli väldiga köer i det interna nätet och package loss. Därför stryps uppkoppingen i routern mot alla användare så att "alla" skall få en så stabil uppkoppling som möjligt...
Skillnaden blir alltså 200mbit (max) om alla skulle utnyttja sin uppkoppling samtidigt istället mot 1000mbit...
Edit: Precis du betalar för dina 10mbit...det har du ju oxå i det interna nätet 🙂
hmm hoppas någon förstod detta..
December 6, 2001
måste ju bara säga att det är för djävligt .. om man inte vill hålla på och tanka ner så hade man väl haft kvar sitt gamla 56K modem..
Som dom skrev så tankar 60% ner på fildelningstjänster.. lyssna då på vad kunder har tjänsten till och förbättra den. ska ferrari sätta ner så att deras bilar bara kan köra max 110 i sverige för att man enligt lag inte får köra fortare ?
March 19, 2003
Sen när började ni betala FÖR 10Mbit?
Tvivlar på att många här är så rika så de kan skaffa det.
Ni betalar för UPP till 10Mbit.
Det är skillnad om det är ett företag som hyr lina av telia/songs what ever på 10Mbit och har avtal på att de ska ha 10Mbit och inte upp till 10Mbit.
Om hastigheten inte är det som de utlovar så blir de skadestånds skylldiga.
Men som privatperson så har man i princip inte några som helst rättigheter på att kräva full hastighet. Men självklart försöker företagen uppnå att ha fullt.
--
Om ni bevisar mig fel under detta ämne så får ni gärna visa upp ert avtal eller citera det så tar jag tillbaka vad jag sagt.
December 15, 2002
Kryptering tjänar inget till så länge inte headern krypteras. Inte heller vilka portar man kör på spelar någon roll eftersom de handlar om packetinspection. Förvisso får inte en ISP läsa av folks trafik hur som helst. Fast vem kan bevisa om de ändå pågår? Oavsett om detta främjar legalt användande utav nätet eller inte så tycker jag att de inskräcker på den personliga integriteten.
April 20, 2002
BarateaU wrote: Sen när började ni betala FÖR 10Mbit?
Tvivlar på att många här är så rika så de kan skaffa det.Ni betalar för UPP till 10Mbit.
Det är skillnad om det är ett företag som hyr lina av telia/songs what ever på 10Mbit och har avtal på att de ska ha 10Mbit och inte upp till 10Mbit.
Om hastigheten inte är det som de utlovar så blir de skadestånds skylldiga.Men som privatperson så har man i princip inte några som helst rättigheter på att kräva full hastighet. Men självklart försöker företagen uppnå att ha fullt.
--
Om ni bevisar mig fel under detta ämne så får ni gärna visa upp ert avtal eller citera det så tar jag tillbaka vad jag sagt.
Ja vi betalar för "upp till" en viss hastighet.
Det betyder inte att de som tillhandahåller tjänsten ska kunna strypa det som de vill. Vill de att vi ska tanka i en hastighet så ska de sätta den gränsen från början. Att de erbjuder "upp till" en viss hastighet handlar om att de inte kan garantera att resten av nätet kan hålla samma hastighet och att det kan bli belastningar som de inte kan rå för.
En slags garanti för dem alltså.
Det är inte att de får göra som de vill bara för att det är deras nät vi tankar genom.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
March 19, 2003
Tintin wrote: [quote=BarateaU]Sen när började ni betala FÖR 10Mbit?
Tvivlar på att många här är så rika så de kan skaffa det.Ni betalar för UPP till 10Mbit.
Om hastigheten inte är det som de utlovar så blir de skadestånds skylldiga.Men som privatperson så har man i princip inte några som helst rättigheter på att kräva full hastighet. Men självklart försöker företagen uppnå att ha fullt.
--
Ja vi betalar för "upp till" en viss hastighet.
Det betyder inte att de som tillhandahåller tjänsten ska kunna strypa det som de vill. Vill de att vi ska tanka i en hastighet så ska de sätta den gränsen från början. Att de erbjuder "upp till" en viss hastighet handlar om att de inte kan garantera att resten av nätet kan hålla samma hastighet och att det kan bli belastningar som de inte kan rå för.
En slags garanti för dem alltså.
Det är inte att de får göra som de vill bara för att det är deras nät vi tankar genom.
Visst visst de finns lagar och normer, de kan inte strypa en 10mbit tjänst till 56k hur som helst.
Sen har de inte alltid nå direkta garantier att om de levererar 10mbit så går det i 10mbit utanför deras egna nät.
1 Guest(s)