September 11, 2003
ja har ett nätverk med tre datorer två st. använder windows 98 och en använder windows xp.
problemet är att jag från datorn med windows xp inte kan komma åt delade filer från dom andra datorerna ja kan inte heller komma åt delade filer på xp datorn från dom andra datorerna. men datorerna med windows 98 kommer åt varandras delade filer.
February 6, 2002
September 11, 2003
May 23, 2001
Det han menar med subnät är om de ligger på samma nät t.ex så du inte har 192.168.0.XXX på ena datorn sedan 192.168.1.XXX på andra datorn då kommer du inte åt datorerna. Testa att pinga så ser du om du har kontakt.
Det kan strula ganska så mycket mellan XP/98 när man ska dela ut filer osv, lättast är att sätta upp en ftp, tycker iaf jag. Sen ska ju 98:an komma åt och se de utdelade mapparna på XP:n men om du inte har aktiverat gästkontot så kommer det upp en ruta som frågar efter inloggning, där kan du logga in med adminstratören på XP datorn så får du tillgång till filerna.
Så min fråga, vad är det som händer när du försöker komma in på XP datorn? Ser du XP datorn de andra datorerna i nätverket och vise versa...?
1 Guest(s)