Filezilla SERVER-hjälp!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Filezilla SERVER-hjälp!
Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 28, 2006 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

hej på alla 🙂
jag hittade en bra guide på nätet hur man "gör" en webserver http://www.html-gruppen.nu/art.....llera/del1
ochhttp://www.html-gruppen.nu/art.....llera/del2
skulle prova detta på min pentium 3:a
....nu till saken.
jag följer guiden som vanligt men på tex. sidan två->http://www.html-gruppen.nu/art.....l1/sida_2/ så när man ska configurera apache så hittar jag inte allt (i config gilen alltså) som den här:

Hitta rad 179 #ExtendedStatus On lägg till följande på raden under:
AddHandler server-parsed .shtml
(Denna rad aktiverar SSI - Server Side Includes)

men jag hittar inte den i "httpd.conf" filen 😕
sen fortsatte jag guiden (skulle prova med det där senare) går bra några rader tills man hittar inte tex den här heller:

På rad 956 ändra:
#NameVirtualHost till:
NameVirtualHost
(Du tar endast bort # tecknet. Detta för att dina kataloger skall fungera som
en hem katalog. Det vill säga att katalogen "micke" kommer att fungera som en root katalog.

😕
för jag hittar inte detta så kan jag inte fortsätta heller
kommer detta att funka om jag bara skippar några sånna här?

skulle va tacksam för hjälp..

ps. på sidan säger at man ska hämta (apache_2.0.47-win32-x86-no_ssl.exe) men jag har "apache_2.2.3-win32-x86-no_ssl.msi" för man kan inte hitta den gamla ...kan detta va svaret varför jag inte hittar sakerna?

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081416
September 28, 2006 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Virtualhost brukar ligga allra längs net i apache configen. Angående SSI så vet jag faktsikt inte :/

Isaku
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 244
Member Since:
October 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1081436
September 28, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla in http://httpd.apache.org/docs/2.2/ (på engelska)

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081457
September 28, 2006 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

tack för svaren ......är det nån anna som vet nåt?

ska kolla länkarna...

Virtualhost brukar ligga allra längs net i apache configen.

hmm har kollat där men hittar inte 😕
och FÖRSTÅSS har jag använd sökfunktionen i notepad men men 😕

PS. säger bara att jag är total nybörjare när det gäller detta så all hjälp uppskattas 😀

EDIT----- efter lte googlande hittade jag "apache_2.0.47-win32-x86-no_ssl.exe" om jag avinstalerar den nya som jag har och instalerar (går detta?) hjälper detta mig?
och kommer jag att "sakna" nått viktigt som man har på den nya apache???

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081474
September 28, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du fixa mycket inställningar rekommenderar jag en annan textredigerare. http://www.editplus.com/ till exempel....

Vad gäller VirtualHost tror jag du bara kan lägga till det...
http://httpd.apache.org/docs/1.....irtualhost
Där har du allmänna syntaxen. Säg till om du vill ha mer hjälp att skriva "koden".

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081484
September 28, 2006 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

tack adam

jag avinstalerade apache ..och "kastade iväg guiden"
och ska försöka improvisera fram nått om inte det funkar så instalerar jag apache igen 😛
men men ....
jag googlade och hittade VAMP http://www.wampserver.com/en/index.php och vad jag förståd så är det apache + andra program allt i ett paket.. så jag instalerade det.
nu när jag går till http://localhost/ så ser du ut att funka ...tills vidare iallfall (kommer root katalogen jag valde och står apache blabla).
men vad ska jag göra nu? ...och sen när (om) det funkar är det säker(krypterat?) ....och detta är Webserver eller filserver? är lite osäker 😛 (sån nybörjare e jag)

menjag e ute efter både fil och webserver faktiskt
filserver så jag kan tex spara filer från skola och inom lanet till servern (med inloggning förståss, och kanske liten plats där man inte behöver logga in för att tex titta på sakerna)
och en liten webserver som jag kan ha nån lite websida på.(sen tänkte jag ha (om jag nu förstått detta rät så kopllar den min ip till en address som tex jonlord-noip.com) http://www.no-ip.com/ ) om detta funkar
¨
vet nån var jag kan hitta guider på svenska om detta om jag inte får igång detta
Förlåt över dessa långa poster 😛 TACK i förväg

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081490
September 28, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

hmm e ganska lost laugh
och ska nog avinstlaera allt!-
-------------------------------------------------------------
okej HUR gör jag en webb och och filserver(med inloggning och som e ganska säker) lättast? Tacksam för all hjälp . Guider går oxo bra men helst svenska :bok:
behöver inget mysql(det e väl nån slag databas?) eller annat överflödigt

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081497
September 28, 2006 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej.. Nu tar vi det här från början.

En webbserver är ett program på en dator som (i princip) visar filer mot internet.
En webbserver har en rootkatalog, alla filer som läggs i den syns på internet. Lägger du tex din hemsida i den katalogen kommer den visas när någon surfar in på http://ditt.ip

Ditt IP är kanske inte så kul att ha som hemsideadress, därför kan du regga dig på No-IP och skaffa en valfri.no-ip.com som pekar på din IP.

Filserver med sparningsmöjlighet är lite mer komplicerat. Jag skulle föreslå att du installerar en FTP-server på din dator. En FTP-server har ett eller flera användarkonton. Till varje användarkonto anger du sedan en eller flera mappar som "ska synas".

När du (eller någon annan) ansluter sig med en FTP-klient mot ditt IP (eller din vafri.no-ip.com) kommer de mapparna synas (förutsatt att du angett ett korrekt lösenord). Beroende på vilka inställningar du gjort i FTP-serverns resp konto kommer personen/du kunna göra olika saker.

Med FTP-klienten kan du sedan ladda upp filer (till servern) med hjälp av klienten och även ladda ner filer från servern.. Detta kan ju vara bra om man sitter i skolan och vill ha fram ett dokument hemifrån...

Förstår du detta? Fråga om något är oklart så reder vi ut alla frågetecken innan vi börjar installera massa mjukvaror...

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081503
September 28, 2006 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

tack igen adam 😀
...... ftp servern kan jag nog fixa (har filezilla och eftp.. ska prova mig fram..kollade på Nhw: s filserver guide men den var lite "gammal" och sen användes bulletproof (som kostar)men jag tror jag kommer fixa det sen)
-------------------
men webservern ...är fortfarande lite fundersam
vart ska jag börja (alltså webservern....filservern behöver ni inte bry dig om tills vidare :P...först måste fixa webservern)
vet nån nån guide som på nätet eller nån som kan förklara? 😛

en liten fråga... kan man ha både Web och Fil server på samma dator samtidigt? (webisdan kommer att vara liten ..högst 1 användare/per gång eller dag kanske :P)

TACK igen

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081831
September 29, 2006 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

började om från början....Instalerade gamal apachen:n (apache_2.0.47-win32-x86-no_ssl.exe) ... och nu hittar jag allt som beskrivs i guiden 🙂
--------------------
går jag inpå http://localhost/test.html funkar det men om jag provar min ip så hittas den inte ...router? eller vad
--------------------

.....har lite mera frågor ...
är på sidan fyra http://www.html-gruppen.nu/art.....l1/sida_4/
ska just skaffa no-ip saken..... men kan man ha många sidor uppe på min server? eller bara en websida? tex... min egna ..och kanske om jag skulle hosta min kompis websida hur blir det då? :bok:
.........
sen på del två av guiden så ska man instalera php och mysqpl och sånt...ska man/behöver man ha det? vilken nytta har jag av dom?
TACK....uppskattar hjälpen :worship:

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081844
September 29, 2006 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att ditt IP inte funkar beror på att du sitter på det IPt.. typ 🙂 Om du ber en kompis testa på ditt IP eller om du testar från skolan så kommer du troligtvis se din test.html

När du nämner router så kom jag och tänka på att du kanske måste forwarda/peka port 80 (som webtrafiken går igenom) mot just den datorn som apache är installerat på. Gör du inte detta kommer besökarna bara komma till det "vägskäl" man kan lika routern vid. Routern måste liksom veta vilken dator besökaren ska till.. Säg till om du vill ha hjälp med detta!

Självklart kommer du kunna ha både web- och ftp-server på samma burk... Inget av programmen kommer kräva supermycket kraft.. 🙂
Flera hemsidor på samma server gör du enklast genom att skapa en undermapp i rootkatalogen.

Ex.

Rooten innehåller din index.html och tillhörande sidor/filer. Adressen till din sida är (eftersom index.html ligger i rooten) kort och gott ditt IP (eller din valfri.no-ip.com). Skapa nu en undermapp i rootkatalogen, kalla den "hemsida2".

Lägg sedan din kompis index.html och tillhörande filer i den mappen. Adressen för att komma till hans hemsida blir nu "ditt IP/hemsida2" (eller "valfri.no-ip.com/hemsida2")

Nej, du kommer inte att behöva php och mysql. PHP är ett scriptspråk mer avancerat och med mer möjligheter än ren html, men du kommer klara dej fint utan PHP i din första server. MySQL är en databas som används för att spara stora mängder information på ett enkelt sätt. Ex en webbshop bygger på databas. Du kommer inte behöva en databas heller. (Och om det visar sig att du behöver något utav dessa så kan vi fixa det då)... 🙂

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081850
September 29, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack före den snabba svaret .
okej jag ska inte instalera php och mysql....
men på sidan fyra finns också "AWStats INSTALLATION->bra att installera ett program som läser av log filerna på din webbserver. Detta för att du skall kontrollera hur många träffar din server har fått."
behövs det?...jag vil ju veta helst om nån besöker servern om det är det det är till för.

men jag skulle behöve hjälp med routern att "öppna/forwarda"... har en D-link 704P (p=printserver om det nu gör nån skillnad)
har bara öppnat en port oå hela routern för har inte behövt öppna andra portar (det vara warcraft 3 porten och den var ju nästan "automatisk")

om du inte har d-link kanske screehsot hjälper?
TACKAR SÅ MYCKET

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081858
September 29, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

AWStats låter som något program som räknar besökare ja.. Men eventuellt kräver AWStats PHP...

Jag skulle föreslå att vi väntar med ex stats, det är ju trots att grädde till moset vi inte ens har ännu! 😉

__________

http://portforward.com/english.....Apache.htm

Jag tror att den guiden ska hjälpa dig.
Det går alltså ut på att du loggar in i routern, anger att port 80 ska pekas mot just den datorn som kör apache. (Det är alltså serverns interna IP du skall ange). Detta IP ser du lättast genom att skriva cmd i Kör. Tryck enter. Skriv ipconfig, tryck enter. Nu bör du se servern interna ip. (troligtvis något i stil med 192.168.0.x...)

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1081868
September 29, 2006 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

tack tack..dina svar e guld värt för mig 🙂

... okej hittade min router och hjälp på port forward.
gjorde som dom sa men funkar inte...
går in till XXX.no-ip.org men den kommer inte fram...
men nu när jag "öppnade portar" so öppnade jag att dom fick "komma" till 192.168.0.1 (alltså routern) men dom ska ju in till servern oxo?)jag är ute och cycklar va? :P) alltså ska jag ocskå öpnna likandant fast för istället för routerns (lan ip) skriver jag Serverns (lan IP) 192.168.0.XXX
ska jag lägga tll detta?...

eller öppnar jag nån port för mycket och öppnar portar för hackare också? 😛
tack i förväg igen

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1081878
September 29, 2006 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Du behöver inte öppna porten mot 192.168.0.1. Dit kommer dom automatiskt. Du behöver bara peka/öppna port 80 mot servern (ange alltså serverns LAN-IP!)

Du kommer fortfarnade inte kunna surfa in på ditt IP (eller no-ip) pga av du redan sitter på den adressen. Testa från en annan dator (som inte har samma externa IP) tex i skolan eller från en kompis.

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1082026
September 30, 2006 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

hahahaha tänkte lite fel 😛 jag var lite trött igår.. routade trafiken till routern tillbaka istället för servern ....
men nu har jag fått det att funka äntligen 😀
.............
men nu skulle jag behöva lite hjälp med FTP servern...
filezilla ser för svår ut..
så jag provade med Eftp (encrypted ftp) (den är ju gratis för privat bruk men den är väll inte att den slutar fungera efter tex 30dagar ?)
-
jag gjorde först en "konto" i mitt namn så jag skulle kunna logga in i ftp:n med den... men när jag ska starta servrn så säger den:
"2006-09-30 14:09:42 Unable to start Server Error 10048 in function Bind __ Address already in use"

jag har öppnat porten 21 och routat den till min servers lan ip (med hjälp av portforward--> programmet FTP)
men vad e de som spökar här då?
Tack

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082068
September 30, 2006 - 2:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jadå.. Det var ett konstigt meddelande.. Tror det betyder något i stil med att "den porten du försöker starta FTP-servern på används redan"... Jag har inte pysslar någonting med eFtp så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig bara...

Har du någon mer FTP-server installerad? Någon annan mjukvara som använder sig av port 21?

Jag tycker iof inte att FileZilla server är speciellt konstig, den funkar riktigt bra och är logiskt uppbyggt imo....

Hursomhelst, jag har ingen ftpserver installerad just nu och kan därför inte hjälpa dig i detaljer... Det bästa är om du hittar en FTP server med en utförlig dokumentation....

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1082069
September 30, 2006 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

jag vet inga andra ftp server program som är gratis och som är säkra(krypterad?) filezilla e väl krypterad?

när jag startar filezilla servern så kommer...
[Image Can Not Be Found]
jag e inte säker vad jag ska skriva ...men gissar på 192.168.0.XXX(serverns lan ip) och port 21? (för den porten har jag öppnat och routat till servern)
---Filezilla-->
och sen hur ska jag hantera konton..(vill själv ha 1 admin konto tex. och ge några till min kompisar tex. som kan bara skriva läsa ett vissta map på 50mb ) hur ska jag göra detta?

och sen ...när jag får detta att funka ...är det säkert....kan man logga in från internet explorer eller måste man använda en ftp client?
och ska jag logga in med mitt ip eller XXX.no-ip.org address?
tack ennu engång 😎

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1082080
September 30, 2006 - 3:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ditt screenshot tror jag visar loginrutan för administrationsprogrammet...

Eftersom FTP-servern i sig bara är en service (en process som man inte ser någonting av) så finns ett administrationsprogram. Startar du det på samma dator som själva servern (processen) ligger på ansluter du till localhost, startar du administrationsprogrammet från en annan dator i ditt lan skriver du IPt till datorn som kör FTP-servern. Port och lösenord fick du ange under installationen....

Jon lord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 382
Member Since:
December 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1082083
September 30, 2006 - 3:43 pm
sp_Permalink sp_Print

okej..kommer inte ihåg vad jak skrev under installationen så jag ominstalerar den.. wink
men jag kan väl komma åt min ftp server genom nätet (alltså ej LAN)
men tex så ändras min ip ibland så går det skriva sin No-ip.org address för att ansluta...
och fnkar det logga in i I-Explorer?

EDIT
alltså jag vill kunna logga in genom webbläsaren helst....som när jag logga in på min Bredbandoalget http://ftp... men hur gör jag detta med filezilla?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 35
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL