Filserver överföring, bästa metoden?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Filserver överföring, bästa metoden?
Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 24, 2006 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Denna fråga finns säkert här någonstans. Men jag sökte lite utan resultat..
Okey jag hade tänkt fixa 4 datorer. Där en av dom ska fungera som filserver, jag vill då spara allt material på filservern...

Och sedan ha åtkomst till dom filerna från en annan dator. Jag vill bara ha åtkomst till filerna från mina hemmadatorer så att säga.. Vilket/vilka sätt är bäst för detta ändamål ?

Jag vill ju ha något som är snabbt och stabilt.

Tacksam för svar /Christer

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044085
May 24, 2006 - 4:50 am
sp_Permalink sp_Print

Gamla hederliga fildelning?
Eller sätt upp en ftpserver..

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044090
May 24, 2006 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Gamla hederliga fildelning?
Eller sätt upp en ftpserver..

Hur fungerar det med ftp?, är fasen så okunnig inom detta område.. 🙁

Edhunter
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1840
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044100
May 24, 2006 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.pcstats.com/article.....cleID=1491

har du fast ip? om inte kan det vara en ide att installera en dns klient så det blir lätt att nå även via internet 😉

gargamelo
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
Member Since:
April 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044112
May 24, 2006 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Edhunter wrote: http://www.pcstats.com/article.....cleID=1491

har du fast ip? om inte kan det vara en ide att installera en dns klient så det blir lätt att nå även via internet 😉

_Bjornstrom_ wrote: Jag vill bara ha åtkomst till filerna från mina hemmadatorer så att säga..

🙂

FTP skulle jag säga är det bästa. Mycket stabilare än windows fildelning.
Bulletproof är en bra och enkel server.
Tror annars att det finns en filezilla som är gratis.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044126
May 24, 2006 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

Visst, FTP-server är ett bra komplement, men man vill ju kunna köra musik och filmer direkt från filservern utan att tanka hem dom först. Eller?

Det vill iaf jag och kör därför Samba på min filserver (Debian).
Funkar helt felfritt, streamar även från xboxen via filserverns Samba-share.

Sound-Wave
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 251
Member Since:
September 26, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1044130
May 24, 2006 - 8:41 am
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: Visst, FTP-server är ett bra komplement, men man vill ju kunna köra musik och filmer direkt från filservern utan att tanka hem dom först. Eller?

Det vill iaf jag och kör därför Samba på min filserver (Debian).
Funkar helt felfritt, streamar även från xboxen via filserverns Samba-share.

jag blir inte klok på Samba jag iaf =) men FTP är den enklaste lösningingen för den som är mindre kunnig.

han ska ha den lokalt så då behöver han inte göra något med DNS. Bara att fixa Bulletproof FTP

http://www.fileshack.com/file.x?fid=920 där är en 30 dagars kopia.

sedan när du ska gå in på din filserver så skriver du bara ftp://192.168.0.xxx (ip numret på filservern) i explorer.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044137
May 24, 2006 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

Oavsett om man kör Linux eller Windows så går det snabbare att sätta upp Samba än en FTP-server imo.

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
Member Since:
January 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044142
May 24, 2006 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ska du bara ha det internt så lägg allt i en mapp och dela ut och sedan anslut den som en nätverksenhet på alla burkar.

Hur smidigt som helst.

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044151
May 24, 2006 - 9:26 am
sp_Permalink sp_Print

Ska filservern stå på 24/7?
om den ska göra det så kan du enkelt i windows bara ansluta enheter ( typ M: ) till mappar som du delar ut med "windows fildelning".
Du väljer bara "anslut nätverksenhet" i utforskaren.

Ska du köra en linux burk så delar du ut på samma vis med samba och du ansluter sedan enheter på samma vis.
Ska du köra linux även på clienterna så är nfs att föredra då det är lite effektivare än vad samba är.
Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1044180
May 24, 2006 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote:
Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.

Hur menar du med att FTP är ett förlegat protokoll? Hur lägger du upp en hemsida utan det t ex?

Windows fildelning funkar bra för det mesta, men det kan lätt bli strul så att burkarna inte hittar varandra och att kopieringar blir avbrutna. Plus att det flippar o man får sunkig hastighet.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044190
May 24, 2006 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Först får jag tacka för alla svar jag fått... Lär väl bli att köra någon typ av FTP då, ska hitta någon guide inom de området så jag får läsa lite, hur allt fungerar....

Edit: missade dina inlägg padda. De hade ju vart perfekt med att lägga in saker på A, och sen kolla på xxxx med dator B, utan att egentligen dra hem den.. De är nog exakt så jag vill ha det. Så jag får kolla upp det där programet.

Edit2: kollade upp programet, hahaha... Fattar inte ens hur installerar så det var nog inget för mig.. Finns de något liknande program där jag kan göra som i första edit ?, som är lätt att använda ??

Hade tänkt att köra windows xp på burken, eftersom jag har 0 kunskap om linux m.m

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
Member Since:
May 6, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044196
May 24, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

_Bjornstrom_ wrote:

Edit: missade dina inlägg padda. De hade ju vart perfekt med att lägga in saker på A, och sen kolla på xxxx med dator B, utan att egentligen dra hem den.. De är nog exakt så jag vill ha det. Så jag får kolla upp det där programet.

Edit2: kollade upp programet, hahaha... Fattar inte ens hur installerar så det var nog inget för mig.. Finns de något liknande program där jag kan göra som i första edit ?, som är lätt att använda ??

Hade tänkt att köra windows xp på burken, eftersom jag har 0 kunskap om linux m.m

Samba behöver du inte installera om du skall köra Windows. Bara att dela ut dina mappar (högerklick på en disk/mapp -> sharing and security -> new share).
Klart.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
Member Since:
December 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1044202
May 24, 2006 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: [quote=_Bjornstrom_]

Edit: missade dina inlägg padda. De hade ju vart perfekt med att lägga in saker på A, och sen kolla på xxxx med dator B, utan att egentligen dra hem den.. De är nog exakt så jag vill ha det. Så jag får kolla upp det där programet.

Edit2: kollade upp programet, hahaha... Fattar inte ens hur installerar så det var nog inget för mig.. Finns de något liknande program där jag kan göra som i första edit ?, som är lätt att använda ??

Hade tänkt att köra windows xp på burken, eftersom jag har 0 kunskap om linux m.m

Samba behöver du inte installera om du skall köra Windows. Bara att dela ut dina mappar (högerklick på en disk/mapp -> sharing and security -> new share).
Klart.

haha jaha embarassed

Avatar
HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
Member Since:
April 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044241
May 24, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=HardCoder] Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.

Hur menar du med att FTP är ett förlegat protokoll? Hur lägger du upp en hemsida utan det t ex?

Windows fildelning funkar bra för det mesta, men det kan lätt bli strul så att burkarna inte hittar varandra och att kopieringar blir avbrutna. Plus att det flippar o man får sunkig hastighet.

Ska jag ladda upp filer på en webserver så kör jag ssh.
Högskolan i Halmstad använder windows fildelning för att ge studenter tillgång till sina konton... detta sköts iofs av en unix-server som kör samba men det fungera klockrent och har aldrig krånglat på de fyra år som jag gått på skolan.

Ledsen att jag sa att det var dumt att köra ftp, det var nog lite för starkt uttryck.
Men man ska ha i åtanke att det är ett mycket osäkert protokoll som bör ersättas av ssh så fort som möjligt. Dessutom är det ett väldigt problem med ftpservrar bakom brandväggar som ska kommas åt av klienter som också sitter bakom brandväggar. En massa strul som för vanliga användare snabbt blir för komplext.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL