December 17, 2005
Denna fråga finns säkert här någonstans. Men jag sökte lite utan resultat..
Okey jag hade tänkt fixa 4 datorer. Där en av dom ska fungera som filserver, jag vill då spara allt material på filservern...
Och sedan ha åtkomst till dom filerna från en annan dator. Jag vill bara ha åtkomst till filerna från mina hemmadatorer så att säga.. Vilket/vilka sätt är bäst för detta ändamål ?
Jag vill ju ha något som är snabbt och stabilt.
Tacksam för svar /Christer
September 5, 2001
http://www.pcstats.com/article.....cleID=1491
har du fast ip? om inte kan det vara en ide att installera en dns klient så det blir lätt att nå även via internet 😉
April 27, 2005
November 22, 2001
Edhunter wrote: http://www.pcstats.com/article.....cleID=1491
har du fast ip? om inte kan det vara en ide att installera en dns klient så det blir lätt att nå även via internet 😉
_Bjornstrom_ wrote: Jag vill bara ha åtkomst till filerna från mina hemmadatorer så att säga..
🙂
FTP skulle jag säga är det bästa. Mycket stabilare än windows fildelning.
Bulletproof är en bra och enkel server.
Tror annars att det finns en filezilla som är gratis.
May 6, 2002
Visst, FTP-server är ett bra komplement, men man vill ju kunna köra musik och filmer direkt från filservern utan att tanka hem dom först. Eller?
Det vill iaf jag och kör därför Samba på min filserver (Debian).
Funkar helt felfritt, streamar även från xboxen via filserverns Samba-share.
September 26, 2003
padda wrote: Visst, FTP-server är ett bra komplement, men man vill ju kunna köra musik och filmer direkt från filservern utan att tanka hem dom först. Eller?
Det vill iaf jag och kör därför Samba på min filserver (Debian).
Funkar helt felfritt, streamar även från xboxen via filserverns Samba-share.
jag blir inte klok på Samba jag iaf =) men FTP är den enklaste lösningingen för den som är mindre kunnig.
han ska ha den lokalt så då behöver han inte göra något med DNS. Bara att fixa Bulletproof FTP
http://www.fileshack.com/file.x?fid=920 där är en 30 dagars kopia.
sedan när du ska gå in på din filserver så skriver du bara ftp://192.168.0.xxx (ip numret på filservern) i explorer.
April 7, 2002
Ska filservern stå på 24/7?
om den ska göra det så kan du enkelt i windows bara ansluta enheter ( typ M: ) till mappar som du delar ut med "windows fildelning".
Du väljer bara "anslut nätverksenhet" i utforskaren.
Ska du köra en linux burk så delar du ut på samma vis med samba och du ansluter sedan enheter på samma vis.
Ska du köra linux även på clienterna så är nfs att föredra då det är lite effektivare än vad samba är.
Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.
November 22, 2001
HardCoder wrote:
Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.
Hur menar du med att FTP är ett förlegat protokoll? Hur lägger du upp en hemsida utan det t ex?
Windows fildelning funkar bra för det mesta, men det kan lätt bli strul så att burkarna inte hittar varandra och att kopieringar blir avbrutna. Plus att det flippar o man får sunkig hastighet.
December 17, 2005
Först får jag tacka för alla svar jag fått... Lär väl bli att köra någon typ av FTP då, ska hitta någon guide inom de området så jag får läsa lite, hur allt fungerar....
Edit: missade dina inlägg padda. De hade ju vart perfekt med att lägga in saker på A, och sen kolla på xxxx med dator B, utan att egentligen dra hem den.. De är nog exakt så jag vill ha det. Så jag får kolla upp det där programet.
Edit2: kollade upp programet, hahaha... Fattar inte ens hur installerar så det var nog inget för mig.. Finns de något liknande program där jag kan göra som i första edit ?, som är lätt att använda ??
Hade tänkt att köra windows xp på burken, eftersom jag har 0 kunskap om linux m.m
May 6, 2002
_Bjornstrom_ wrote:
Edit: missade dina inlägg padda. De hade ju vart perfekt med att lägga in saker på A, och sen kolla på xxxx med dator B, utan att egentligen dra hem den.. De är nog exakt så jag vill ha det. Så jag får kolla upp det där programet.
Edit2: kollade upp programet, hahaha... Fattar inte ens hur installerar så det var nog inget för mig.. Finns de något liknande program där jag kan göra som i första edit ?, som är lätt att använda ??
Hade tänkt att köra windows xp på burken, eftersom jag har 0 kunskap om linux m.m
Samba behöver du inte installera om du skall köra Windows. Bara att dela ut dina mappar (högerklick på en disk/mapp -> sharing and security -> new share).
Klart.
December 17, 2005
padda wrote: [quote=_Bjornstrom_]
Samba behöver du inte installera om du skall köra Windows. Bara att dela ut dina mappar (högerklick på en disk/mapp -> sharing and security -> new share).
Klart.
haha jaha
April 7, 2002
Json_81 wrote: [quote=HardCoder] Att börja köra förlegade protokoll som ftp tycker jag bara är dumt när det kan bli så mycket mer genomskinligt och smidigt med Windows egna fildelning.
Hur menar du med att FTP är ett förlegat protokoll? Hur lägger du upp en hemsida utan det t ex?
Windows fildelning funkar bra för det mesta, men det kan lätt bli strul så att burkarna inte hittar varandra och att kopieringar blir avbrutna. Plus att det flippar o man får sunkig hastighet.
Ska jag ladda upp filer på en webserver så kör jag ssh.
Högskolan i Halmstad använder windows fildelning för att ge studenter tillgång till sina konton... detta sköts iofs av en unix-server som kör samba men det fungera klockrent och har aldrig krånglat på de fyra år som jag gått på skolan.
Ledsen att jag sa att det var dumt att köra ftp, det var nog lite för starkt uttryck.
Men man ska ha i åtanke att det är ett mycket osäkert protokoll som bör ersättas av ssh så fort som möjligt. Dessutom är det ett väldigt problem med ftpservrar bakom brandväggar som ska kommas åt av klienter som också sitter bakom brandväggar. En massa strul som för vanliga användare snabbt blir för komplext.
1 Guest(s)