June 3, 2001
Problem igen med det förbannade nätverket. 😡
Får detta på en av burkarna:
Windows XP wrote: Windows - systemfel.
Systemet har upptäckt en IP-adresskonflikt med ett annat system i nätverket.
WTF!?
Vad är detta?
Internet, nätverk allt dör i 2-3 sekunder med exakt 30 minuters mellanrum... gissar att det är routern.
Edit: Nu funkar inte internet på en av burkarna.
November 4, 2002
Ifall din router har en DHCP Server funktion så skall den se till att varje MAC-adress får ett eget "Lease". I praktiken innebär det att varje nätverkskort får en egen IP, som sen inte skall delas ut till någon annan.
Men får du det inte att fungera så kan du sätta statiska IP-adresser, men då måste du veta Gateway och DNS. Annars kommer du inte att kunna surfa..
Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)
May 7, 2002
Hur många datorer kör du i nätet?
Kör alla dynamiskt ip(dhcp)?
Om de gör de så ska de inte kunna blir ip-konflikt.
(Om det nu blir så ändå)
För att lösa det då får du ställa in statiskt ip(manuellt). Glöm inte ip-ner för DNS och gateway.
Du kan logga in i/på din router och se vad din ISP har för ip-nr till deras DNS-server.
Du kan isf köra din router som DNS med.
Gateway=din router
Så testa med samma ip på gateway och DNS.
Troligt viss kör du ett 192.168.0.x nät och med routern som 192.168.0.1.
June 3, 2001
picks2 wrote: Hur många datorer kör du i nätet?
Kör alla dynamiskt ip(dhcp)?
Om de gör de så ska de inte kunna blir ip-konflikt.
Troligt viss kör du ett 192.168.0.x nät och med routern som 192.168.0.1.
Det är en D-Link 804.
3
Ja
Det blir det endå.
Routern har 192.168.0.100 å ibland kan min IP från routern bli just 192.168.0.100. 😕
Det verkar som om en port har pajja.
Alla datorer som har använt den finns inte i nätverket och internet funkar inte på dom heller.
May 19, 2003
Suck, D-Link router 😛
Har själv en, både hemma och här där jag pluggar.
Ang det där den hoppar ur var 30:e minut och så, så beror det på routern som "inte klarar" det den ska.
Tex med Telia, som du kanske också har, så får man nytt IP var 20:e minut. Då ska routern uppdatera IP:et, utan några störningar. Men ibland så klara inte routern av att uppdatera utan att det bryts. Det är något knas med D-Link routrar och uppdatering av Ip.
June 3, 2001
Vamp wrote: Suck, D-Link router 😛
Har själv en, både hemma och här där jag pluggar.
Ang det där den hoppar ur var 30:e minut och så, så beror det på routern som "inte klarar" det den ska.
Detta har bara pågott i nån vecka.
Starscream: Okej.
Lust att göra en liten manual?
Jag är fet n00b på detta med nätverk.
1 Guest(s)