May 23, 2001
Lite offtopic kanske men jag haxa mitt Alcatel modem så det blev ett Alcatel pro modem... Du behövde bara telnetta till det och sen så ändra en siffra i en fil eller nått... Kanske va nån hel hex rad man skulle ändra på minns inte, men finns en guide för er som vill göra det! Om du har ett PRO modem så kan du bla ha modemet som DHCP. Dock blinkade bara min Line Sync lampa när jag haxat modemet så jag fick lov att haxa om det igen... Men lite hax va det iaf 🙂
Nu borde det dock fungera eftersom Telia har gett bort modemen och då ska man väl kunna köra me vilket modem som helst....
February 19, 2002
February 19, 2002
peppe20 wrote: Ett 56kbit modem är INTE analogt, de är halv digitalt... bara så ni vet... men de är heller inte modemet som begänsar hastigheten... de är brus nivån på koppar ledningarna... :spy: (jevvla Telia) alltså gör de ingen skillnad om man flashar om de...
//Peppe
Tja, signalen som går över ledningarna är fortfarande analog.
Sen så finns det inte så mycket att göra åt att brusnivån på ledningarna är hög, för vad är alternativet?
April 2, 2001
För mycket okunskap...
Det har inte med brusnivån att göra!
På 1800-talet bestämda man frekvensomfånget telefontal bör ha.
Frekvensen och samplingstalet ger att en televäxel hanterar trådar på 64kbits.
Ett vanligt modem (Modulator-Demodulator) är analogt. Utdata sänds analogt, och indata är analogt.
Eftersom modemtrafik sänds över telenätet via televäxlarna så är det givetvis de som sätter begränsningarna. Deras begränsningar ligger på 64kbits. Skulle det vara brusnivån som avgjorde, så skulle inte ISDN eller ADSL fungera, då det också går via samma ledningar, dock inte genom televäxlarna.
Anledningen till att det inte finns några 64kbits modem är att PPP-protokollet behöver en del för overhead (partitetsbitar, felkorrektion etc).
April 2, 2001
Istället för att flasha om ditt 56k modem till 115k (som alltså inte går), så kan du eventuellt flasha det till att stödja en annan standard.
Troligtvis stödjer ditt modem V.90, har du tur kan du då flasha om det till att stödja V.92.
Du får fortfarande bara 56kbits, men de används lite smartare, så den upplevda hastigheten är större. V.92 erbjuder dessutom en del andra saker såsom snabbare Handshake, och "paus-vid-telesamtal"-funktion.
Glöm dock inte att kolla upp så att din ISP stödjer det. (inte så många som gör det)
December 7, 2001
Slass wrote: För mycket okunskap...
Skulle det vara brusnivån som avgjorde, så skulle inte ISDN eller ADSL fungera, då det också går via samma ledningar, dock inte genom televäxlarna.
jo!! För ADSL kör på 128 khz lr nått... och dom kör hel digitalt... :worshipp: därför inget brus!!!!
//Peppe
1 Guest(s)