Flera problem med TELIA 8000 och router|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Flera problem med TELIA 8000 och router
Lostpi
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 13
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 17, 2004 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja!

Har sedan ett tag kört telia 8000 istället för 2000. Har modemet Zyxel 645. Fungerar bra oftast. Förutom ett par gånger per dag då uppkopplingen avbryts. Det spelar ingen roll om man leker med datorn eller ej, bara slumpvis så dör uppkopplingen. Det är visserligen bara att logga in igen, men innan man gjort det så kan ev en hel dags nedladdning vara förstörd 😐

Ett annat problem med uppkopplingen som ska vara 8Mbit är att uppkopplingen är väldigt beroende av begränsningar i up/download. För att skiten inte ska balla ur så måste netlimit (up) vara under maxhastighet. Annars ser downloaden ut som en jojjo. En annan ful grej är att när man sänker uploadslimiten så ökar downloaden rejält. Att ha full upload gör att downloaden suger och knappt någon upload gör att hastigheterna blir bra. Någon som har detta problem?

Ytterliggare ett problem (tror jag) är att på senaste tiden så kan jag inte prata med routerns (SMC2804WBR) inställningar via webläsare. Detta gäller när man är inloggad på telia. När den av ovan nämnda anledningar inte är inloggad på telia så är det inga problem att leka med routern. Men så fort man loggar in igen så går det inte att finna routern via webläsare. Kan det vara att routern blir kapad på något sätt? Har inga brandväggar installerade på routern eller datorerna i nätverket.

Ha dä gött! 😛

PoopEye
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
sp_UserOfflineSmall Offline
697826
August 18, 2004 - 2:39 am
sp_Permalink sp_Print

Telia 8000 och ett zyxel 645 här oxå men ingen router. Jag har precis samma bekymmer med att kontakten bryts 3-4 ggr/dag. Varje avbrott varar i ungefär 7 minuter. DSL-lampan släcks aldrig på modemet under dessa avbrott.

Efter att jag försökt köra 'repair' på min anslutning under dessa avbrott och tittar under status/support ser det ut som jag blir tilldelad ett ip och nätmask men ingen gateway... Någon som har en idé??

När jag mailade supporten fick jag till svar att jag skulle ominstallera nätverkskortet. Det hjälpte föga, vilken överraskning... Hade telia 2000 i 6 mån innan jag bytte "upp" mig och hade inte ett endaste avbrott under den tiden (som jag vet om).

Det är väl bara att antingen byta tillbaks till 2000 eller ge sig in i telias support-träsk. Vet inte vilket alternativ som är minst lockande...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL