March 31, 2002
Jag har fått erbjudande att byta från Bostream (2,5mbit) till BBB (10mbit) för en nätt liten summa pengar. Inte för att jag behöver bandbredden, men det är ju alltid nice att ha den.
På Bostream har man fast IP och på BBB har man typ fem dynamiska.
Min fundering är:
Vad är de stora för och nackdelar med fast respektive dynamisk IP adress?
April 7, 2002
Om det inte kostar dig nått nämnvärt mycke mer så gå på 10Mbit
Finns väl en del fördelar med fast ip, enkelt att sätta upp server bl.a.
Finns ju nackdelar oxå. T.ex. om en hacker har tagit sig in på din dator så vet han ju alltid adressen till din dator.
Om man vill ha ett domännamn i stil med "broderapa.homelinux.net"(finns flera domännamn att välja på) kan man få det gratis på dyndns.org. Funkar jättebra med dynamiska ipnummer. Använder det själv. Har bostream 0.5.
June 28, 2001
problemet med dynamiska är att vissa isp tex spray har en förmåga att byta dom Väldigt ofta, och då kan man åka offline en kortis.
fördelen är att det är svårare att bli bannad och jobbigare för script kiddies att hålla koll på en.
en gratis DNS belastar ju inte datorn vidare mkt, windows har ju en inbyggd oxå.
April 7, 2002
Mind wrote: problemet med dynamiska är att vissa isp tex spray har en förmåga att byta dom Väldigt ofta, och då kan man åka offline en kortis.
Dyndns har program för uppdatering som uppdaterar varje gång du byter ip.
Så man åker inte offline mer än kanske nårra sekunder. Program finns för nästan alla os.
1 Guest(s)