November 24, 2005
Finns det någon här som kan ta upp för- och nackdelarna med UPnP kontra manuell port forwarding.
Jag är lite less på att behöva köra port forwarding för alla program som ska ansluta till Internet - inte så att jag inte kan, det är bara det att jag tycker det är tidsödande. UPnP är ju tänkt att lösa det problemet. Men vissa påstår att UPnP utgör en säkerhetsrisk. Jag skulle alltså vilja veta vad den eventuella risken består i (mer specifikt för en hemanvändare som jag själv med router och ADSL-anslutning som har två datorer med W XP Pro SP2 anslutna), och så mycket annat runt omkring detta som nån orkar skriva... utan att förutsätta att jag förstår alla begrepp. Jag har ingen formell utbildning i nätverk och dylikt, bara viss praktisk kunskap som jag lärt mig genom att fråga folk och läsa på internet.
Det finns intressant nog vissa som påstår att säkerhetsrisken egentligen är större om man i stället använder port forwarding till en intern statisk IP, eftersom porten alltid är öppen, även när programmet inte är igång.
Jag har en D-Link DSL-G604T i övrigt. Har ännu inte testat den med UPnP, men tänkte prova snart för att se om det funkar bättre än för närvarande.. åsså har jag Windows XP Pro SP2 i datorn. Svenska - en legal version, med alla säkerhetsuppdateringar.
December 25, 2000
UPnP är för en svensson inte farligt bara smidigt. Bristen med UPnP kan vara att vilket program som helst kan öppna portar i din router men detta är bara ett problem om du inte litar på programmen du kör.
Sen är statisk forwarding inte alls farlig heller så länge du litar på programmen som använder portarna du öppnar. När programmen inte körs är porten stängd.
1 Guest(s)