November 14, 2003
Jag började på ett mindre företag och situationen ser ut som sådan att företagets nuvarande serverlösning börjar kännas föråldrad och uppfyller inte behoven. Företaget är ändå litet och har inte så stora behov att några större utgifter skulle vara motiverade. Som jag såg det, så fanns det två alternativ: Uppgradera hårdvara och utrustning, spendera stor tid på att underhålla och konfigurera det nya nätverket, alternativt skaffa någon sorts lösning i molnet.
När jag sen började kolla på vad allting kostade och all överflödig funktionalitet som skulle följa med, började jag fundera, behöver företaget verkligen en server? Nu med alla alternativ som finns, borde väl ett litet företag klara sig utan en server? En router skulle kunna agera som printserver och en NAS som filserver. Denna skulle även kunna ersätta en VPN. I det här fallet handlar det ju inte om att arbeta på distans med hög säkerhet och full åtkomst till företagets resurser, snarare att få åtkomst till vissa gemensamma filer. Office 365 kanske skulle kunna ersätta företagets Exchange-server?
Har ni några idéer om hur en alternativ lösning utan en server skulle kunna se ut, baserat på hur jag har beskrivit företagets behov?
January 9, 2004
Hej.
Jag tycker att du ska fundera över vilka behov som företaget har. Om företaget har Office licenser idag så skulle jag definitivt titta på Office 365 då man (i vissa planer) få med en lokal installations licens för officepaketet 2013. I office 365 så ingår ju även Onedrive som i många fall kan ersätta filshares och NAS. Även Sharepoint (i molnet då) ingår i vissa Office 365 planer. Där kan du också lagra gemensamma filer och liknande.
Annars är det ju relativt billigt med en simpel server med Windows Server Essentials. Exempelvis en HP Microserver kostar i många fall under 5000kr. Bra om du behöver ha simplare windows server funktioner, men inte vill betala några stora summor.
2 Guest(s)