February 1, 2002
m.scorpio wrote: Hej.
Är det ngn som vet hur många IP-Addresser man får med ett Telia ADSL Bredbandsabonnemang??
Tack på förhand för svar
😮
Hej!
Du får inget IP nr ,utan du blir tilldelad en ipadress som du lånar upp till 3dygn, men det brukar ju bli längre eftersom man oftast har på sin pc vid Telia´s försök till byte av den ipadress man lånar sker.
December 25, 2000
swepsg wrote: [quote=m.scorpio]Hej.
Är det ngn som vet hur många IP-Addresser man får med ett Telia ADSL Bredbandsabonnemang??
Tack på förhand för svar
😮
Hej!
Du får inget IP nr ,utan du blir tilldelad en ipadress som du lånar upp till 3dygn, men det brukar ju bli längre eftersom man oftast har på sin pc vid Telia´s försök till byte av den ipadress man lånar sker.
Nu är jag ingen expert men jag har för mig att det fungerar så att man, som du sade "leasar" (lånar) en ip från telias DHCP server (3 dygn låter lite länge), sen måste man "leasa" den igen med gämna mellanrum annars blir den ledig. Tror din DHCP client skickar typ "jag lever" till den.
Och om den är ledig kan DHCP server komma att tilldela någon annan den.
October 20, 2002
DHCPREQUEST on ep0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from xxx.xxx.xxx.xxx
New Network Number: xxx.xxx.xx.192
New Broadcast Address: xxx.xxx.xxx.195
bound to xxx.xxx.xxx.194 -- renewal in 1800 seconds.
Du lånar en ip-adress av telia i 1800 sekunder... inget annat
Annars skulle du ju få timeouta modemet i 3 dygn om man ska göra några ändringar som kräver det. Gomorron yxskaft =)
(nu kör jag iofs ProLan men använder telias dhcp, samma som för adsl)
October 2, 2001
swepsg wrote: [quote=m.scorpio]Hej.
Tack på förhand för svar
😮
Hej!
Har haft samma telia ip i 1 år.
1 Guest(s)