August 15, 2004
Jag har BBB 100/10-tjänsten (är mer som typ 90/20) och lite strul.
Burken jag sitter på har följande specifikationer;
1600MHz Pentium Mobile
1256MB RAM
60GB HDD (53GB för OS, 2GB för Swap)
80GB HDD (73GB för lagring, 2GB för Temp)
Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller är mitt nätverkskort.
Nu till problemet, när jag använder mina trådlösa hörlurar som ansluts till datorn via en USB-bluetooth-dongle, och jag lyssnar på t.ex. musik så kan jag tappa så mycket som 3MB/s av min uppkoppling (testar mot http://www.acc.umu.se/~aquila/speedtest/). I vanliga fall läser den av ca 10000KByte/s, men så fort jag låter t.ex. musik strömma genom hörlurarna så faller hastigheten ner till 6 - 7MB/s, och stoppar jag musiken så åker det upp till ~10MB/s.
Jag har kollat hur mycket Bluetooth-processen tar av CPU:n och det ligger som max på 5%.
Vad kan vara felet?
Har också en annan fråga som jag tror är mer direkt relaterad till BBB. Jag har kört lite egna tester från dator till dator här hemma och till ett par vänner, jag sitter med en Switch och ingen Router. När jag överför något via TCP så ligger hastigheten på max 2MB/s... men när jag kör med UDP så kommer jag upp till ~10MB/s, hur kommer det sig?
Jag vet skillnaden mellan UDP och TCP, men att prestandan ska vara fem gånger så stor med UDP i jämförelse med TCP är väll lite konstigt?
January 19, 2003
Angående skillnaden mellan TCP och UDP så tycker jag att det låter lite lustigt också, ser ut som du har en enorm "packet loss" TCP har ju kontroll som kollar så att paketen kommer fram som de skall, och när de inte gör det så måste paketen skickas om alltså sjunker hastigheten, vad det kan bero på kan jag dock inte svara på.
2 Guest(s)