Försvunnen IP-adress.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Försvunnen IP-adress.
lossah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
Member Since:
June 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Har ett problem med mor-mins dator. Datorn har nämligen ingen IP-adress.

Start - Kör - cmd - ipconfig, får fram följande: IP-Konfigurationen för Windows.
När jag ska förnya IP-adressen kommer samma problem upp. Dvs ipconfig /renew = IP-Konfigurationen för Windows...ingenting mer händer, det står bara så när man skrivit in detta.

Routern hittar inte "den IP'n", endast två stycken, min systers och min egna, I 192.168.1.1-konfigurationen, men på routern, dvs hårdvaru-mässigt nu, så blinkar lampa 4, det är där min mors dator sitter i, den blinkar alltså, inte lyser konstant som de andra datorerna.
Har även testat att konfigurera om nätverket, till vilken nytta utan IP-adress förstår jag inte men jag testade det, iaf. :] Detta problem kom helt plötsligt och för er som inte förstår syftet med denna tråd är att jag vill ha en IP till/i min mammas dator. 🙂

*** UPPDATERING! ***

Bytte plats på nätverkskortet, från PCI slot 4 till Slot 2. Nu uppstod ett annat problem, men jag får fortfarande inte IP-adress från routern.

Start - Kör - CMD - ipconfig:

Ethernet-kort Anslutning till Lokalt Nätverk 3

Medietillstånd . . . . . . . . . : Mediet är frånkopplat.

Då skriver jag: ipconfig /release:

IP-konfiguration för Windows

Ingen åtgärd kan utföras på Anslutning till Lokalt Nätverk 3 medan mediet är frånkopplat.

Då skriver jag: ipconfig /renew:

Ingen åtgärd kan utföras på Anslutning till Lokalt Nätverk 3 medan mediet är frånkopplat.

Den kan alltså inte förnya IP-adressen, har konfigurerat nätverket men den hittar bara Anslutning till lokalt Nätverk 3, förut hittade den 2, när jag hade nätverkskortet anslutet till slot 3. Har startat om datorn. Det verkar som att DHCP-servern inte kan ge ut något IP till mors dator. :/ Har aldrig tidigare varit detta problem. Har även nollställt och startat om routern. Men lampa 3, som mor-mins dator sitter i just nu, blinkar inte ens, den blinkar relativt fort, men grymt grymt lite, eller så är det bara lampan från uttag 2 som jag ser. Jag behöver alltså en IP-adress till min mors dator som ska gå från DHCP-servern på min router till mammas dator. Lyckades göra så att datorn fick ett annat IP tidigare, fråga mig inte hur, men det började på 169...mer minns jag inte.
Jag lyckades också få IP-numret 0.0.0.0 genom att köra ipconfig /release tidigare, man kan säga att det är olika problem hela tiden på något vis.

Btw, hur jag lyckades skriva ipconfig /release var för att då var inte mediet frånkopplat, jag tog ur nätverkskabeln och satt in den igen, då fick jag ett IP, dvs 169...då kunde jag göra om detta IP till 0.0.0.0. Sedan blev mediet frånkopplat igen.

Är mycket tacksam för svar. :]

jensa_morini
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
Member Since:
November 19, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1010730
February 2, 2006 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

hm......nätverkskortet kanse e pajj??

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1010767
February 2, 2006 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla även kabeln. Har hänt att kablar pajat för min del när jag dragit dammsugaren över den.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

lossah
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 17
Member Since:
June 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1011766
February 5, 2006 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jensa_morini samt Ctrl...Svaren finns i min nu uppdaterade tråd. 😛 Inget av era förslag var lösningen. : Möjligtvis jensa, datorn hittade ju inget nätverkskort tidigare, som den gör nu.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 74
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL