July 27, 2002
Jag har 10mbit ADSL. Jag gjorde nyss Tptest och jag får bara ut 1.8 Mbit/s, jag brukar ligga på 6-7 åtminstonde. Det har varit såhär rätt länge. Jag tror det kan bero på telefonen. Förut hade vi problem med den och då sa något rövhål i telefonen att vi skulle ta bort en dosa och koppla om det. :arg:
Vad kan det bero på? Kan de ha strypt mig pga. mkt nedladdning av kompisars filmer?
July 27, 2002
csm101 wrote: Är det inte lättast att fråga din ISP? Kanske är ett fel som inte upptäckts eller dyl.
Har du provat köra utan telefon etc för att utesluta sådana störningar?
Deras koppling på allting är som en pyramid. Men jag har mailat dem nu och sagt att de ska skicka det där nya de har, en dosa med både telefon och bredbandsmodem. 🙂
August 11, 2005
Cezar wrote: Man brukar få vara ganska hård mot sin ISP om de över huvudtaget ska göra ett hårdtest.
Ring och klaga och säg att ingenting är som det ska även fast du har kopplat ur routern och stängt av alla brandväggar och program :-).
Exakt.
Vi (lr min morsa rättare sagt) har snackat med telia i x antal år om fel med vår telefon. vi kunde tex få in polsk radio när vi snackade med andra! Men det brydde ig de aldrig om.
Sen när vi fick adsl såfulade den sig så uti norden. Då snackade hon med dem rätt många gånger och till slut skickade de en tekniker. Han kollade bara husets ledningar och sa att allt var ok. Men eftersom problemet kvarstod så tvingade morsan dem att kolla stationen. Inget där heller. Då tvingade morsan dem att kolla varend meter ledning från station till hus och där var det. Fyra meter från huset hade de fuskat med en skarvning (Tvinnat ihop ledningen och bara på med isoleringstejp). De insåg att de som lagt ledningen från början fuskat och att det var därför vi haft dessa problem i alla år.
De skarvade rätt och sen dess fungerar internet utan några problem.
Så vad vill jag säga?
Ge aldrig upp så länge ni har fel, man måste få veta var felet ligger och hur man ska åtgärda det!
July 27, 2002
Jag tänker inte ge mig. Jag ska ha ett nytt modem annars .. 🙂
Supporten har varit skitbra för mig hos BBB tidigare. Väsbyhem i Väsby hade gjort fel med telefonkopplingen här, men BBB skickade en tekniker dagen eftersom fixade till problemet även fast det itne är deras skyldighet. De kanske är drygare nu när de köpt upp mer marknadsandelar dock. 🙄
August 11, 2005
Callister wrote: Jag tänker inte ge mig. Jag ska ha ett nytt modem annars .. 🙂
Supporten har varit skitbra för mig hos BBB tidigare. Väsbyhem i Väsby hade gjort fel med telefonkopplingen här, men BBB skickade en tekniker dagen eftersom fixade till problemet även fast det itne är deras skyldighet. De kanske är drygare nu när de köpt upp mer marknadsandelar dock. 🙄
Det är ju bara att stå på dig och hoppas på det bästa egentligen. Lycka till!
November 24, 2005
July 27, 2002
Ja man får ju till 24 mbit gratis om man har 10. Jag har aldrig uppgraderat. Han satt och fixade typ 2 minuter och sa åt mig att starta datorn. Fick ~15 mbit med TPTEST. Sen skulle han skicka en ny mellanpropp till mig. Tydligen så drar den ner hastigheten succesivt (nån månad) eftersom den var trasig.
September 26, 2003
kan det inte vara så att Telia drar ner för dom som använder nätet mycket för att slippa överbelastning. Och för dom gammla gubbarna ute i skogen som tittar sitt internetbank konto, att det går snabbare för dom.
För jag känner att mitt internet har blivit segare med. Tankade ifrån Fileshack i ungefär 400kb/s eller något nu tankar jag i 200kb/s :S Jag måste göra ett TP test när jag kommer hem =)
August 11, 2005
Sound-Wave wrote: kan det inte vara så att Telia drar ner för dom som använder nätet mycket för att slippa överbelastning. Och för dom gammla gubbarna ute i skogen som tittar sitt internetbank konto, att det går snabbare för dom.
För jag känner att mitt internet har blivit segare med. Tankade ifrån Fileshack i ungefär 400kb/s eller något nu tankar jag i 200kb/s :S Jag måste göra ett TP test när jag kommer hem =)
Det ska inte vara så dock. Har du tex 8mibt så ska du ha 8, oavsett hur mycket du använder nätete.
April 4, 2002
Callister wrote: Ja man får ju till 24 mbit gratis om man har 10. Jag har aldrig uppgraderat. Han satt och fixade typ 2 minuter och sa åt mig att starta datorn. Fick ~15 mbit med TPTEST. Sen skulle han skicka en ny mellanpropp till mig. Tydligen så drar den ner hastigheten succesivt (nån månad) eftersom den var trasig.
Vad är det för mellanpropp du pratar om?
Sen var det supportkillen som kunde ändra hastigheten så enkelt?
July 27, 2002
Titan@Forum wrote: [quote=Callister]Ja man får ju till 24 mbit gratis om man har 10. Jag har aldrig uppgraderat. Han satt och fixade typ 2 minuter och sa åt mig att starta datorn. Fick ~15 mbit med TPTEST. Sen skulle han skicka en ny mellanpropp till mig. Tydligen så drar den ner hastigheten succesivt (nån månad) eftersom den var trasig.
Vad är det för mellanpropp du pratar om?
Sen var det supportkillen som kunde ändra hastigheten så enkelt?
Den i telefonjacket. Sen nu?
1 Guest(s)