Förvirrad! Söker trådlös bredbandsrouter/access point/switch|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förvirrad! Söker trådlös bredbandsrouter/access point/switch
Henrik A
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 14
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 28, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Hej,

(jag har sökt i forumet och läst guiderna utan att hitta något direkt svar på min fråga)

Jag har bestämt mig för att satsa på trådlöst nätverk hemma men tyvärr saknar jag kunskap på området. Jag söker en produkt med följande egenskaper:

• • En trådlös ”enhet” som placeras vid lägenhetens entré (första telejacket).
    • Enhetens främsta uppgift är att skicka vidare "bredband" (ADSL) trådlöst till en eller två datorer i lägenheten (minst 22 Mbps).
    • De två datorerna skall även kunna prata med varandra.
    • Enheten skall innehålla en enkel brandvägg.
    • I närhet till enheten vill jag placera en skrivare (gömd i en klädkammare) som datorerna i nätverket kommer åt trådlöst.

Frågan är vad denna "enhet" är för produkt?

Vad skiljer till exempel en bredbandsrouter från en access point?
Finns det bredbandsroutrar/access points med inbyggda skrivarservrar som fungerar enligt ovan.

Tack på förhand.

Henrik A
Medlem
705649
August 28, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Kan det här vara något?

D-link DI-714P+
22Mbps trådlös bredbandsrouter med printserver

http://www.dlink.se/products/d.....asp?Nr=246

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
705685
August 28, 2004 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

Kan det nog vara, jag antar att du redan har ett modem då denna inte har det inbyggt. D-link är ogillat av många, själv kör jag D-link trådlöst 54mbps och är helnöjd. Bra är att på flesta D-link produkter kan man byta anten osv. kan vara bra om man har knepiga avstånd och vinklar hemma.
Frågan är vad den kostar, kan vara värt att slänga några extra hundra på att få 54mbps. eller högre.

Skillnaden mellan bredbandsrouter och en AP är att AP inte routar trafiken. i routern sitter en DHCP server som du använder för att dela ut IP osv. Vidare har givetvis routern fler funktioner som portstyrningar, brandvägg mm. AP kan man enkelt säga bara förmedlar signalerna från trådbundet till trådlöst.

Henrik A
Medlem
705709
August 28, 2004 - 11:26 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret.

D-Link 714P kostar ca 1250:- (butik i Stockholm - har inte hittat den billigare på nätet) och det finns en motsvarande modell med 54 Mbps (plus VPN) för ytterligare 500:- (DI-824VUP+)

Hur mycket stämmer den teoretiska överföringshastigheten på dessa produkter? Kommer man upp i 10/22/54 Mbps i praktiken?

Jag skall precis uppgradera från Telia ADSL till Bredbandsbolaget (DSL 10 Mbps) och då borde väl 22 Mbps räcka?

Mvh Henrik

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
705729
August 28, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Henrik A wrote: Tack för svaret.

D-Link 714P kostar ca 1250:- (butik i Stockholm - har inte hittat den billigare på nätet) och det finns en motsvarande modell med 54 Mbps (plus VPN) för ytterligare 500:- (DI-824VUP+)

Hur mycket stämmer den teoretiska överföringshastigheten på dessa produkter? Kommer man upp i 10/22/54 Mbps i praktiken?

Jag skall precis uppgradera från Telia ADSL till Bredbandsbolaget (DSL 10 Mbps) och då borde väl 22 Mbps räcka?

Mvh Henrik

Du kommer INTE upp i 11/22/54 Mbps. Du kommer antagligen inte ens upp i hälften av det trots ev medvind/hemlängtan/osv. Anledningen är att radiomediumet dels är halv-duplex, dels att man har extra overhead för att verifiera att det är rätt dator som kommunicerar, dels att det går åt lite tid för att undvika kollisioner.

Dessutom kommer du ju inte att använda WLAN:et endast till att surfa på nätet - du kommer säkert vilja flytta en eller annan fil mellan datorerna, plus göra utskrifter. I mina ögon är det helt klart värt några hundra extra att ha lite extra fart. 22 Mbps är förmodligen inte en flaskhals mot internet, men "nästan".

Slutligen, vill du kunna skriva ut över nätverket utan att ha skrivaren kopplad till någon dator, behöver du antingen en router med skrivarfunktion eller en separat låda med den funktionaliteten.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
705739
August 28, 2004 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Och om du vill att skrivaren skall anslutas trådlöst så måste ju skrivaren vara skapad för detta ändamål också, d.v.s. ha trådlös nätverksanslutning.

TERdON
Member
Medlem
705759
August 28, 2004 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Skrivare med nätverksfunktionalitet inbyggd brukar väl inte vara jättebilliga (och de flesta klara sig utan server)? Oavsett om det är med tråd eller radio. Jag tänkte mer på routrar med inbyggd skrivarserver via USB-kontakt...

Hur som helst, det blir lättare att hjälpa dig om du vet vilken skrivare det handlar om...

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
705779
August 28, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Vid närmare eftertanke (och klokare läsning av det första inlägget i tråden) så skall skrivaren inte anslutas trådlöst, utan förmodligen via USB.

Henrik A
Medlem
705838
August 28, 2004 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Vid närmare eftertanke (och klokare läsning av det första inlägget i tråden) så skall skrivaren inte anslutas trådlöst, utan förmodligen via USB.

Nja, skrivaren skall anslutas till en gammal hederlig parallellport vilket ovan nämnda bredbandsroutrar är utrustade med (skrivarserver). Och då funkar det väl med vilken skrivare som helst. Routern har för övrigt USB-kontakt också.

Henrik A
Medlem
706877
August 29, 2004 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag shoppat! Det blev en D-Link DI-624+
Alltså en 54 Mbps bredbandsrouter men utan printerserver (kan man komplettera med senare genom att köpa en D-Link DP-301P+, totalpriset blir ändå lägre)

799:- på SIBA var ett fynd! Billigare än någon Internet-shop.

Busenkel att koppla in och få igång. Än så länge fungerar allt perfekt! Lite pyssel att konfigurera brandväggen men det kan man stå ut med (skönt att bli av med ZoneAlarm).

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
706994
August 30, 2004 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Har samma och är helnöjd.. stöd för ddns också som blir bra när man byter till BBB.

TERdON
Member
Medlem
707028
August 30, 2004 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Den verkar vettig, och det var ett bra pris. Själv har jag en SMC Barricade 54g, som kostade samma fast plus frakt på itbutikken. Det var dock ett tag sen. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 359
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL