October 8, 2003
Jag tillgång till 4 IP-adresser iochmed mitt abonemang hos Chello. Jag har förstått att det enklaste sättet att använda dessa är att koppla in en switch, så tilldelas datorerna automatiskt varsitt externt IP. Men nu tänkte jag gå över till trådlöst nätverk. Är det genomförbart med en accesspoint? Jag menar, jag vill att accesspointen ska agera switch, INTE router...
October 8, 2003
stormaz wrote: En AP är som en switch, fast trådlös (i princip). Så med en AP går detta alldeles utmärkt.
Men frågan är om inte APn kommer att ta en av IP adresserna som du får av Chello...
Jaha okej... Jag uppfattade det som att det var en trådlös router, då det står att den stöder NAT osv... Tack för ditt svar iaf!
October 8, 2003
PÅ de accesspointsen jag har kollat på står det ungefär såhär "Routing Protocols: - Static & Dynamic Routing withi TCP/IP, VPN pass-through (IPSec, L2TP), NAT, PPTP, PPPoE, DHCP (clientl &i server)"... Netgear, D-link, Linksys osv. Går detatt välja/stänga av routingen måntro?
May 23, 2001
En AP har överhuvudtaget ingen routing funktion. Det är som en trådlös switch. Bara det att APn kan man konfigurera via webben, på hur den ska agera. Finns X antal olika funktioner. Därför kommer den att ta en av dina Chello adresser. Sen kommer den att vidarebefodra resten av adresserna.
Men att använda en AP så är inte säkert, då alla utifrån kan komma in på den. Bättre att köpa en router/bredbandsdelare med inbyggt trådlöst.
1 Guest(s)