Fråga g. trådlösa accesspoints|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga g. trådlösa accesspoints
jhan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
October 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 29, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tillgång till 4 IP-adresser iochmed mitt abonemang hos Chello. Jag har förstått att det enklaste sättet att använda dessa är att koppla in en switch, så tilldelas datorerna automatiskt varsitt externt IP. Men nu tänkte jag gå över till trådlöst nätverk. Är det genomförbart med en accesspoint? Jag menar, jag vill att accesspointen ska agera switch, INTE router...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
899781
May 29, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

En AP är som en switch, fast trådlös (i princip). Så med en AP går detta alldeles utmärkt.

Men frågan är om inte APn kommer att ta en av IP adresserna som du får av Chello...

jhan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
October 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899801
May 29, 2005 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: En AP är som en switch, fast trådlös (i princip). Så med en AP går detta alldeles utmärkt.

Men frågan är om inte APn kommer att ta en av IP adresserna som du får av Chello...

Jaha okej... Jag uppfattade det som att det var en trådlös router, då det står att den stöder NAT osv... Tack för ditt svar iaf!

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899933
May 30, 2005 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Som jag har förstått det så en AP som t.ex. Linksys WAP54G är endast en trådlös switch och om jag skulle koppla in den på mitt chello abb så skulle de datorerna som kommer via trådlöst få "riktigta" ip'n då den inte har någon dhcp funktion inbyggd.

jhan
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
Member Since:
October 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
899972
May 30, 2005 - 9:41 am
sp_Permalink sp_Print

PÅ de accesspointsen jag har kollat på står det ungefär såhär "Routing Protocols: - Static & Dynamic Routing withi TCP/IP, VPN pass-through (IPSec, L2TP), NAT, PPTP, PPPoE, DHCP (clientl &i server)"... Netgear, D-link, Linksys osv. Går detatt välja/stänga av routingen måntro?

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
Member Since:
May 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
900303
May 30, 2005 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

En AP har överhuvudtaget ingen routing funktion. Det är som en trådlös switch. Bara det att APn kan man konfigurera via webben, på hur den ska agera. Finns X antal olika funktioner. Därför kommer den att ta en av dina Chello adresser. Sen kommer den att vidarebefodra resten av adresserna.

Men att använda en AP så är inte säkert, då alla utifrån kan komma in på den. Bättre att köpa en router/bredbandsdelare med inbyggt trådlöst.

Avatar
BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
900545
May 31, 2005 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Testade igår min AP och den tog en adress.
Blev lite snopen 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 28
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL