Fråga: hmmm Cat på kabel|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fråga: hmmm Cat på kabel
Fr0x
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 17, 2002 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

vad e det förskiland mellan Cat 5 och 6 jag har Cat 6 går det snabbare med cat 6 eller

Mattias aka [NH]TheGhozt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
183633
July 17, 2002 - 11:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Misstänker det är olika standarder. Dock inte hellt säker. Att det går snabbare eller slöare med den ena eller den andra är ju också en bra fråga

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
183661
July 18, 2002 - 6:19 am
sp_Permalink sp_Print

Cat 5 är "standarden" vi har idag den går i 100MHz.
Cat 6 är "morgondagens kabel" den går i 200MHz.
Skillnaden är Cat 6 är bättre och är mer kapabel att köra lite högre hastigheter. (jag tänker på gigabit, det kan man iofs göra med bra Cat 5e((e:t står för enhanced)) med)
Cat 6 e heller inte så väletablerat ännu.
Efter Cat 6 kommer Cat 7 som ska klara 600MHz men den är fortfarande under utveckling. (mums)

Ett bra tipps för Nätverk och dess hårdvara http://www.vmcelteknik.com/se/.....038;S=3550
Det är en sorts instruktionsbok från vmc så där e en del smygreklam, men det får man tåla då det är en enorm källa information för att vara gratis.

SpaceAce
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 127
186050
July 24, 2002 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, cat 7 är inte under utveckling, det har släppts för över ett halvår sedan. Dock är det inget man kan gå in och köpa på t ex datorbutiken.com 🙂 Har precis byggt ett sprillans nytt nät på ett stort telekomföretag i Linköping och all koppar vi dragit har varit cat 7. När vi provmätte nätet är det en enorm skillnad mellan cat 6 och cat 7, dock spelar det ingen roll då vi än så länge vi bara har gigabitutrustning i vårt core.

Slass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1816
191810
August 12, 2002 - 8:50 am
sp_Permalink sp_Print

Att säga att kbalen går i XXMHz är väl ändå lite missvisande för någon som inte vet vad CAT standardiseringen innebär.

CAT på nätverkskablar är ett sätt att skilja kablar av olika kvallitte åt, men det berör även omgivningen.

T.ex. så ingår det i CAT 6 standarden att ledarna ska vara åtskillda i kabeln med 0,...0x m, men även att det ska vara xx m mellan kablarna, samt att kabeln får böjas max xx grader.

CAT 5e får väl räknas som standard idag (är vad du får ifall du köper kabel i datorbutiken). Kabeln är gjord för att klara Gigabit-trafik, men gör det dock inte tillfredställande. (du kan inte överföra 125mb/s i en sådan kabel).

CAT 6 är en vidareutveckling av CAT5 , likaså CAT 7 och är konstruerade för att klara av högre hastigheter.

//Slass

paddda
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 318
191873
August 12, 2002 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

SpaceAce wrote: Nej, cat 7 är inte under utveckling, BLA BLA BLA BLA.

Ujujuj du har ju rätt =) Uff jag tar mitt spöstraff och springer ner till eljo och köper ny kabel eller något...

Samt Slass, inte så väldigt missvisande tycker jag. Högre = bättre och en vanlig "Svensson" behöver inte så högt. Sen har heler inte en vanlig "Svensson" behov att veta allt det, men det vart väll jag som började med Mhz gränserna antar jag..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 77
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL