Frågor ang: Comhem Netgear CG3100 + Asus RT-N66U + ASUS EA-N66 + ASUS USB-N53. | Nätverk / Internet | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor ang: Comhem Netgear CG3100 + Asus RT-N66U + ASUS EA-N66 + ASUS USB-N53.
This topic is locked
cyberglobe5d
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
Member Since:
november 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 7, 2012 - 5:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag skulle gärna ta emot lite hjälp och klargörande angående vissa saker, hoppas ni är villiga att hjälpa till.

Idag äger jag en Netgear CG3100 router som jag tänkt ”brygga” till en Asus RT-N66U som sedan trådat går till en Asus EA-N66 för att bredda mitt wifi här hemma.

ASUS RT-N66U GIGABIT DUALBAND WIRELESS N ROUTER | Dustin.se

Beställde också en ASUS EA-N66 ASUS EA-N66 DUALBAND WIRELESS ETHERNET ADAPTER | Dustin.se
för att öka räckvidden på wifi och en ASUS USB-N53 till min bärbara. ASUS USB-N53 DUALBAND WIRELESS N USB ADAPTER | Dustin.se

Hur ska konfigurera detta på bästa möjliga sätt här hemma tycker ni?

Accesspunkt eller repeater?
Så som jag förstått det så är detta helt två skilda saker?

Min uppfattning är ungefär att en

Repeater = Förstärker befintlig mottagen wifi-signal.

Accesspunkt = Trådad anslutning ifrån en router ”RT-N66U till en nu i mitt fall en Asus EA-N66 som därefter gör en accesspunkt trådlöst med ”maximal” hastihet?

Tacksam för svar.

MissPenguin
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 15
Member Since:
augusti 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1283649
september 30, 2012 - 12:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Precis som du skrev. Om du har möjlighet att dra kabel till Accesspunkten är det bäst. I Repeater-mode är för det mesta skit. Nu har jag inte testat just den här, men generellt kan man säga 50% automatiskt tappad bandbredd. Allt beror på hur du ska använda det. Om du använder ditt lokala nätverk och kopierar tunga filer eller bara ska ut på internet och slösurfa.

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1285384
november 25, 2012 - 9:48 f m
sp_Permalink sp_Print

Repeater är helt enkelt en förstärkare, en accesspunkt bara en enhet som förlänger/utvidgar det trådlösa nätverket. Det jag alltid rekommenderar när det gäller nätverk är att försöka ha alla enheter från samma producent. Det vill säga med den netgear cg3100 modemrouter du har(har du comhem hemma? ;=), att då använda netgears trådlösa routrar eller accesspunkter. Det enklaste och bästa valet skulle vara att använda någon av netgears mindre wgr routrar. Får du för en hundring idag om du köper den på rätt ställe. Om du sedan skall till en annan våning rum eller liknande använder du helt enkelt homeplug eller powerline som du kopplar i vägguttaget. Se bara till att du har samma fas på in/ut-gångarna. Du kan inte köra mer än högst 100 MB via vägguttaget så du tjänar inte så mycket på en dyrare N-router i den trådlösa ändan.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
299 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL