Frågor om guiden Hemnätverk med Internet skrivar|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frågor om guiden Hemnätverk med Internet skrivar
Dogge123
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
May 10, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2007 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej.

Giuden..
https://www.nordichardware.se/.....ivelse=281

Jag tycker att det här var riktigt interssant. Men jag har några frågor.

Jag har ju 2 datorer och 1 berdbandsanslutning (10Mbit Tele2 stadsnätet Västerås)

Jag vill ju ha internet på båda och få tillgång till filer från den ena datorn till den andra.

Dator #1 (server-datorn) Har Window XP Pro
Dator #2 har Windows XP Home

1. Jag har läst guiden och som jag tolkar det så behövs det ett nätverkskort till, + plus de två integrerade in de 2 datorerna.
Det extra PCI kortet ska sitta i datorn som ska agera server-dator (#1), stämmer det?

2. Koppling. Nätverkssladden från "uttaget i väggen" ska in i det integrerade nätverkskortet i dator #1 (server-datorn). Från det extra PCI nätverkskortet i dator #1 ska det gå en kabel till dator #2s integrerade nätverkskort. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Är det så det ska kopplas?

3. När det är klart med kopplingarna är det bara att följa instruktionerna i giuden heller ur?

4. Vilken typ av kabel ska användas? Cat5, Cat6, Korsad, rak?
Jag är mycket tacksam för hjälp. 🙂

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1163420
November 6, 2007 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite OT nu men om det är en lösning du vill använda så du slipper köpa router så lönar det sig men en router till slut:P de är ändå så pass billiga nuförtiden. och du slipper tänka på att dator 1 behöver vara igång eller vilka sladdar du ska använda.
Övrigt så ska det nog vara

1. Jag har läst guiden och som jag tolkar det så behövs det ett nätverkskort till, + plus de två integrerade in de 2 datorerna.
Det extra PCI kortet ska sitta i datorn som ska agera server-dator (#1), stämmer det?

Dator 1 som har internet direktkopplat ska ha två nätverkskort kvittar vilket av de nätverkskorten som har direktanslutningen, Dator 2 behöver bara ha 1 nätverkskort ifall den inte ska vara ansluten till ytterliggare en dator

2. Koppling. Nätverkssladden från "uttaget i väggen" ska in i det integrerade nätverkskortet i dator #1 (server-datorn). Från det extra PCI nätverkskortet i dator #1 ska det gå en kabel till dator #2s integrerade nätverkskort. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Är det så det ska kopplas?
Yepp, kvittar vilket nätverkskort som används i Dator1

3. När det är klart med kopplingarna är det bara att följa instruktionerna i giuden heller ur?
Testa iallafall=)

4. Vilken typ av kabel ska användas? Cat5, Cat6, Korsad, rak?
Jag är mycket tacksam för hjälp.
Korsad fungerar nog mellan både dator till dator och router till dator och rak fungerar bara till router till dator och inte dator till dator..

Dogge123
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
May 10, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1163428
November 6, 2007 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Tackar D3mpa. Nu förstår jag bättre 🙂

Edit. haha oj, felstavat 🙂

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
Member Since:
November 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1163429
November 6, 2007 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

D3mpa^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 57
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL