May 10, 2007
Hej.
Giuden..
https://www.nordichardware.se/.....ivelse=281
Jag tycker att det här var riktigt interssant. Men jag har några frågor.
Jag har ju 2 datorer och 1 berdbandsanslutning (10Mbit Tele2 stadsnätet Västerås)
Jag vill ju ha internet på båda och få tillgång till filer från den ena datorn till den andra.
Dator #1 (server-datorn) Har Window XP Pro
Dator #2 har Windows XP Home
1. Jag har läst guiden och som jag tolkar det så behövs det ett nätverkskort till, + plus de två integrerade in de 2 datorerna.
Det extra PCI kortet ska sitta i datorn som ska agera server-dator (#1), stämmer det?
2. Koppling. Nätverkssladden från "uttaget i väggen" ska in i det integrerade nätverkskortet i dator #1 (server-datorn). Från det extra PCI nätverkskortet i dator #1 ska det gå en kabel till dator #2s integrerade nätverkskort. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Är det så det ska kopplas?
3. När det är klart med kopplingarna är det bara att följa instruktionerna i giuden heller ur?
4. Vilken typ av kabel ska användas? Cat5, Cat6, Korsad, rak?
Jag är mycket tacksam för hjälp. 🙂
November 18, 2003
Lite OT nu men om det är en lösning du vill använda så du slipper köpa router så lönar det sig men en router till slut:P de är ändå så pass billiga nuförtiden. och du slipper tänka på att dator 1 behöver vara igång eller vilka sladdar du ska använda.
Övrigt så ska det nog vara
1. Jag har läst guiden och som jag tolkar det så behövs det ett nätverkskort till, + plus de två integrerade in de 2 datorerna.
Det extra PCI kortet ska sitta i datorn som ska agera server-dator (#1), stämmer det?
Dator 1 som har internet direktkopplat ska ha två nätverkskort kvittar vilket av de nätverkskorten som har direktanslutningen, Dator 2 behöver bara ha 1 nätverkskort ifall den inte ska vara ansluten till ytterliggare en dator
2. Koppling. Nätverkssladden från "uttaget i väggen" ska in i det integrerade nätverkskortet i dator #1 (server-datorn). Från det extra PCI nätverkskortet i dator #1 ska det gå en kabel till dator #2s integrerade nätverkskort. Hoppas ni förstår vad jag menar.. Är det så det ska kopplas?
Yepp, kvittar vilket nätverkskort som används i Dator1
3. När det är klart med kopplingarna är det bara att följa instruktionerna i giuden heller ur?
Testa iallafall=)
4. Vilken typ av kabel ska användas? Cat5, Cat6, Korsad, rak?
Jag är mycket tacksam för hjälp.
Korsad fungerar nog mellan både dator till dator och router till dator och rak fungerar bara till router till dator och inte dator till dator..
1 Guest(s)