August 17, 2002
Hej!
Alltså, jag är rätt bra på datorer och sånt, men när det kommer till nätverk kan jag ungefär lika mycket som min mamma..
Problemet är att min nuvarande dator är högljud, men ändå är jag så dum att jag kör den som server ut på min Bostream uppkoppling. Så min plan för att komma tillrätta med det är att bygga en till dator som jag enbart ska ha som server. Tanken är att bygga den med tysta komponenter.
Så min fråga är: Hur ska jag koppla samman dessa två dator, jag vill kunna dela hårddiskar och jag vill att det ska vara hög överföringshastighet. Dessutom vill jag inte att de ska vara beroende av varandra. Dvs man ska kunna tex surfa på nätet med bägge datorerna obereonde av varandra.
fan, det här är säkert en skitlätt fråga för de som kan..
/P
January 6, 2003
pyngve wrote: Dvs man ska kunna tex surfa på nätet med bägge datorerna obereonde av varandra.
Helt oberoende kommer dom ju inte bli eftersom servern måste vara på jämt (självklart)
Varför ställer du inte datorn i garderoben eller i ett annat rum så du slipper höra den?
Jag tycker det vore bättre att köpa en router (t.ex en D-Link 604) för 600:-
Fördelar:
1: Mycket lättare att ändra inställningar och öppna portar
2: Tyst
3: Mer stabilt än en server
Nackdelar:
1: Kostar pengar (billigare om man redan har en dator ståendes som man inte använder)
Jag tycker du lägger 600:- på en sån och kanske drar ner lite pengar på delar till den nya servern så får du ett nätverk som både är lätt att ändra på och stabilt.
2 Guest(s)