October 18, 2004
Hejsan.. jo.. tänkte få upp en ftp server..
Kommit så långt att jag kan komma in till mapparna och bläddra i dom om jag använder lokala ip:et när jag connectar ( använder webläsarn just nu )
Men när jag, eller andra, försöker komma in genom att använda ip:et jag får från whatsmyip.com så blir det problem..
Efter kort stund kmr rutan "Det gick inte att komma åt den här mappen. Kontrollera sökväg och att du har behörighet osv.
Detaljer: Det tog för lång tid"
Jag har G6 ftp server.
Nu, vad ska jag göra..?
Försökt o frågat massor på irc men får inte fram nån lösning..
April 23, 2003
Se till att öppna upp FTP port + FTP port minus ett (tex 21 och 20 då), samt en ip-range för passive (tex 31000-31200).
I Gene6 är det bara att trycka på valfri domän, välja Properties, gå till Secure > IP binding och där ställa in den passiva port rangen. Där ställer du även in vilken port du ska ha för själva FTP-servern (standard är 21).
October 7, 2002
Problem med brandvägg, helt klart. Problemet är att IE som standard ansluter med aktiv FTP (och då krävs det att du har öppnat lämpliga portar till den dator du testat med) alternativt att du kör passiv FTP och har en brandvägg vid servern...
Använd forumets sökfunktion för att hitta inlägg skrivna av mig innehållande "FTP" så ska du få ordentligt med kvällsläsning i ämnet, nånstans ligger det något svar på samma fråga med lite länkar också som jag skrivit.
edit: skillnaden mellan "open ports" och "ports redirection" skulle jag kunna tänka mig vara att med "open ports" kan du bara öppna till samma port på den interna datorn som utåt, medan med "ports redirection" det kanske går att redirecta till andra portar? Så att du kör en port internt men en annan utåt? Stämmer inte det får du ta och läsa manualen. 😉
1 Guest(s)