February 16, 2003
Har fått ett underligt problem med min ochmin kompis dator. Så här ligger det till:
Vi bor i samma hus och samma trappuppgång och samma våning i en studentlägenhet. Vi tänkte att vi skulle kommunicera lite på det interna nätet så jag satte upp en ftp-server på min dator.
Ställde in allt och lät han komma in. Allt gick kanon och han hämtade några filer som vi arbetar med i skolan.
Nu till det skuma. När han satte upp en likadan server så kommer jag inte åt den. Efter att ha pingat hans IP så fick jag bara timeout.
Jag sitter på en hårdvaru-router och har inte öppnat några specifika portar (default asså) utan kör bara som den är.
Kompisen har bara en dator inkopplad på nätet och kör med windows-brandväggen.
Varför kommer jag inte åt honom? Visst kan jag väl pinga hans dator fast han har brandvägg??
August 25, 2001
Nej brandväggen stoppar pingning om man inte ändrar inställningarna, vet dock inte om det går i Windows inbyggda brandvägg. Efter att ha försökt pinga honom så kommer hans brandvägg förmodligen svartlista din IP ett tag. Brandväggen hindrar förmodligen inkommande kontakter som FTP anrop t.ex som standard.
December 19, 2000
mmm hans brandvägg blockar lite icmp paket för att maskera att han finns typ
http://en.wikipedia.org/wiki/ICMP
2 Guest(s)