Funderingar anågende arrangemang av lan.|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderingar anågende arrangemang av lan.
Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 29, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har inte lanat på toklänge, så tänkte styra upp ett 100manna lan här i byn, så vad är det man skall tänka på?

`Jag hade tänkt dra till skolorna och lämmna ut lapar för intresseanmälan för att se om det finns intresse för det. Okey, jag kanske inte får ihop 100pers då lanet är 26-29dec men "spärren" sätter jag vid ~100
Det har tidigare arrangerats "stora" lan vid samma datum och då har det kommit många.

Switchar - frågar jag om man får hyra av lokala datorbutiken
Stolar och bord - skall jag snacka med folkets park om man kan få hyra ev låna gratis
Lokal - ska kolla om vi kan få hyra sporthallen om det skiter sig så kollar jag med skolmatsalar

Vad mer?

Strömmen har jag lite funderingar, är inte så insatt i det, har tänkt att höra om några som går ELprogrammet kanske komma komma och hjälpa till. Vad kan man bjuda dom? Vad skulle ni ta för att hjälpa att idiellt arrangemang med era kunskaper?

Om det är något viktigt jag har glömmt så kom gärna med tips och idér.
Ja jag vet att jag lär dra dit den 25:e och förbereda.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
784704
November 29, 2004 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Jag har inte lanat på toklänge, så tänkte styra upp ett 100manna lan här i byn, så vad är det man skall tänka på?

`Jag hade tänkt dra till skolorna och lämmna ut lapar för intresseanmälan för att se om det finns intresse för det. Okey, jag kanske inte får ihop 100pers då lanet är 26-29dec men "spärren" sätter jag vid ~100
Det har tidigare arrangerats "stora" lan vid samma datum och då har det kommit många.

Switchar - frågar jag om man får hyra av lokala datorbutiken
Stolar och bord - skall jag snacka med folkets park om man kan få hyra ev låna gratis
Lokal - ska kolla om vi kan få hyra sporthallen om det skiter sig så kollar jag med skolmatsalar

Vad mer?

Strömmen har jag lite funderingar, är inte så insatt i det, har tänkt att höra om några som går ELprogrammet kanske komma komma och hjälpa till. Vad kan man bjuda dom? Vad skulle ni ta för att hjälpa att idiellt arrangemang med era kunskaper?

Om det är något viktigt jag har glömmt så kom gärna med tips och idér.
Ja jag vet att jag lär dra dit den 25:e och förbereda.

Ställer man upp och tar betalt är det inte ideellt..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
784719
November 29, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta säger jag utöver vårt förra lan vi hade. Planera allt i tid annars blir det jävligt stressigt sen.

Tänk även på att om det är för dyrt så kommer det färre så försök pressa priserna så mycket det bara går. Kolla så nätverket/internet/elen osv funkar perfekt. Väldigt jobbigt att hålla på och felsöka när lanet väl är igång. Tänk på att vara tillräckligt många i crew. Dela upp er i olika grupper, vilka som ska göra vad etc annars går det tjäpprätt åt helvete. Finns mycket mer att tänka på också men detta är vad jag kommer på nu.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
784730
November 29, 2004 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Plannera allt innan! Testa nätverk och el ordentligt. Tänk på allt, tex hur du ska hålla borta folk som inte är välkommna osv. Plannerar man bara allt i tid så har man goda förutsättningar att lyckas.

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
784814
November 29, 2004 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, mjo priserna på sakerna vi skall hyra skall pressas så mycket som möjligt för att få ett lågt total pris = lägre inträdes pris för deltagarna.
Vart kan man skaffa band? Sådanna där man har runt armen på festivaler?
Funderar på att ge deltagarna ett sådant var så man vet vilka som hör dit.
Jag har funderat på att låta allmänheten få komma in på dagtid, men skulle det inte fungera så får vi låsa dörrarna. Och crew skall delas upp i delar, så alla gör något.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
784967
November 29, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du några erfarenheter om elplanering från tidigare ? jag menar det är inte bara att traska runt och räkna enfasuttag och koppla därifrån. Hoppas det går bra för dig annars !

Avatar
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
November 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
784972
November 29, 2004 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är där dom från elprogrammet kommer in i bilden, jag tänkte ta in 1-2 killar som hjälper oss med eldragningen.

Sortima wrote: Har du några erfarenheter om elplanering från tidigare ? jag menar det är inte bara att traska runt och räkna enfasuttag och koppla därifrån. Hoppas det går bra för dig annars !

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
Member Since:
April 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
786337
December 1, 2004 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.techgroup.se/ <- där köpte vi armband till vårt lan.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
786382
December 1, 2004 - 1:10 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: Okey, mjo priserna på sakerna vi skall hyra skall pressas så mycket som möjligt för att få ett lågt total pris = lägre inträdes pris för deltagarna.
Vart kan man skaffa band? Sådanna där man har runt armen på festivaler?
Funderar på att ge deltagarna ett sådant var så man vet vilka som hör dit.
Jag har funderat på att låta allmänheten få komma in på dagtid, men skulle det inte fungera så får vi låsa dörrarna. Och crew skall delas upp i delar, så alla gör något.

En sak ska du veta, om du hyr placet och nåt händer så är det bäst för dig/er att ni har namn på de som vistas i lokalen. Annars kan det kommer otrevliga händelser efter. Man räknar kanske inte med att det ska hända nåt men för att vara på den säkra sidan satt säga.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 45
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL