June 8, 2001
Vad får ni för fysisk(konkret) bandbredd hos er?
Jag har ett mindre segmenterat nät bakom en router som e switchat med CAT5E kablar å 3com produkter , Full duplex å hela faderullan...
men ÄNDÅ får jag bara ca 600 KB/s i överförings hastighet mellan 2 datorer inom segmentet..
Varför..?
Alla dessa sk. passiv trafik (dvs Broadcast osv..) kan dom verkligen orsaka så mycket bandbredds bort fall?
Vad har ni för erfarenheter?
och en helt annan fråga.. på ett litet nätverk (budget, 3 burkar) så får jag jämt att collision lampan lyser när jag kopierar data från den ena till den andra datorn... varför?,,,, å kan man göra något åt det igentligen?
/Tack för svar..
February 7, 2001
Om jag inte minns fel så fick jag ca 7 Mb/s (varierade en del).
Jag en Netgear FS108 10/100 Switch samt 3Com kort.
Det låter lite som om din trafik routas igenom någon långsamare 10 Mbit router.
Jag har själv haft problem med bredbandsbolaget som routar all trafik genom sina 10 Mbit switchar. Jag löste detta genom att lägga till en arp post i arp listan.
January 8, 2001
har du kontrollerat så att nätverkskorten verkligen "förstår" att de skall köra 100mbit?!
finns juh en liten flagga att ändra på i de avancerade nätverksinställningarna!
när jag kollade in mig i ett 100 nät för första gånen fick jag inte ens kontakt med de andra just pga den lilla flaggan som var felinställd!
February 4, 2001
On 2001-07-04 15:13, Iceman wrote:
Hmm... 600kb/s är ju ganska lite
100mbit / ~8 = 12.5 Mbyte
Jag har varit uppe och tankat i 8mbyte/sek en gång (fan va fort det gick). men vanligtvis så handlar det ju om 3-5 mbyte/sek.
Det är mina erfarenheter det...Phat: har du upplevt 11 mbyte / sek själv ?
japp får ca 11mb/s i nätverken hemma hos mig
1 Guest(s)