August 11, 2001
Låter skumt... men visste inte va ja skulle kalla tråden.
Det är så, att jag ska dra bredbandet snyggt hemma, har en 25m nätverkskabel som jag tänkt använda från router till dator.
Men det är en "dator --> dator" kabel, som vad jag förstår inte går och använda då.
Men, jag har nått som kan kallas en "skarv" där man pluggar in en kabel i varje ände.
Kan man med den genom att koppla in en kortare "Dator--> hub/switch/router nätverkskabel i ena änden och min långa i andra få det att fungera? har hört något om det förr.
Och då ekonomin e kass så vill ja ju inte gärna köpa en ny kabel, när jag nu har en fungerande sedan tidigare....
Hoppas någon förstår och kan hjälpa mej....
March 31, 2002
Har för mig att nyare routers och nätverkskort kan känna av om kabel när korsad (dator till dator) eller rak(dator till router).
Så som jag uppfattar det så har du en 25m lång korsad kabel som du vill vara rak. Om du nu har en skarvdosa till tpkabeln så borde du koppla på ytterligare en korsad kabel, inte en rak, för att det hela skall bli en lång rak kabel. Eller tänker jag fel...
September 11, 2002
Det beror helt och hållet på routern om det kommer gå eller inte. Nästan alla modeller för hemmabruk stöder autosensing av kabeltyper.
För framtiden kan det vara bra att veta att kabeln du har nu (dator <-> dator) är en korsad TP-kabel. Den andra vanliga kabelvarianten kallas för rak TP-kabel (de man använder mellan switch <-> dator och mellan router med inbyggd switch <-> dator). TP står för Twisted Pair. I kabeln finns 8 trådar som är tvinnade runt varandra i par. Därför har kabeln fått namnet Twisted Pair.
Du frågade också om adaptrar för kabeln. Det finns såna adaptrar som du är ute efter, det vill säga adaptrar som gör om en korsad kabel till en rak (och tvärtom) genom att man sätter på adaptern på ena kabeländan. Det fungerar, men är inte att rekommendera. Så fort man tillför en extra kontaktering så får man en försämring av kabelns prestanda. Då är det bättre att lägga ner en hundralapp på att köpa en ny kabel, istället för 30 kronor på att köpa en adapter.
August 11, 2001
har dragit om de lite tillfälligt nu, så nu funkar det, o hade kablar så det räckte med en skarv på en.... har tänkt mej att byta kontakter då ja ska dra kablar genom väggar, men då kommer vi ju te det jävligaste... har sån där tång man ska använda, o nya kontakter... men hur fan ska kablarna ligga? o hur ska man få dom o komma in så långt som dom ska.... o ingen ja känner vet hur man gör.........
1 Guest(s)