Går det att ändra nätverkskablars funktioner?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Går det att ändra nätverkskablars funktioner?
zibbez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 517
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 26, 2005 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter skumt... men visste inte va ja skulle kalla tråden.
Det är så, att jag ska dra bredbandet snyggt hemma, har en 25m nätverkskabel som jag tänkt använda från router till dator.
Men det är en "dator --> dator" kabel, som vad jag förstår inte går och använda då.
Men, jag har nått som kan kallas en "skarv" där man pluggar in en kabel i varje ände.
Kan man med den genom att koppla in en kortare "Dator--> hub/switch/router nätverkskabel i ena änden och min långa i andra få det att fungera? har hört något om det förr.
Och då ekonomin e kass så vill ja ju inte gärna köpa en ny kabel, när jag nu har en fungerande sedan tidigare....
Hoppas någon förstår och kan hjälpa mej....

MinuteMan
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
879292
April 26, 2005 - 12:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Har för mig att nyare routers och nätverkskort kan känna av om kabel när korsad (dator till dator) eller rak(dator till router).
Så som jag uppfattar det så har du en 25m lång korsad kabel som du vill vara rak. Om du nu har en skarvdosa till tpkabeln så borde du koppla på ytterligare en korsad kabel, inte en rak, för att det hela skall bli en lång rak kabel. Eller tänker jag fel...

zibbez
Kommer du hit ofta?
Medlem
879297
April 26, 2005 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

kan ju ligga nått i det med.... ska försöka hämta hem kabeln från polarn idag o testa... men fortsätt gärna o skriva vad ni kan tro....

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
879334
April 26, 2005 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Brukar också finnas en "uplink" port, och om jag inte är helt ute och cyklar så borde det gå och koppla in den på denna porten.

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
879346
April 26, 2005 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror helt och hållet på routern om det kommer gå eller inte. Nästan alla modeller för hemmabruk stöder autosensing av kabeltyper.

För framtiden kan det vara bra att veta att kabeln du har nu (dator <-> dator) är en korsad TP-kabel. Den andra vanliga kabelvarianten kallas för rak TP-kabel (de man använder mellan switch <-> dator och mellan router med inbyggd switch <-> dator). TP står för Twisted Pair. I kabeln finns 8 trådar som är tvinnade runt varandra i par. Därför har kabeln fått namnet Twisted Pair.

Du frågade också om adaptrar för kabeln. Det finns såna adaptrar som du är ute efter, det vill säga adaptrar som gör om en korsad kabel till en rak (och tvärtom) genom att man sätter på adaptern på ena kabeländan. Det fungerar, men är inte att rekommendera. Så fort man tillför en extra kontaktering så får man en försämring av kabelns prestanda. Då är det bättre att lägga ner en hundralapp på att köpa en ny kabel, istället för 30 kronor på att köpa en adapter.

bran
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
882470
May 2, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

Släng på nya kontakter istället, och gör i den vevan om kabeln till en rak?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
882532
May 2, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

bran wrote: Släng på nya kontakter istället, och gör i den vevan om kabeln till en rak?

Det är nog det smidigaste. Köp kontakterna på ex. Kjell & Co, finns ritningar på deras hemsida!

zibbez
Kommer du hit ofta?
Medlem
883028
May 3, 2005 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

har dragit om de lite tillfälligt nu, så nu funkar det, o hade kablar så det räckte med en skarv på en.... har tänkt mej att byta kontakter då ja ska dra kablar genom väggar, men då kommer vi ju te det jävligaste... har sån där tång man ska använda, o nya kontakter... men hur fan ska kablarna ligga? o hur ska man få dom o komma in så långt som dom ska.... o ingen ja känner vet hur man gör.........

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 52
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL