går det att få reda på vem som har vilket ip?|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
går det att få reda på vem som har vilket ip?
Tovedal
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 282
Member Since:
June 29, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 25, 2005 - 12:44 pm
sp_Permalink sp_Print

går det att få reda på om tex jag har ett okät ip, säg 00.0.000.00

och jag skriver det nånstans på nätet och så kommer det upp tex, anna andersson falkvägen s9, gär det?

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
Member Since:
January 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878694
April 25, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

I princip ja, men jag vet inte hur modsen gillar det här på forumet 😉

Samster
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
Member Since:
January 31, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
878695
April 25, 2005 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Det tror jag inte att du kommer få tag på men däremot kan man nog få reda på vilken ISP det IP't kommer ifrån, därifrån måste du nog ta kontakt med ISP och höra om du kan få personuppgifterna.

Något jag är mycket tveksam till att de lämnar ut sådan information om sina kunder.

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
Member Since:
January 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878696
April 25, 2005 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Samster wrote: Det tror jag inte att du kommer få tag på men däremot kan man nog få reda på vilken ISP det IP't kommer ifrån, därifrån måste du nog ta kontakt med ISP och höra om du kan få personuppgifterna.

Något jag är mycket tveksam till att de lämnar ut sådan information om sina kunder.

Exakt, och de gör dom inte, eftersom de bryter mot PUL (Personupgiftslagen)

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
Member Since:
January 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
878699
April 25, 2005 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

för några år sen hade en person beställt varor för ca: 1000kr till min adress via en internetaffär, IP't som beställaren hade stog i papprena som jag fick hem om att paketet nu fanns att hämta på posten, det var bara att gå till polisen och göra en anmälan och de fick fram adress och allt.

men då fick iaf inte ISP'n ge ut såna uppgifter, därav fick jag göra en polisanmälan för att få det hela löst.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
878706
April 25, 2005 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna tråden hör bättre hemma i nätverk/internet

Och för att svara på din fråga:

Ja, så fort du besöker en sida så kan ditt IP nummer loggas, vill du förhindra detta får du köra via en proxy.
Men ett IP nummer säger inte mer om dig än vilken ISP du använder, går även att läsa ut vilken stad du bor i. Men det går alltså inte att få fram namn eller adress utan att ta hjälp av din ISP.
Och din ISP lämnar inte ut sådana uppgifter hipp som happ.

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
October 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
879079
April 25, 2005 - 11:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Denna tråden hör bättre hemma i nätverk/internet

Och för att svara på din fråga:

Ja, så fort du besöker en sida så kan ditt IP nummer loggas, vill du förhindra detta får du köra via en proxy.
Men ett IP nummer säger inte mer om dig än vilken ISP du använder, går även att läsa ut vilken stad du bor i. Men det går alltså inte att få fram namn eller adress utan att ta hjälp av din ISP.
Och din ISP lämnar inte ut sådana uppgifter hipp som happ.

Nja, nu är du inte riktigt alldeles precis på sanningen. Det du får reda på är vilken ISP personen har (och stora ISP:er har ofta sin IP-range uppdelad per stad, så stad är nog möjligt också utan vidare). Det är vad som är vanligast, när folk har dynamiskt IP (typ ADSL), vilket 99% av alla "vanligt uppkopplade" har.

Dock finns det vissa ISP:er som ger sina användare FASTA ip:n. Det är rätt så vanligt inom Sunet. Exempelvis var min förra ip-adress kopplad till ett DNS-namn med ett av mig valbart namn (blev mitt nätnick, även om det var på gränsen till var tillåtet - det skulle egentligen inte kunna kopplas till mig personligen). Den som orkat googla på mitt nick hade lätt hittat min adress. Likaså innehöll DNS-adressen även en förkortning för det studentbostadsområde jag bodde på - nu bodde förvisso över tusen studenter på just det området, men det fanns andra, betydligt mindre.

Som ännu mer utmärkande kan jag nämna studentbostäderna i Karlstad, där en kompis kompis blev hackad. Grejen är bara att där var vid tillfället DNS-adresserna exakt den verkliga adressen. Så det var bara att gå dit och knacka på och fråga "Vad i **** håller du på med?"...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 25
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL