July 17, 2002
slipstream wrote: men det e ju över internet man får attackerna så då kan man väl inte blocka dom portarna eller?
Det går att välja att den bara ska blockera inkommande paket, men inte utgående. Du kommer dvs kunna surfa som vanligt.
Jag rekommenderar ZoneAlarm. Det är bland det bästa jag stött på i windowsmiljö.
December 25, 2000
Vad kör du för OS? Antagligen kan du fixa problemet genom att ladda ner alla säkerhetsfixar till windows och eventuella andra program som har något öppet utåt. Dessutom bör du skaffa anti-virus om du inte redan gjort det, eftersom det också kan vara någon som stänger av din dator genom en trojan.
January 28, 2003
Marcan- wrote: [quote=The Whistler] Jag rekommenderar ZoneAlarm. Det är bland det bästa jag stött på i windowsmiljö.
Du kan ju ha en extern firewall, dvs en burk som firewall till en windows dator? 🙂
lite overkill kanske? 🙂 men en extern firewall kan ju också sitta i en router...
December 25, 2000
slipstream wrote: alltså ja har testat zonealarm den gör inte ett skit
vi snackar alltså 1000 packets kanske inom loppet av sekunder från flera olika adresser
tror inte man kan skydda sig mot det, det är ju samma sak som sänker stora websidor fast i lite mindre skala
Det ska fortfarande inte kunna få din dator att stänga av sig, och hur vet du så mycket om attacken om du inte ens har en aning om hur man försvarar sig.
Det du snackar om kallas DDoS (distribued denial of service) och det enda dessa attacker kan göra mot ett väl skyddat system är att blockera kontakten med resten av internet genom att använda all bandbredd.
Berätta gärna mera om attacken och hur du vet att det just är "1000 packets innom loppet av några sekunder". Vad har du för uppkoppling?
December 25, 2000
slipstream wrote: den får inte datorn att stänga av sig utan blockar internet
det e det som e problemet
i praktiken kan ju alltså folk blockera en från internet månad ut månad in dygnet runt utan att man kan göra nåt
antal packets framgår av zonealarm som loggar
Som 69link säger, ring din ISP och berätta om problemet. Dom kan antagligen blockerade det på sin sida så det aldrig når dig, eller byta ip åt dig eller på andra sätt hjälpa dig.
DoS attacker är olagliga, dock kan dom vara svåra att spåra.
June 28, 2001
rippat från nån sida jag hamna på nått vänster, det handla dom om hacking.
Software firewalls like ZoneAlarm or BlackIce or any others are so inneffective you'd be better off not doing anything. I have no proof of this but I think leading software firewalls intended for personal use actually fake hack attempts, either that or they're extremely jumpy and think a ping is a hack attempt. I've seen people that just logged onto AOL and messaged me, 5 seconds later "Hold on, ZoneAlarm says someone's trying to hack me". Come on, they were on for like what? 5 seconds? Nobody's going to try to hack an AOL user within 5 seconds of logging on! ZoneAlarm should be renamed to FalseAlarm!
1 Guest(s)