Gateway på RedHat 8.0|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gateway på RedHat 8.0
Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1344
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 24, 2003 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Vill inte installera linux innan ja vet att ja klarar av att göra det =)

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
295570
March 24, 2003 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

det finns en del bra howto's för detta ämne, faktiskt rätt enkelt att göra.
Tror till och med de howto's du behöver följer med på RH8 skivorna.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
295600
March 24, 2003 - 11:39 am
sp_Permalink sp_Print

Vampis wrote: Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Om burken endast ska stå som router rekomenderar jag inte redhat.
Välj då istället antingen Slackware (el liknande) och sätt dina egna regler, eller så tar du en router-dist typ Clarkconnect som jag rekomenderar varmt.
På så sätt kommer du att öka säkerheten.
Dessutom är CC mycket lätt att installera, förmodligen lättare än RH8 tom.
Alla inställningar görs sedan via din browser.

Men ska du ha en kombinerad WS/Router så kan RH8 vara ett bra val, även om jag då hellre skulle köra debian.

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
295607
March 24, 2003 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=Vampis]Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Välj då istället antingen Slackware (el liknande) och sätt dina egna regler, eller så tar du en router-dist typ Clarkconnect som jag rekomenderar varmt.

Men ska du ha en kombinerad WS/Router så kan RH8 vara ett bra val, även om jag då hellre skulle köra debian.

Du har säkert redan räknat ut att ja e n00b på linux.. så man måste börja nånstans =)

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
295627
March 24, 2003 - 12:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=Vampis]Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Jag har använt redhat till både routrar och filservrar i varierande miljöer och har inte någo att klaga på den! Jag kan göra precis vilka regler jag själv vill! Plus att den är sakligt enkel att få uppdateringar till!
En router är i sig inte något som skall vara en säkerhet! Den skall handha trafiken mellan två psykiskt åtskilda nät! Att man oftast i routern har firewall är för att det är rätt praktiskt! Och firewall fungerar lika bra vare sig det har ståt redhat, debian, windows eller what ever på installations cd:n! Huvudsaken är att den som sätter upp regler vet vad den skall göra och vad den vill ha stoppat!

Vampis
Kommer du hit ofta?
Medlem
296002
March 24, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=Chewie][quote=Vampis]Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Jag har använt redhat till både routrar och filservrar i varierande miljöer och har inte någo att klaga på den! Jag kan göra precis vilka regler jag själv vill! Plus att den är sakligt enkel att få uppdateringar till!
En router är i sig inte något som skall vara en säkerhet! Den skall handha trafiken mellan två psykiskt åtskilda nät! Att man oftast i routern har firewall är för att det är rätt praktiskt! Och firewall fungerar lika bra vare sig det har ståt redhat, debian, windows eller what ever på installations cd:n! Huvudsaken är att den som sätter upp regler vet vad den skall göra och vad den vill ha stoppat!

Några råd?

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
296125
March 24, 2003 - 9:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Vampis wrote: Några råd?

Om du vill slippa mycket lätt undan finns det något som heter firewallbuilder! Där kan du bygga upp precis hurdana regler som hälst för både NAT (nät maskeringen) och regler för vilka portar som skall vara öppna. Även portforwarding är rätt lätt, åt båda hållena! Är ju förståss bra om man förstår sig på firewallar. Men det finns nog guid där oxå som hjälper en att sätta upp en typsik internetdelande dator med firewall och Nat! Du finner det på http://www.fwbuilder.org. För redhat8.0 är det bara att ta ner rpm:arna och installera dem. Kan även löna sig att läsa installations guiden från deras dokument!

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
296159
March 24, 2003 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote:

Jo men vad jag menade var att det är bättre att välja en så smal dist som möjligt. RH har ju en tendens att lägga med en massa onödigt som du ändå aldrig kommer att anv, som tom skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk i framtiden om du inte uppdaterar ordentligt, och jo även på en router så är säkerhet viktigt.

Då är det bättre att välja en "routerdist" där man redan säkrat upp efter bästa förmåga och dessutom har ett bra system för vidare uppdateringar, vilket gör det hela mycket lättare för den oinvigde.
En dist med redan uppsatta regler, som i en smidig grafisk miljö är lätt att ändra på efter behov.

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
296161
March 24, 2003 - 10:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Vampis wrote: [quote=warzo][quote=Chewie][quote=Vampis]Nån som känner till nån bra guide om hur man sätter upp en RH8.0 burk som internetdelare i hemmanätverket?

Några råd?

Vad menar du, jag gav dig ju ett råd.
Vill du gå in djupare i systemet och göra allt själv, så väljer du Slackware (eller liknande).
Annars kan du gå den lättare och ev. smidigare vägen, och välja en specifierad routerdist tex Clarkconnect.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
296185
March 24, 2003 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=warzo] Jag har använt redhat till både routrar och filservrar i varierande miljöer och har inte någo att klaga på den! Jag kan göra precis vilka regler jag själv vill! Plus att den är sakligt enkel att få uppdateringar till!

Jo men vad jag menade var att det är bättre att välja en så smal dist som möjligt. RH har ju en tendens att lägga med en massa onödigt som du ändå aldrig kommer att anv, som tom skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk i framtiden om du inte uppdaterar ordentligt, och jo även på en router så är säkerhet viktigt.

Då är det bättre att välja en "routerdist" där man redan säkrat upp efter bästa förmåga och dessutom har ett bra system för vidare uppdateringar, vilket gör det hela mycket lättare för den oinvigde.
En dist med redan uppsatta regler, som i en smidig grafisk miljö är lätt att ändra på efter behov.

säkerhet i routern... nåjoo, de vart det jag menade med att man kan sätta upp en firewall.. helt enkelt genom att block allt utifrån innåt så har du redan alla dom stora farorna över.. att man måste uppdatera redhat, det gäller främst om du tänker börja köra den som server (web, ftp o.d) men så länge den fungerar som router/firewall så har de no it nån betydelse så länge d inte är i kerneln som det är fel!
Men det är helt klart! En dist som är menad att enbart agera router är ju deffinitivt både vettigare och mera ändamålsenlig att sätta dit!
Men som i mitt ställe. Jag behöver en internet delar på internate! Så jag satte upp en rh8.0. Den fungerar nu som både router och firewall. Men tillika behöver jag den som arbetsdator oxå, och då kom rh att bli ett mycket bra val, enligt mej! Behöver den för att monitorisera mitt interna net, har proxy på den och så kör jag olika tester... Plus att allt chattas som jag gör görs från den! 🙂
Till hemmanätverket har jag för tillfället nog använt mig av smoothwall! behändiger och sakligt bra! Men jag skall nog så småning om gå över till någon dist så att man kan sätta upp brandmurs rägler själv!

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
296191
March 24, 2003 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: säkerhet i routern... nåjoo, de vart det jag menade med att man kan sätta upp en firewall.. helt enkelt genom att block allt utifrån innåt så har du redan alla dom stora farorna över.. att man måste uppdatera redhat, det gäller främst om du tänker börja köra den som server (web, ftp o.d) men så länge den fungerar som router/firewall så har de no it nån betydelse så länge d inte är i kerneln som det är fel!
Men det är helt klart! En dist som är menad att enbart agera router är ju deffinitivt både vettigare och mera ändamålsenlig att sätta dit!
Men som i mitt ställe. Jag behöver en internet delar på internate! Så jag satte upp en rh8.0. Den fungerar nu som både router och firewall. Men tillika behöver jag den som arbetsdator oxå, och då kom rh att bli ett mycket bra val, enligt mej! Behöver den för att monitorisera mitt interna net, har proxy på den och så kör jag olika tester... Plus att allt chattas som jag gör görs från den! 🙂
Till hemmanätverket har jag för tillfället nog använt mig av smoothwall! behändiger och sakligt bra! Men jag skall nog så småning om gå över till någon dist så att man kan sätta upp brandmurs rägler själv!

I ditt fall är det som sagt mer naturligt att anv RH, även om det inte är min favorit dist 😀
Btw säkerhet är inte bara att ha en bra brandvägg, du vill väl knappast att ngn har root access på din router, något som kan tillfoga stor skada om någon illvillig person vill dölja sina spår tex.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
296247
March 25, 2003 - 7:59 am
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: [quote=warzo]säkerhet i routern... nåjoo, de vart det jag menade med att man kan sätta upp en firewall.. helt enkelt genom att block allt utifrån innåt så har du redan alla dom stora farorna över.. att man måste uppdatera redhat, det gäller främst om du tänker börja köra den som server (web, ftp o.d) men så länge den fungerar som router/firewall så har de no it nån betydelse så länge d inte är i kerneln som det är fel!

I ditt fall är det som sagt mer naturligt att anv RH, även om det inte är min favorit dist 😀
Btw säkerhet är inte bara att ha en bra brandvägg, du vill väl knappast att ngn har root access på din router, något som kan tillfoga stor skada om någon illvillig person vill dölja sina spår tex.

Joo, men iomed att du har satt upp en firewall så är chanserna mycket små att du har någon inne och yrar med root access, från det nätverk du stänger av! Och den risken finns nog i alla distar! Int e någon dist den bästa, dom har nog alla sina små krämppor, här och där!
Men, du har nog helt rätt, att säkerhet är inte enbart en bra brandvägg! Men då måste man ju stänga av möjligheterna (telnet, ssh osv) som kan orsaka ett onödigt intrång! Men som i mittfall så är jag ensam eller med någon jag känner bakom min router/firewall så jag har inte någo större problem med den saken. Och utåt så har jag stängt av alla portar, med deny som svar på paket!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 361
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL