August 29, 2003
Tjenna folk,
Tänker köpa en egen dator in på mitt rum och då har vi 2 datorer som ska dela på BBB.
MEN jag vet inte vilket jag ska ha typ router eller switch?
Hatar att router har firewall (har switch det lr?) som segar ner allt.
hur ska jag göra då?
Finns det några andra alternativ.. vill kunna pressa maxet ur BBB fastän vi delar på nätverket.
July 18, 2003
John_lz wrote: En bra firewall segar inte ner farten nog för att du ska märka det. Har du ingen firewall och någon tar sig in och använder din burk, då blir det segt. Ha brandvägg!
Killen är ju klipsk 😀
Köp en router, typ d-link. Jag har nån japan-router som det inte finns ngon som helst support till knappt 😕 .
April 22, 2003
Jag röstar för att du skaffar en switch om du ska ha ut det mesta av speeden. Jag har haft router förr(har BBB alltså), och den klippte faktiskt 100-250KB av maximala bandbredden. Det var en d-link oxå.
Nu kör jag med en switch och det funkar ypperligt.
Jag får 100Mbit mellan mina datorer som sitter i switchen och full speed utåt oxå(fattar inte egentligen hur det kan funka så men).
BBB ger 5 ip's / lägenhet, så upp till 5 datorer kan du köra in i switchen, alla får eget ip, samt full speed.
Dock är ju detta inte lika säkert som en router på långa vägar, en switch erbjuder ju ingen som helst brandväggs-funktion, så det blir väl vad man föredrar helt enkelt.
1 Guest(s)