Ge tips på bra routrar!!!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ge tips på bra routrar!!!
N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
Member Since:
March 2, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 25, 2006 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Är inte jättehaj på det här med routrar och nätverksstuff.. hmm men iaf..

Hej jag ska nu köpa en router, den ska helst vara ritkgit bra 😛
Över tusenlappen får den lätt kosta nu efter jul... Det jag vill är att det ska vara laggfritt och om ja spelar online på min 360 ska det heller inte lagga som det har gjort hos vissa kompisar :-k Den ska heller inte vara trådlös! så kom igen nu!!

Avatar
DEEPBLUE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1575
Member Since:
March 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1104319
December 25, 2006 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja du söker efter router ?

finns bra router med trådlös funkar med konsol XBOX , PLAYSTATION 2 OCH GAMEGUBE .

http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010102605

http://www.dustinhome.se/Dacsa.....5010098038

utan trådlös

http://www.prisjakt.se/produkt.....hp?p=66722

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1104326
December 25, 2006 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska du inte ha trådlöst kanske det funkar med en switch?

Annars är DGL fina grejer. Likaså Netgear, jag har aldrig haft problem med min WGT624...

xrvjorn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
October 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1104333
December 25, 2006 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har 2 D-Link 624+ och en Netgear WGT624 router.

Problem med D-Link:
- Uppgradering av firmware är struligt eftersom det inte finns någon central site att ladda ner nya versioner från. De som sköter den svenska D-Link-siten kanske inte har orkat lägga upp senaste versionen, så man får kolla runt på olika nationella D-Link-siter. Ofta hittar man olika versionsnummer på de olika siterna, så D-Link har nollkoll på vilka versioner de skickar ut och vart de skickar dem. Lycka till med att försöka hitta senaste versionen...

- Min ena 624:an kör mot en brygga (en DWL-2000AP+ som kör i klientmode). Den trådlösa delen av 624:an lägger av efter en tids körning. Ibland måste man boota om den efter ett par timmar, ibland kan den köra flera dagar i sträck.

- Den andra 624:an är router i ett annat nätverk. Att ansluta sig trådlöst till den, funkar ungefär varannan gång, med ombootning emellan.

-Problem med Netgear
Inga. Har kört i ett par år utan omstart. Senaste firmware finns på Netgear.com, man behöver inte leta på olika nationella siter för att se vem som har orkat lägga upp den senaste för nerladdning.

Har hör ryktas om att Linksys också ska vara ok, vore intressant att få mer info om dem.

Hade jag köpt router idag, skulle jag köpt en som man kan ladda ner lite ballare firmware till, se http://www.wi-fiplanet.com/tut.....hp/3639271

Jag kommer aldrig någonsin att köpa en D-Link-produkt igen.

Avatar
Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1104334
December 25, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

D-Link DGL 4100 eller 4300 är en trevlig router, har själv en 4100 så den kan jag rekommendera.
4300 är samma som 4100 men den stödjer även trådlöst nätverk också.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1104360
December 25, 2006 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att Dlinks 4300 & 4100 inte har Dlink sjukan. Firmware laddas från centralt ställe igenom routerns gränsnitt.
Så just att bortse från dlink bara för att deras budget prylar krånglar är fel.
Man får vad man betalar för.

Sedan det du nämner med LAG, är du säker på att det beror på routern och inte internet anslutningen ?
Sedan att spela över trådlöst (om det är det dina kompisar gör), lämnar örigt att önska tyvärr.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1104364
December 25, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Kan säga att Dlinks 4300 & 4100 inte har Dlink sjukan. Firmware laddas från centralt ställe igenom routerns gränsnitt.
Så just att bortse från dlink bara för att deras budget prylar krånglar är fel.
Man får vad man betalar för.

Sedan det du nämner med LAG, är du säker på att det beror på routern och inte internet anslutningen ?
Sedan att spela över trådlöst (om det är det dina kompisar gör), lämnar örigt att önska tyvärr.

4300 har också "Dlink sjukan" speciellt senaste versionen A3 F/W: 1.6w.

Bästa alternativet som jag förstått är en extra burk med m0n0wall installerat. Det kan ju köras på någon gammal PII 233MHz eller bättre så det blir inte dyrt heller, folk ger ju nästan bort sådana datorer. Problemet är väl att hitta en bra plats och se till att den kyls ordentligt om man vill ha den fläktlös.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1104377
December 25, 2006 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

1. Vad är det för Dlink sjuka med 4300 firmwaren ?

2. Jag har 1.6 (Haft det ett tag) och vet inte vad det är för 1.6w du snackar om.
Det dök upp v1.7 för ett tag sedan, har inte orkat uppgradera till den då jag inte har några problem.
Får ett mail då det finns ny firmware och jag har aldrig fått något om en 1.6w iaf.

Den finns inte med i Dlinks lista av firmwares jag blir guidad till med min router heller.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

gamer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 514
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1104378
December 25, 2006 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dlink 804HV funkar utmärkt här utan att strypa internet eller storkna av nätverkstrafik, mycket stor skillnad mot den krånglande 604 av både rev B och D jag haft. Numer är ju 804HV billig då den kostar runt 750-800kr mot över 1200 när jag köpte den spå det kan ju vara ett budgetalterntiv till 4100/4300:an

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
Member Since:
August 16, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1104500
December 26, 2006 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: 1. Vad är det för Dlink sjuka med 4300 firmwaren ?

2. Jag har 1.6 (Haft det ett tag) och vet inte vad det är för 1.6w du snackar om.
Det dök upp v1.7 för ett tag sedan, har inte orkat uppgradera till den då jag inte har några problem.
Får ett mail då det finns ny firmware och jag har aldrig fått något om en 1.6w iaf.

Den finns inte med i Dlinks lista av firmwares jag blir guidad till med min router heller.

Det är version A3 som har firmware med w på slutet. Routrarna har lite sjuka eftersom det är vissa inställningar som måste göras för att de ska fungera och det är svårt att veta vad som måste göras. Man måste tex ibland avaktivera något energisparläge på nätverkskort, stänga av SuperG för att få trådlösa att funka, inaktivera SPI i brandväggen osv..

Vissa problem gäller också A2 men det är vanligast med strul på A3 tydligen. Du har förmodligen en A2 och det är den som folk är ute efter då något i de nyare versionerna inte är som det ska.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
Member Since:
September 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1106055
December 31, 2006 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

köpte själv en DGL 4300 ,A3 med 1.6w och trodde att det skulle bli problem, men det vart det inte vad jag märkt iaf. Det fungerade från början, med undantaget att den trålösa biten var lite skum.. minns inte riktigt vad. Men sen uppgraderade jag till fw 1.7 (utan w) och då funkar allt perfekt.
Och gränsnittet i routern är helt underbart^^

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL