November 23, 2001
alltså menar du då i windows?
hmm..
ett sätt som kan fungera är att du i din dator skriver:
arp -s
och han gör samma fast tvärt om 😉
sedan tror jag windows borde välja "snabbaste vägen" (lägst ping) men jag kan inte garantera..
det man får göra då är att fixa LMHOSTS filen och tala direkt om för windows att typ,
så kommer den kolla över gbit..
May 11, 2005
jarlen wrote: alltså menar du då i windows?
hmm..
ett sätt som kan fungera är att du i din dator skriver:arp -s
och han gör samma fast tvärt om 😉
sedan tror jag windows borde välja "snabbaste vägen" (lägst ping) men jag kan inte garantera..
det man får göra då är att fixa LMHOSTS filen och tala direkt om för windows att typ,
så kommer den kolla över gbit..
Jepp Win XP SP2, menar du lmhost.sam?
November 23, 2001
japp
men arp ska funka.. jag har ett snarlikt problem.. där mina datorer sitter på samma switch men har olika ip ut mot internet.. och då vill paketen gärna leta sig till 10mbit gateway och vända (med 10mbit) istället för att gå över swirth.. sekunden jag trycken på enter efter statisk arp så ökar hastigheten 9mb/s 🙂
May 11, 2005
jarlen wrote: japp
men arp ska funka.. jag har ett snarlikt problem.. där mina datorer sitter på samma switch men har olika ip ut mot internet.. och då vill paketen gärna leta sig till 10mbit gateway och vända (med 10mbit) istället för att gå över swirth.. sekunden jag trycken på enter efter statisk arp så ökar hastigheten 9mb/s 🙂
Förstår inte riktigt exakt vart jag ska lägga in infon i LMHOST.sam filen
November 14, 2003
Man kan under nätverksegenskaper -> tcp/ip -> egenskaper -> avancerat ställa in olika mått till olika gateways, om du ändrar från automatiskt till ett fast värde ska datorn gå på den lägsta kopplingen i första hand.
Antingen kan du väl ange olika mått för varje nätverkskort, eller så kan du på varje nätverkskort ange mått för varje gateway du lagt till.
May 11, 2005
nv98ling wrote: Man kan under nätverksegenskaper -> tcp/ip -> egenskaper -> avancerat ställa in olika mått till olika gateways, om du ändrar från automatiskt till ett fast värde ska datorn gå på den lägsta kopplingen i första hand.
Antingen kan du väl ange olika mått för varje nätverkskort, eller så kan du på varje nätverkskort ange mått för varje gateway du lagt till.
Kan jag skriva 10 på gigabit och 20 på 100Mbit t.ex? anledningen till att jag frågar är att jag inte kan testa detta nu pga av att brorsan sover =)
November 14, 2003
Jeefy wrote: [quote=nv98ling]Man kan under nätverksegenskaper -> tcp/ip -> egenskaper -> avancerat ställa in olika mått till olika gateways, om du ändrar från automatiskt till ett fast värde ska datorn gå på den lägsta kopplingen i första hand.
Kan jag skriva 10 på gigabit och 20 på 100Mbit t.ex? anledningen till att jag frågar är att jag inte kan testa detta nu pga av att brorsan sover =)
Jag tror det, windows ska ju välja den med lägst värde i första hand.
Kan vara så att 16 är max-värde, så sätt 1 och 5 så borde windows förstå
1 Guest(s)