gigabitnätverk|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
gigabitnätverk
merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 5, 2005 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har dragit cat6-kabel men kunde inte hitta cat6 rj45-vägguttag utan satte dit cat5e-uttag, antagligen får jag inte ut gigabit ur detta(?) men jag måste ju fråga 😉

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
946477
September 5, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

CAT5 är också gigabit, det är samma kabel med olika kraver på kvalité i grunden.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
946478
September 5, 2005 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart du inte får ut mer än du har i uttaget. 🙂

urk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 273
Member Since:
August 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
946623
September 5, 2005 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

det som skiljer är att det är bättre matrial i sladden men när du kör i en gig så känner du eller märker du ingen skillnad mellan 5 och 6an. så det är mest utslängda pengar enligt mej.

sen kommer du uppleva en massa roliga saker med ett gig nätverk ibland kan det gå snabbare att skicka en fil ifrån en dator till en annan än att skicka den över på samma dator mellan 2 hd. sen kommer man bara att andvända 33% av ditt gig nätverk när du skickar stora filer med vanliga ata hd över nätet. sen blir du bjuden till många LAN för de vill åt ditt nätverk.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
946724
September 6, 2005 - 5:29 am
sp_Permalink sp_Print

urk wrote: det som skiljer är att det är bättre matrial i sladden men när du kör i en gig så känner du eller märker du ingen skillnad mellan 5 och 6an. så det är mest utslängda pengar enligt mej.

sen kommer du uppleva en massa roliga saker med ett gig nätverk ibland kan det gå snabbare att skicka en fil ifrån en dator till en annan än att skicka den över på samma dator mellan 2 hd. sen kommer man bara att andvända 33% av ditt gig nätverk när du skickar stora filer med vanliga ata hd över nätet. sen blir du bjuden till många LAN för de vill åt ditt nätverk.

OK men 399:- för 100 meter bulk på inwarehouse tycker jag var ganska billigt 🙂

Att det går fortare att skicka filer över nätverket än "inom" datorn var ju ganska lol 😀

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
946726
September 6, 2005 - 5:33 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Klart du inte får ut mer än du har i uttaget. 🙂

Nej precis men som sagt så är ju cat5e också gigabit + att kabeln är iaf dragen (snyggt i vp-rören för telefonkabeln (tack vara NH-guiden;)), att byta ut uttagen är i sig en ganska lätt process om jag nu inte är nöjd med cat5e. Fortfarande har jag dock inte hittat cat6-uttag 🙂

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
946738
September 6, 2005 - 6:22 am
sp_Permalink sp_Print

Det är för att Cat5e och cat6 har samma sorts uttag. Kontakteringen ser likadan ut på dem två, bara det att cat6 kabel har betydligt högre krav på sig när den tillverkas. Cat5 är speccad "upp till" 1gbit och cat6 är speccad till "minst 1gbit". Det finns undersökningar där dom lyckats trycka 2.2gbit genom en cat6 av högsta kvalitet.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
946740
September 6, 2005 - 6:46 am
sp_Permalink sp_Print

Hugge wrote: Det är för att Cat5e och cat6 har samma sorts uttag. Kontakteringen ser likadan ut på dem två, bara det att cat6 kabel har betydligt högre krav på sig när den tillverkas. Cat5 är speccad "upp till" 1gbit och cat6 är speccad till "minst 1gbit". Det finns undersökningar där dom lyckats trycka 2.2gbit genom en cat6 av högsta kvalitet.

aha, tack för infon 🙂

Jag hörde från en IT-konsult på jobbet att kablarna klarar olika höga frekvenser och att cat5e antagligen kräver ett dyrare nätverkskort för att klara gb-lan, men han verkade inte säker 🙂

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
947181
September 6, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

merlin wrote: [quote=Hugge]Det är för att Cat5e och cat6 har samma sorts uttag. Kontakteringen ser likadan ut på dem två, bara det att cat6 kabel har betydligt högre krav på sig när den tillverkas. Cat5 är speccad "upp till" 1gbit och cat6 är speccad till "minst 1gbit". Det finns undersökningar där dom lyckats trycka 2.2gbit genom en cat6 av högsta kvalitet.

aha, tack för infon 🙂

Jag hörde från en IT-konsult på jobbet att kablarna klarar olika höga frekvenser och att cat5e antagligen kräver ett dyrare nätverkskort för att klara gb-lan, men han verkade inte säker 🙂

Dyrare? Nej inte direkt. Som hugge sa och jag försökte få fram, kontakteringen ser likadan ut. Men se till att klippa kabeln rätt så du inte får massa störning på kabeln, vanligaste felet folk gör är att klippa kassa kontater och får massa spöktrafik i nätet.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
947252
September 7, 2005 - 5:34 am
sp_Permalink sp_Print

Vad menar du med att klippa kassa kontakter?

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
947334
September 7, 2005 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Kontaktering inkluderas i CAT6 standarden, och klämmer man inte 100% perfekta kontakter så är det inte längre ett CAT6-nätverk (alltså enligt standarden för vilka krav ett CAT6-nät ska klara av). Med största sannolikhet kommer du inte att uppnå CAT6 om du inte är väldigt van vid kontaktpressning. Men det spelar egentligen ingen roll eftersom CAT6 standarden ligger väldigt högt, så även om din kontaktering inte blir perfekt så kommer du få högre throughput i ditt nät än vad dina datorer kommer klara av att utnyttja.

Men visst, kontaktklämningen är minst lika viktig som vilken kabeltyp man använder.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
947339
September 7, 2005 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

aha ok, finns det något program att testa överföringshastigheten?

edit: tack för alla svaren 🙂

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
947401
September 7, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

merlin wrote: aha ok, finns det något program att testa överföringshastigheten?

lägg upp en ftp server på en maskin och tanka en stor fil till en annan dator, så får du i alla fall ett hum av vad ditt nät klarar av.

merlin
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
August 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
958222
October 3, 2005 - 8:24 am
sp_Permalink sp_Print

mm, får testa detta 🙂

Om jag förstår detta rätt så är hastigheten väl så bra som "inom datorn" vilket teoretiskt sett skulle innebära att jag kan skaffa en NAS-disk och installera mina spel på den, dvs inte installera lokalt så att övriga datorer i nätverket har tillgång till spelen?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL