Glocalnet, brus och jag|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Glocalnet, brus och jag
Vox
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
May 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 24, 2006 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Flyttade nyligen och bytte i och med det till Glocalnet och sen dess har jag bara haft strul.

- Varje gång det ringer och jag svarar så bryts internet
- Det är så mycket brus i telefonen att jag inte hör något annat
- Nyligen så gick hastigheten ner från dom 7-8 Mbits jag brukar till 2 mbits så jag ringde support och gnällde lite och då fick jag svaret att det var något fel hos dom samt att det var åtgärdat i och med mitt samtal. Hastigheten steg efteråt till 3.2 mbits. ( ska ha 8 )
- datorn startar om sig själv varje gång jag ens går i närheten av modemet och min uberbilliga tysk-språkiga router men det kan jag leva med men jag tar med det bara för att.

Jag kan inte speciellt mycket så all hjälp, helst löjligt detaljerat, är välkommet 🙂

Jag var lite sur i början över att jag inte kunde prata i telefon utan att internet gick ner och spenderade en hel del tid med supporten men gav efter två veckor helt enkelt upp och började istället övertyga mig om att man egentligen inte behöver prata i telefon över huvud taget. Eftersom jag snabbt dirigerade nästan alla till mobilen så blev nästan bruset i telefonen en välkommen ursäkt till att inte prata med diverse familjemedlemmar, avlägsna släktingar eller horderna av telefonförsäljare som ringer sen jag tackade ja till att få hem en massa för små sockar via posten( "vadå? jag hör inte? brusbrus - måste lägga på") - men sen dom "fixade" det där lilla problemet med hastigheten så är det helt ohållbart för jag hör verkligen ingenting alls förutom brus och vem vet, kanske missar mitt livs samtal tack vare detta.

Jag är helt övertygad om att Glocalnets support består av ett gäng dresserade apor ( ursäkta om någon råkar jobba där, men kom igen, ni suger verkligen ) så jag gör ett sista försök här innan jag ger upp och byter till telia. Kanske är det någon som vet vad jag ska ta mig till.

Zix0r
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 842
Member Since:
November 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1044314
May 24, 2006 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har exat samma problem..
men det är för jag inte har kopplat det till första´jacket 😛
orkar inte.. så du kanske ska göra de?

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1044329
May 24, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Brus brukar komma av taskiga ledningar eller trasig splitter. Nedkopplad när man lyfter i telefonen brukar man kunna bli om man inte har modemet i första jacket eller har trasig splitter, eller parallell kopplade jack. Hastighetsproblem brukar uppstå vid taskiga ledningar eller hos ISP.

Sen har jag jobbat på supporten hos Glocalnet men det var nog drygt ett år sedan 😉 (Även då var det vissa som inte var allt för haj på supporten, men samma problem har funnits hos alla supportcenters jag har varit i kontakt med iaf)

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044348
May 24, 2006 - 11:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Ne, detta låter som typiskt "första jack" problem. Kolla att du verkligen har modemet kopplat till första jacket!

Vox
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
Member Since:
May 25, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1044353
May 25, 2006 - 12:46 am
sp_Permalink sp_Print

Zix0r wrote: jag har exat samma problem..
men det är för jag inte har kopplat det till första´jacket 😛
orkar inte.. så du kanske ska göra de?

åh nej, det säger du inte?

Imlal wrote: Brus brukar komma av taskiga ledningar eller trasig splitter. Nedkopplad när man lyfter i telefonen brukar man kunna bli om man inte har modemet i första jacket eller har trasig splitter, eller parallell kopplade jack. Hastighetsproblem brukar uppstå vid taskiga ledningar eller hos ISP.

Sen har jag jobbat på supporten hos Glocalnet men det var nog drygt ett år sedan 😉 (Även då var det vissa som inte var allt för haj på supporten, men samma problem har funnits hos alla supportcenters jag har varit i kontakt med iaf)

Jag är hyffsat säker på att det är seriekopplat för jag har gått över det två-tre gånger, är kopplad i första jacket och har testat med att byta splitter. Men jag får nog dra hit någon som kan ta sig en titt på kopplingarna för att vara säker. Eftersom jag fick problem med hastigheten bara så där en kväll så antar jag att det är ISPn, men dom blånekar. Får ringa igen, antar jag.

Om det visar sig att det inte är parallellkopplat och ledningarna är friska vad finns det då som kan vara problemet, tror du?

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
January 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1044432
May 25, 2006 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

Det är främst ledningarna till huset/lägenheten jag tänker på och då är det att ringa till Glocalnet för att göra en FA mätning på sin lina så skall de se om linan är som den skall. Sen det klassiska är ju att testa med ett annat modem och se om det är det som spökar, visst det låter högst otroligt. Men när jag jobbade på supporten så var dåliga modem en större bov än man kan tro.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1044441
May 25, 2006 - 11:50 am
sp_Permalink sp_Print

min trasiga splitter gjorde typ samma

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 33
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL