Glocalnet, djävulen reinkarnerad!|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Glocalnet, djävulen reinkarnerad!
Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 13, 2006 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här ligger det till. Jag som bor ute i Ghettot skaffade mig en till synes vacker dag Telenordia 0.5 Mbit/s adsl. Var helt nöjd med det. Detta var nog 5 år sedan eller så. Sen så kommer farbrorn med hornen och tandpetaren och tar över företaget. Var bra till en början.

Vad händer härnäst? Jo, tro på fan att vi kan skaffa 8 Mbit/s från Glocalnet, så vi hugger till. Tar ett år, sen så ringer vi och frågar hur det går, är nog den tusende gången vi ringer. Då säger dom att beställningen inte finns, så vi gör en ny på telefonen. Nu till kruxet, de där kräken informerade inte oss om att en ny bindingstid skulle tillkomma, vilket inte stod i det gamla avtalet då vi först tecknade vårt abonemang.
Sen tillkommer det en fin liten kråka i avtalet som säger "Max 30 GB ned/uppladdning per kalendermånad" annars tas en avgift på 100:- ut.
Samt att de utsugande asen ska ha 100:- för att vi sitter på en Telia Sonera station.

Summa sumarum, vi betalar 499:- i månaden för en tjänst som vi inte kan avsäga, och som vi får ut 5/0.5 av istället för 8/1. 1330 Meter till stationen, vilket mina kompisar mer eller mindre även har, och de får ut 8/1. Från en början var pingtiderna bra, men blev bara sämre och sämre med tiden, då fler folk anslöt sig.

Så tänk er för innan ni skaffar Glocalnet.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1058611
July 13, 2006 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

fick också nyss reda på det där med en ny bindningstid och 100kr extra i månaden... + att jag sitter också på en telia sonera station, vilket gör både att jag itne kan få högre hastigheter, och är låst till antingen glocalnet eller telia... så im screwed either way.

men skulle vara väldans trevligt om dom informerade om det.... har även varit kund sen telenordia, vilket jag tyckte var ett kanon företag. glocalnet å andra sidan är inge vidare :S

som föregående talare, tänk efter och kolla noga på avtal etc innan ni skaffar nått.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058614
July 13, 2006 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: fick också nyss reda på det där med en ny bindningstid och 100kr extra i månaden... + att jag sitter också på en telia sonera station, vilket gör både att jag itne kan få högre hastigheter, och är låst till antingen glocalnet eller telia... så im screwed either way.

men skulle vara väldans trevligt om dom informerade om det.... har även varit kund sen telenordia, vilket jag tyckte var ett kanon företag. glocalnet å andra sidan är inge vidare :S

som föregående talare, tänk efter och kolla noga på avtal etc innan ni skaffar nått.

När asen ändrar ett avtal sådär så ska man kunna bryta bindingstiden. Dessutom har vi inte skrivit på några papper till glocalnet, ska bli roligt och se ifall dom kan skaffa fram en inspelning över telefon (Vilket dom inte har) eller ett papper med en underskrift vilket styrker att vi gått med på avtalen.

CyberDyne
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 211
1058615
July 13, 2006 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gick nyligen också uppåt från 0.5, men tack vare anledningarna som du nämner valdes istället BBBs upp till 24Mbit. Installationen gick suveränt måste jag säga, hade väntat mig åtminstone lite krångel. De sade datumet för den troliga inkopplingen, vi fick modem plus allt annat helgen innan, och på morgonen dagen D satte vi på modemet och det fungerade direkt. Får ut ca 13 ned och 1 upp, som det skall vara med tanke på avståndet. Eftersom vi gick från Tele2 till BBB blev det ett glapp på tre veckor utan nätet, men det var nästan bara skönt att få med min bror ut och spela lita fotboll for once... 🙂

Bor en bit utanför Linköping.

Hur är det med bindningstiden, kan du inte säga upp avtalet när som helst, eller måste du betala för en vis tid (några månader?) trots att du säger upp avtalet och de stänger av uppkopplingen?

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058617
July 13, 2006 - 9:36 pm
sp_Permalink sp_Print

CyberDyne wrote: Jag gick nyligen också uppåt från 0.5, men tack vare anledningarna som du nämner valdes istället BBBs upp till 24Mbit. Installationen gick suveränt måste jag säga, hade väntat mig åtminstone lite krångel. De sade datumet för den troliga inkopplingen, vi fick modem plus allt annat helgen innan, och på morgonen dagen D satte vi på modemet och det fungerade direkt. Får ut ca 13 ned och 1 upp, som det skall vara med tanke på avståndet. Eftersom vi gick från Tele2 till BBB blev det ett glapp på tre veckor utan nätet, men det var nästan bara skönt att få med min bror ut och spela lita fotboll for once... 🙂

Bor en bit utanför Linköping.

Hur är det med bindningstiden, kan du inte säga upp avtalet när som helst, eller måste du betala för en vis tid (några månader?) trots att du säger upp avtalet och de stänger av uppkopplingen?

10 månaders bindingstid, och till råga på eländet så är det 3 månaders uppsägningstid.

Nasra
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 166
1058619
July 13, 2006 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Så länge du har inte skrivit på nåt papper så borde det vara lungt
Men ring och fråga innan du snackar om dem spelar in samtalen?

Jag själv sitter på BBB på 24/1 lina och jätte nöjd med linan.

Har hört jätte mycke om glocalnet och dem är inget att ha,varför gick du o tecka avtal med dem utan att fråga oss här i forumet hade sparat dig mycket tid & pengar?

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1058625
July 13, 2006 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Dessutom har vi inte skrivit på några papper till glocalnet, ska bli roligt och se ifall dom kan skaffa fram en inspelning över telefon (Vilket dom inte har) eller ett papper med en underskrift vilket styrker att vi gått med på avtalen.

Är la ingen expert men tror inte man kan binda sig specillet hårt via telefon, även om det är inspelat... är inget jag är säkert på men har för mig det i alla fall 😛

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
1058628
July 13, 2006 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ja har ni inte skrivet under något så kan dom jue glömma att det ska gälla i rätten sen.

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058630
July 13, 2006 - 10:34 pm
sp_Permalink sp_Print

EliXyR wrote: ja har ni inte skrivet under något så kan dom jue glömma att det ska gälla i rätten sen.

Ja det tror jag med... men helst vill man ju slippa gå till rätten 🙁

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1058669
July 14, 2006 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

"Samt att de utsugande asen ska ha 100:- för att vi sitter på en Telia Sonera station. "

Vad är det för bull? Är väl inga andra leverantörer som tar ut det? Iaf inte BBB. Glocalnet skall man inte rekommendera till folk mao.

bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
1058675
July 14, 2006 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

Det måste vara säkra 100:- för större delen av befolkningen sitter väl kopplad till en "Televerket" station.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
1058691
July 14, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

En kund till suckade över Glocalnets prissättning. Men jag trodde att han skämtade. 100Kr för att det är en Telia ägd station och >30GB/mån ytterligare 100Kr. Men det är ju för f-n inte sant!
499Kr för en 8Mbits lina som man kör +30GB är skandal anno 2006.

En lovande leverantör är TDC http://www.tdc.se som även beräknar fram uppskattad bandbredd från stationen. Och det ingår en trådlös router.

(I Augusti drar man själv igång fibern med 100/100Mbit för 294Kr/mån 😎 )

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058705
July 14, 2006 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Nasra wrote:
Har hört jätte mycke om glocalnet och dem är inget att ha,varför gick du o tecka avtal med dem utan att fråga oss här i forumet hade sparat dig mycket tid & pengar?

Jo, men jag var bland de första som skaffade glocalnet, innan alla fick reda på att det var skit. Från början var det super, sen när fler anslöt sig blev det bara sämre och sämre.

xore-
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
1058715
July 14, 2006 - 9:56 am
sp_Permalink sp_Print

Var för ett bra tag sedan kund hos Telenordia, som helt plötsligt blev Glocalnet. Glocalnet var totalt värdelöst, blev frånkopplad en gång om dagen och funkade kasst allmänt. Helt plötsligt började Telia erbjuda 8Mbit och jag tänkte, nu ska jag byta! Gick riktigt bra med allt från Telias sida ända tills jag ringde glocalnet och började prata med dom.
När Glocalnet tog över gjorde dom även en ändring i avtalet, poff så hade den fina 1 månaders uppsägningstiden gått och blivigt 3. Detta hade dom tydligen skrivigt i det fina brevet dom skickade att dom tagit över Telenordia, jag hade även godkännt detta när jag betalat fakturorna. Var ju inte mera att acceptera detta och vänta dom 3 månaderna. Sitter nu på ett lite dyrare Telia, men detta fungerar dock utmärkt och supporten är helt okej 🙂

Kvallite kostar, kan inte mera än att tycka synd om dom som blivigt kund hos Glocalnet och sitter på en ~18 månaders bindningstid och 3 månaders uppsägning.

emppu
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 46
1058718
July 14, 2006 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Det där TDC som någon föreslog ser onekligen trevligt ut.
Tycker mitt BBB ADSL blivit kasst, samt att jag blir irriterad över att BBB ska ta ut massor av administrativa avgifter för att man ber om.
Och dessutom är de dryga som fan i supporten att man måste skälla ut dom varje gång man ringer för man blir så förbannad.

3 månaders uppsägningstid även på mitt BBB, vilket är riktigt surt.
Var själv nära på att byta från BBB till Glocalnet då Gloc ringde upp och ljög lite om deras tjänst men avböjde i sista manövern.

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058719
July 14, 2006 - 10:01 am
sp_Permalink sp_Print

Deras taktik för att kunna ha deras "jättelåga" priser är att sälja ut mer bandbrädd än vad de har... tex telia kanske säljer till 100 personer/ station medans glocalnet säljer till 200/station och har 50% lägre avgifter vilket de ändå tjänar på... Det är ofta därför det funkar så bra i början men sen när de kopplar på för mång spricker det 🙁 har själv haft dem och de är verkligen jävulens sändebud på jorden. Om ni ringer till deras support skriv alltid upp namn, tid, datum så att ni kan referera tillbaka till samtalet senare annars slingrar de sig som fan...

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1058860
July 14, 2006 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skaffade nyss Glocalnet 8mbit, fick det blixtsnabbt och får ut alla 8mbit!

Har inte varit nere eller krånglat på snart en vecka.

Såå, hoppas det håller i sig 😉

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1058915
July 14, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote:

Knappast, vänta tills fler ansluter sig. Sen så kommer sjävlaste Adolf själv och höjer avgifterna med 400%.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1059243
July 15, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: [quote=Starscream]

Knappast, vänta tills fler ansluter sig. Sen så kommer sjävlaste Adolf själv och höjer avgifterna med 400%.

då är det bara att byta igen..

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1059276
July 15, 2006 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Anledningen till att GN tar ut 100kr extra för abonnenter som sitter på en Skanova station är att Skanova kräver mer betalt för 8mbit än vad t.ex. Song eller Telenor tar ut. Vet inte särskilt många företag som gillar att sälja en vara med förlust.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 95
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL