July 6, 2003
Om man har av en vanlig okorsad kabel som inte går att koppla emellan två datorer så borde man väl kunnat klippa av kabeln på mitten och sätta ihop dom små trådarna som gör att en vanlig korsad kabel är korsad?.... hoppas ni förstår vad jag menar iallafall...
skulle vilja göra detta nämligen men då bprde det vara en fördel att veta vilja färger som ska kopplas ihop med varandra så att det inte bara blir pannkaka av alltihopa 🙂
tacksam för svar!
July 6, 2003
padda wrote: Eller så investerar man några tior i en ny kabel?
Googla lite annars så hittar du garanterat ett schema över hur det skall kopplas.
När man ändå har en massa kablar liggandes så tänkte jag att det kunde vara kul att lära sej nått nytt och skarva till en själv och sådär 🙂
sedan så tycker jag det är roligare att lägga mina tior på godis... sedan så ligger närmaste affär där kablar kan tänkas köpas 3 mil härifrån.
nordichardware finns ju här på nätet 🙂
googlat har jag gjort det med men hittar bara massa jidder... därför är det fint att fråga =)
/TraZer
May 7, 2002
Dry_Ice wrote: om du ska ha den till lan etc, (små) eller hemnätverk, sätt den i , hmm vad heter den då, tja, den man använder om man vill koppla ihop flera, 😛 (uplink?),
Då fungerar den som en vanlig...
inte 100% på detta, men det funkar för mig och en kompis i alla fall !
uplink funger som så att den "gör en korsning". Annars kan du väl bara pressa på en ny kontakt
September 24, 2002
July 6, 2003
Twe@kBoY wrote: Du ska INTE klippa och skarva om...
Köp ny kable lr så klipper du av och kontakterar om...Lr så gör man som jag..
Kan köper en RJ-45 kontakt (tp kontakt) och en sådan som sitter i väggen tex i skolan.. 🙂Sedan korsar man där..
Den gör raka korsade och korsade raka... 🙂
Jag klippte och skarvade om men det verkade som att det gick åt helvete.... lödde tillochmed ihop de små trådarna... hmmm.... skumt
blir väl kjell o company imorgon då
February 16, 2004
TraZer wrote: [quote=Twe@kBoY]Du ska INTE klippa och skarva om...
Köp ny kable lr så klipper du av och kontakterar om...Lr så gör man som jag..
Kan köper en RJ-45 kontakt (tp kontakt) och en sådan som sitter i väggen tex i skolan.. 🙂Sedan korsar man där..
Den gör raka korsade och korsade raka... 🙂
Jag klippte och skarvade om men det verkade som att det gick åt h*****e.... lödde tillochmed ihop de små trådarna... hmmm.... skumt
blir väl kjell o company imorgon då
Läs mitt tidigare inlägg jag skrev det skulle bli pannkaka tror du mig nu?
July 6, 2003
Man lär ju sej inte av att lyssna på folk som bara säger att det går åt pipan utan att man själv har några som helst erfarenheter, hade du istället utvecklat ditt svar på ett sätt som hade förklarade vad det var mer exakt som skulle göra att det blev pannkaka av det så hade jag kanske inte börjat klippa i kabeln.
February 16, 2004
TraZer wrote:
Man lär ju sej inte av att lyssna på folk som bara säger att det går åt pipan utan att man själv har några som helst erfarenheter, hade du istället utvecklat ditt svar på ett sätt som hade förklarade vad det var mer exakt som skulle göra att det blev pannkaka av det så hade jag kanske inte börjat klippa i kabeln.
Men om du inte bara kan ta att det inte går så är förklaring väldigt svår att skriva så att du skulle förstå.
Men jag skrev i början om du gör på icke proffsigt sätt så kommer det att bli pannkaka. Du hade ju inte skrivit hur du skulle göra det går att klippa och skarva på proffsigt sätt och då funkar det.
September 24, 2002
April 26, 2004
umm, vad sägs om att lägga kontakterna bredvid varandra och se att det är samma färger på samma ställe i båda ändar? Spelar ingen roll vilken färg som är vart, bara de sitter exakt likadant i båda ändar.
och förresten vaddå tvinna upp ändarna för att förhindra störningar? Ska killen köra gigabit över kabeln? Snälla nån ett sånt pjåk för en liten kabel.
Har du aluminiumfolie på huvudet också?
2 Guest(s)