February 17, 2004
Sug på den här karamellen:
Hade ett abonnemang hos en Internetleverantör (behöver inte säga vilken), låt oss säga XXXX, med Ip-telefoni och bredband till ett reducerat pris (329kr istället för 379). Fick efter några mån en för hög månadskostnad 379 fast det stod i kontraktet 329. Ringde upp och sa att det var fel, och fick tillbaka pengarna. Samma fel igen efter ett par månader, ringde igen men fick då som svar att de inte kommer att betala tebax pengarna (gällde ca 3 månader). Jag skulle få en samtalspott på 200kr istället. Jag tröttnade fett på dom så jag beställde nytt bredband från TDC. Allt var frid och fröjd tills en vecka återstod till leverans. Fick då ett meddelande att tjänsten inte kan leveras. Förbannad blev jag minst sagt. Men sen märkte jag att tjänsten från XXXX fortsatte att fungera trots att jag fick en bekräftelse på att abonnemanget var avslutat 30 Juni. Nu fungerar det fortfarande och jag har bara betalat 59kr för Juni och samma för Juli. Jag betalar alltså bara telefonikostnaden varje månad :).
Jag undrar om man med gott samvete kan smygsurfa och endast betala telefonikostnaden, hur hade ni gjort? Egentligen har jag ju inte gjort något fel, förutom att inte ha meddelat leverantören :P.
Kan de i efterhand kräva pengarna tillbaka för smygsurfandet, för förr eller senare lär de komma på mig? Jag har ju en skriftlig bekräftelse på att bredbandsabonnemanget är avslutat 30 Juni.
February 17, 2004
Polekatt wrote: med gott samvete ja, dock finns ju alltid chansen att de märker detta och skickar en fin räkning som kommer svida i plånboken senare.
Jo visst det kan ju hända. Men så länge jag har fått en skriftlig bekräftelse på att abonnemanget är avslutat kan de inte göra något, eller har jag fel? Har diskuterat det här på jobbet och med bekanta, alla har olika uppfattningar hur jag ska göra. Juridiskt sett vet jag inte vem som har rätt.
May 11, 2007
Dani wrote: Jag har ju en skriftlig bekräftelse på att bredbandsabonnemanget är avslutat 30 Juni.
I och med att du har det så räknas användandet utav tjänsten fr.o.m det datum du uppger som otillbörligt och företaget har rätt att kräva ersättning om de kommer på det.
Man kan enkelt säg att bara för att tjänsten fortfarande fungerar hos dig betyder inte detsamma att du får lov att använda den.
November 26, 2001
Om det är uppenbart att du använt tjänsten, t.ex. det syns i ISPns loggar, har de rätt att kräva dig på betalning i upp till 3 år efteråt ifall de upptäcker det. I värsta fall riskerar du att åka på en faktura på sammanlagt tiotusen alltså.
Ring ISPn och red ut det istället. Troligtvis tar de inte betalt för månaderna som drog över om du visar din goda vilja.
1 Guest(s)