Grymma Netgear WGT624 + WGT311T problem|Nätverk / Internet|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grymma Netgear WGT624 + WGT311T problem
eltoro
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 2, 2005 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjenare

Har införskaffat två stycken Netgear WGT311T trådlösa NICs samt en Netgear WGT624 router. Har läst överallt och den har fått bra betyg osv men jag är grymt besviken. Jag har routern i ett rum och i de två intilliggande rummen står två burkar med de trådlösa NICen. Det är alltså i princip 5 meter och en gipsvägg mellan router och NIC. Och enligt den tillhörande clientprogramvaran till NICen så får jag ca 50 % signalstyrka oavsett vilken kanal jag använder mig av. Nu kör jag på b/g enbart då 108Mbps mode bara hoppar upp och ner. Har provat med både Xtended Range av och på och det är ju helt otroligt att man inte skall få mer än 50 % signalstyrka på så korta avstånd. Till problemet hör att när jag börjar kopiera filer internt på nätverket så dyker hastiheten ner till under 5-10 Mbit. Jag har stängt av Windows Zero Configuration tjänsten, installerat drivrutiner innan NICen satts i osv. Uppgraderat drivrutiner på NIC samt firmware på Router men INGEN skillnad. Jag har dessutom fått en helt ny utbytesrouter (samma modell) av Netgear men det hjälper inte heller. Spelar ingen roll om jag kopplar ur trådlösa telefoner etc hemma samma resultat ändå.

Är det någon som har några slutgiltiga tips innan Herr WGT624 med tillhörande barnen WGT311T hamnar i soptunnan och ägaren aldrig mer kommer ta i Netgear med tång ?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
867697
April 2, 2005 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Placering och omkringliggnde föremål (såsom kablar) kan betyda mycket i styrka (och därmed hastighet).
Testa att flytta runt lite, vrid vänd, sväng antennen, flytta AP lite... Det är rätt jobbigt att flytta och kolla, flytta o kolla, jag vet! Men det kan hjälpa.

Testa även att koppla ur grejer (som du sa telefoner o sånt) i närheten.

MoNsTeR
Member
Medlem
Forum Posts: 3019
867745
April 2, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är inte ensam om att ha problem med WG311 korten. Har en burk med ett WG311 i rummet brevid accespunkten det fungerar värdelöst. Sen så har jag en annan burk i våningen under och i andra änden av huset med ett dlink g520 och det fungerar perfekt.

eltoro
Medlem
867754
April 2, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså jag förstår inte hur den kan ha fått så bra betyg. Det är den sämsta skiten jag någonsin använt. Wg311T korten är anpassade för att fungera perfekt med WGT624-routern. Men ändå funkar det kass. Helt otroligt hur man kan göra reklam för två produkter som skall funka extremt bra tillsammans när det är en ren lögn.

Slänger skräpet på soptippen

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
867757
April 2, 2005 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Har du ett VIA baserat moderkort?

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
867935
April 3, 2005 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har WG511T med en WGT624 det funkar alldeles utomordentligt, jag har 25% genom två våningar åtskiljda med två betonggolv

eltoro
Medlem
868220
April 3, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej jag har inte VIA, båda datorerna har Intel Chipset. Skall ALDRIG köpa något från Netgear. Grymt besviken...Om du kan få 25 % genom två betonggolv så borde jag få mer än 50 % med en gipsväg och 7 meters avstånd.

Frodo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 663
868688
April 4, 2005 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Absolut, ring supporten och få en ny router/kort efter att ha kollat allt kringliggande kablage samt trådlös hårdvara.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
868853
April 5, 2005 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

har också samma grejer. Men jag har problemet att signalen mellan routern och nätverkskoartet dör. så jag får starta om routern och då får den signal med datorn igen. händer var 20minut typ. Jag kör b/g och om jag kör 108mbit auto så hoppas hastigheten från 5,5mbit till 36mbit :S så får snabbare av att bara köra b/g. Skumt.. har också bytt kanaler och sådant. cry

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
868854
April 5, 2005 - 10:15 am
sp_Permalink sp_Print

tips till er: har pratat med support han sa man ska köra den stabilaste programvaran i routern tills den nya kommer ut om typ 1vecka från och med nu.

programvaran är: ftp://downloads.netgear.com/fi....._1_0_1.chk

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 304
869154
April 5, 2005 - 8:48 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: tips till er: har pratat med support han sa man ska köra den stabilaste programvaran i routern tills den nya kommer ut om typ 1vecka från och med nu.

programvaran är: ftp://downloads.netgear.com/fi....._1_0_1.chk

tackar! hade samma problem ska testa om de fungerar nu =)

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
869234
April 6, 2005 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

Konstigt nog så fungerar den programvara jag skrev upp där. Jag tappar inte signalen längre som innan. Men kör bara i b/g läget inte testat 108mbvit läget än.. Men men nu funkar nätverket iallafall.

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
869418
April 6, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bytte till v4.1.8
Sen har jag inte "WPA-PSK" längre, då det fungerade bättre..
tror de skulle kunnat vara kannalen som jag använde som kan ha gjort det också, då det finns flera trådlösa nätverk i mitt område (hittar typ 5 här hemma)

Har ändå 54Mbit enligt medföljande programvara, vilket ändå är max
108Mbit blir det aldrig iaf står tillomed på förpackningen "compressed bla bla bla fungerar bara med txt-filer...." typ nått sånt

Adam
Member
Medlem
869440
April 6, 2005 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det nu funkar kanske ni bör tänka på detta;

Firmware uppdaterar man bara om man har problem...
(Man strävar alltså inte efter att ha den senaste).

Everest159
Kommer du hit ofta?
Medlem
869458
April 6, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Men samtidigt så finns det tyvärr rätt många fel i många trådlösa routrar, vilket gör att man gärna vill uppdatera.
Den nya versionen stödjer äver "XR" (eXtended Range), men jag rekommenderar inte till den nuvarande nyaste firmwire:n. Väntar på nästa...

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
869687
April 7, 2005 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

så nu harj ag fått 108 att funka.. ställde in 108 auto i routern så ajg även kan köra 54mbits nätverkskort. Sen så på datorn i programet wireless assistans under avancerade inställningar tog jag bort b/g mode och satt den på 108. då funkar det för mig. men den hoppar mellan 36mbit och 108mbits. 72 är rätt vanligt att den ligger på.

Men en annan dator i mitt nätverk har jag köpt netgears usb nätverkskort istället för den har ingen ledig pci plats. och då tog jag ett 54mbit kort, och det funkar mkt stabilare än pci kortet jag har. Ligge rpå 54 konstant + att den är längre ifrån min dator. Så ångrar lite att jag inte tog ett usb till min dator med då det verkar bättre.

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
883661
May 3, 2005 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dumpar lite...

Har samma problem som mikael_st:

mikael_st wrote: har också samma grejer. Men jag har problemet att signalen mellan routern och nätverkskoartet dör. så jag får starta om routern och då får den signal med datorn igen. händer var 20minut typ. Jag kör b/g och om jag kör 108mbit auto så hoppas hastigheten från 5,5mbit till 36mbit :S så får snabbare av att bara köra b/g. Skumt.. har också bytt kanaler och sådant.

Men när den väl har fått tag i signalen (efter att jag har startat om routern) så funkar det hur bra som helst.
Routern står på husets absolut sämsta ställe :blink: (i ett föråd med betong på 3 väggar) men när jag väl får tag i signalen så har jag 90-95% signal (en trappa upp)

Men problemet är när man startar datorn precis...

Har funderat på om det är krypteringen, men har inte testat än om det funkar bättre utan kryptering.

Ingen som har haft samma problem som har lyckats lösa det?

Adam
Member
Medlem
883724
May 4, 2005 - 7:12 am
sp_Permalink sp_Print

ando wrote:
Men problemet är när man startar datorn precis...

Men vad är problemet då? Tar det lång tid att få IP/kontakt?

ando
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 521
883752
May 4, 2005 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ojdå, kanske var lite otydlig

Problemet är första gången den ska få kontakt med routern när man har startat dator, (gäller ej om man startar om datorn, om den har haft kontakt innan man startade om).
Då går det inte att få kontakt med routern utan att starta om routern.
Den hittar ju "nätverket" men den kommer inte in, så det borde ha med krypteringen att göra.

Nu hade jag iof WG511T, men dom är ju ungefär lika...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL