April 2, 2005
Tjenare
Har införskaffat två stycken Netgear WGT311T trådlösa NICs samt en Netgear WGT624 router. Har läst överallt och den har fått bra betyg osv men jag är grymt besviken. Jag har routern i ett rum och i de två intilliggande rummen står två burkar med de trådlösa NICen. Det är alltså i princip 5 meter och en gipsvägg mellan router och NIC. Och enligt den tillhörande clientprogramvaran till NICen så får jag ca 50 % signalstyrka oavsett vilken kanal jag använder mig av. Nu kör jag på b/g enbart då 108Mbps mode bara hoppar upp och ner. Har provat med både Xtended Range av och på och det är ju helt otroligt att man inte skall få mer än 50 % signalstyrka på så korta avstånd. Till problemet hör att när jag börjar kopiera filer internt på nätverket så dyker hastiheten ner till under 5-10 Mbit. Jag har stängt av Windows Zero Configuration tjänsten, installerat drivrutiner innan NICen satts i osv. Uppgraderat drivrutiner på NIC samt firmware på Router men INGEN skillnad. Jag har dessutom fått en helt ny utbytesrouter (samma modell) av Netgear men det hjälper inte heller. Spelar ingen roll om jag kopplar ur trådlösa telefoner etc hemma samma resultat ändå.
Är det någon som har några slutgiltiga tips innan Herr WGT624 med tillhörande barnen WGT311T hamnar i soptunnan och ägaren aldrig mer kommer ta i Netgear med tång ?
March 27, 2003
Placering och omkringliggnde föremål (såsom kablar) kan betyda mycket i styrka (och därmed hastighet).
Testa att flytta runt lite, vrid vänd, sväng antennen, flytta AP lite... Det är rätt jobbigt att flytta och kolla, flytta o kolla, jag vet! Men det kan hjälpa.
Testa även att koppla ur grejer (som du sa telefoner o sånt) i närheten.
April 2, 2005
Alltså jag förstår inte hur den kan ha fått så bra betyg. Det är den sämsta skiten jag någonsin använt. Wg311T korten är anpassade för att fungera perfekt med WGT624-routern. Men ändå funkar det kass. Helt otroligt hur man kan göra reklam för två produkter som skall funka extremt bra tillsammans när det är en ren lögn.
Slänger skräpet på soptippen
October 13, 2001
har också samma grejer. Men jag har problemet att signalen mellan routern och nätverkskoartet dör. så jag får starta om routern och då får den signal med datorn igen. händer var 20minut typ. Jag kör b/g och om jag kör 108mbit auto så hoppas hastigheten från 5,5mbit till 36mbit :S så får snabbare av att bara köra b/g. Skumt.. har också bytt kanaler och sådant.
October 13, 2001
tips till er: har pratat med support han sa man ska köra den stabilaste programvaran i routern tills den nya kommer ut om typ 1vecka från och med nu.
programvaran är: ftp://downloads.netgear.com/fi....._1_0_1.chk
February 4, 2005
mikael_st wrote: tips till er: har pratat med support han sa man ska köra den stabilaste programvaran i routern tills den nya kommer ut om typ 1vecka från och med nu.
programvaran är: ftp://downloads.netgear.com/fi....._1_0_1.chk
tackar! hade samma problem ska testa om de fungerar nu =)
February 4, 2005
Jag bytte till v4.1.8
Sen har jag inte "WPA-PSK" längre, då det fungerade bättre..
tror de skulle kunnat vara kannalen som jag använde som kan ha gjort det också, då det finns flera trådlösa nätverk i mitt område (hittar typ 5 här hemma)
Har ändå 54Mbit enligt medföljande programvara, vilket ändå är max
108Mbit blir det aldrig iaf står tillomed på förpackningen "compressed bla bla bla fungerar bara med txt-filer...." typ nått sånt
October 13, 2001
så nu harj ag fått 108 att funka.. ställde in 108 auto i routern så ajg även kan köra 54mbits nätverkskort. Sen så på datorn i programet wireless assistans under avancerade inställningar tog jag bort b/g mode och satt den på 108. då funkar det för mig. men den hoppar mellan 36mbit och 108mbits. 72 är rätt vanligt att den ligger på.
Men en annan dator i mitt nätverk har jag köpt netgears usb nätverkskort istället för den har ingen ledig pci plats. och då tog jag ett 54mbit kort, och det funkar mkt stabilare än pci kortet jag har. Ligge rpå 54 konstant + att den är längre ifrån min dator. Så ångrar lite att jag inte tog ett usb till min dator med då det verkar bättre.
January 6, 2003
Dumpar lite...
Har samma problem som mikael_st:
mikael_st wrote: har också samma grejer. Men jag har problemet att signalen mellan routern och nätverkskoartet dör. så jag får starta om routern och då får den signal med datorn igen. händer var 20minut typ. Jag kör b/g och om jag kör 108mbit auto så hoppas hastigheten från 5,5mbit till 36mbit :S så får snabbare av att bara köra b/g. Skumt.. har också bytt kanaler och sådant.
Men när den väl har fått tag i signalen (efter att jag har startat om routern) så funkar det hur bra som helst.
Routern står på husets absolut sämsta ställe :blink: (i ett föråd med betong på 3 väggar) men när jag väl får tag i signalen så har jag 90-95% signal (en trappa upp)
Men problemet är när man startar datorn precis...
Har funderat på om det är krypteringen, men har inte testat än om det funkar bättre utan kryptering.
Ingen som har haft samma problem som har lyckats lösa det?
January 6, 2003
Ojdå, kanske var lite otydlig
Problemet är första gången den ska få kontakt med routern när man har startat dator, (gäller ej om man startar om datorn, om den har haft kontakt innan man startade om).
Då går det inte att få kontakt med routern utan att starta om routern.
Den hittar ju "nätverket" men den kommer inte in, så det borde ha med krypteringen att göra.
Nu hade jag iof WG511T, men dom är ju ungefär lika...
2 Guest(s)